Stichting Weten


Kennisontwikkeling - rapport & studies - WTC in Kengetallen

Oproep tot monitoring kennis

Wetenschaps- en techniekcommunicatie (WTC) is essentieel voor de verdere ontwikkeling van Nederland als kennissamenleving. Maar het veld, bestaande uit honderden organisaties, is versnipperd en onoverzichtelijk. Daarom is monitoring van de efficiëntie en effectiviteit van de communicatie noodzakelijk. Onder andere om al deze organisaties te helpen bij het stellen van prioriteiten. Stichting Weten heeft het initiatief genomen om beschikbare kengetallen in kaart te laten brengen. Het resultaat staat in het rapport Wetenschaps- en Techniekcommunicatie in Kengetallen.

Dit rapport bevat de resultaten van deze eerste exercitie op het vlak van kengetallen voor WTC. Stichting Weten en Stichting Nederland Kennisland geven hiermee een aanzet voor een meer regelmatige meting van inspanningen op dit vlak. Deze eerste exercitie kan daarbij, met een aantal andere indicatoren (de NOWT-indicator, de Technologie-monitor) uitgebouwd worden tot een meer compleet instrument voor monitoring. Deze is dan ook de thermometer van de Nederlandse kennissamenleving en -economie. Met behulp van dit instrument kunnen Nederlandse WTC-inspanningen in de toekomst worden vergeleken met die in het buitenland.

Het rapport Wetenschaps- en Techniekcommunicatie in Kengetallen geeft via een indeling in zes velden (overheid, bedrijfsleven, kennisinstellingen, onderwijs, science centra en musea, en media) inzicht in de actoren, doelstellingen en activiteiten én de beschikbare kengetallen. De belangrijkste bevindingen zijn:
* In Nederland, evenals in een aantal andere Europese landen, is de belangstelling (2/3 van de bevolking) fors groter dan de mate van geïnformeerdheid (1/3 van de bevolking). Er is behoefte aan meer informatie.

* Het onderwijs is bij uitstek de omgeving om kinderen en jongeren in aanraking te brengen met wetenschap en techniek. WTC is op verschillende manieren geïntegreerd in het onderwijs, onder andere door schooltelevisie, speciaal ontwikkeld lesmateriaal en bezoeken aan science centra. Daarnaast komen leerlingen in aanraking met WTC door buitenschoolse activiteiten als de Olympiades of binnen samenwerkingsverbanden met onder andere het bedrijfsleven. De keuze voor exacte richtingen in het voortgezet onderwijs en het hoger onderwijs is nog steeds laag, met name onder meisjes.
* Science centra en musea brengen het publiek op laagdrempelige wijze in contact met wetenschap en techniek. Zij kunnen een belangrijke rol spelen binnen het reguliere onderwijs.
* De media zijn voor WTC de schakel naar het brede publiek. Het bereik is vele malen groter dan dat van de andere beschreven velden. Nederlanders geven ook aan dat zij het liefst via krant of televisie worden geïnformeerd over wetenschap en techniek. De mate waarin diverse media aandacht besteden aan onderwerpen op het gebied van wetenschap en techniek is voor een belangrijk deel in kaart gebracht. Om een goed beeld te krijgen van de effectiviteit is inzicht in het bereik van deze media-uitingen essentieel.

Download het rapport

Meer informatie:
Stichting Weten, dr. R. Braam (020-5210 451)
Stichting Nederland Kennisland, drs. H. Westerhof (020-7720120)