Stichting Weten
Kennisontwikkeling - rapport & studies - WTC in Kengetallen
Oproep tot monitoring kennis
Wetenschaps- en techniekcommunicatie (WTC) is essentieel voor de
verdere ontwikkeling van Nederland als kennissamenleving. Maar het
veld, bestaande uit honderden organisaties, is versnipperd en
onoverzichtelijk. Daarom is monitoring van de efficiëntie en
effectiviteit van de communicatie noodzakelijk. Onder andere om al
deze organisaties te helpen bij het stellen van prioriteiten.
Stichting Weten heeft het initiatief genomen om beschikbare
kengetallen in kaart te laten brengen. Het resultaat staat in het
rapport Wetenschaps- en Techniekcommunicatie in Kengetallen.
Dit rapport bevat de resultaten van deze eerste exercitie op het vlak
van kengetallen voor WTC. Stichting Weten en Stichting Nederland
Kennisland geven hiermee een aanzet voor een meer regelmatige meting
van inspanningen op dit vlak. Deze eerste exercitie kan daarbij, met
een aantal andere indicatoren (de NOWT-indicator, de
Technologie-monitor) uitgebouwd worden tot een meer compleet
instrument voor monitoring. Deze is dan ook de thermometer van de
Nederlandse kennissamenleving en -economie. Met behulp van dit
instrument kunnen Nederlandse WTC-inspanningen in de toekomst worden
vergeleken met die in het buitenland.
Het rapport Wetenschaps- en Techniekcommunicatie in Kengetallen geeft
via een indeling in zes velden (overheid, bedrijfsleven,
kennisinstellingen, onderwijs, science centra en musea, en media)
inzicht in de actoren, doelstellingen en activiteiten én de
beschikbare kengetallen. De belangrijkste bevindingen zijn:
* In Nederland, evenals in een aantal andere Europese landen, is de
belangstelling (2/3 van de bevolking) fors groter dan de mate van
geïnformeerdheid (1/3 van de bevolking). Er is behoefte aan meer
informatie.
* Het onderwijs is bij uitstek de omgeving om kinderen en jongeren
in aanraking te brengen met wetenschap en techniek. WTC is op
verschillende manieren geïntegreerd in het onderwijs, onder andere
door schooltelevisie, speciaal ontwikkeld lesmateriaal en bezoeken
aan science centra. Daarnaast komen leerlingen in aanraking met
WTC door buitenschoolse activiteiten als de Olympiades of binnen
samenwerkingsverbanden met onder andere het bedrijfsleven. De
keuze voor exacte richtingen in het voortgezet onderwijs en het
hoger onderwijs is nog steeds laag, met name onder meisjes.
* Science centra en musea brengen het publiek op laagdrempelige
wijze in contact met wetenschap en techniek. Zij kunnen een
belangrijke rol spelen binnen het reguliere onderwijs.
* De media zijn voor WTC de schakel naar het brede publiek. Het
bereik is vele malen groter dan dat van de andere beschreven
velden. Nederlanders geven ook aan dat zij het liefst via krant of
televisie worden geïnformeerd over wetenschap en techniek. De mate
waarin diverse media aandacht besteden aan onderwerpen op het
gebied van wetenschap en techniek is voor een belangrijk deel in
kaart gebracht. Om een goed beeld te krijgen van de effectiviteit
is inzicht in het bereik van deze media-uitingen essentieel.
Download het rapport
Meer informatie:
Stichting Weten, dr. R. Braam (020-5210 451)
Stichting Nederland Kennisland, drs. H. Westerhof (020-7720120)