WISSENRAET EN VAN SPAENDONCK
De spuitbus wordt steeds populairder
De consument heeft in 2002 wederom vertrouwen getoond in de spuitbus.
De afzetmarkt is in 2002 gestegen met 8,8% tot een totaal van bijna
100 miljoen spuitbussen. Deze cijfers heeft de Nederlandse Aerosol
Vereniging (NAV) op 5 juni 2003 tijdens de Algemene Ledenvergadering
bekend gemaakt in haar jaarverslag 2002.
In Nederland is de grootste stijging te zien bij de luchtverfrissers.
Met name de .mini. spuitbussen hebben in 2002 een grote groei
doorgemaakt. Ook producten als deodorant, haarverzorging en
scheerschuim toonden wederom een groei.
De productie van aerosols in Nederland is in vergelijking met het
vorig jaar echter gedaald met 3,9% tot 350 miljoen spuitbussen. De
verklaring hiervoor is onder meer toe te schrijven aan reallocatie van
de productie. Dit vindt ook zijn weerslag op de export die daarmee
4,5% gedaald is tot 305 miljoen spuitbussen.
Ook bijna alle jongeren (99%) gebruiken producten in spuitbussen. Om
deze reden heeft de NAV gekozen voor het thema .Kennis voor de
toekomst.. Door jongeren goed te informeren over het gebruik van de
spuitbus zullen vooroordelen wegvallen en zal de spuitbus ook voor
jongeren een aantrekkelijke verpakkingssoort worden en blijven.
Onderwerpen die jongeren bezighoudt zijn de veiligheid, het milieu en
het recyclen van spuitbussen. In het vernieuwde onderwijsprogramma,
dat de NAV in het nieuwe schooljaar aanbiedt aan basisscholen (groep 7
en 8), worden deze onderwerpen uitvoerig behandeld.
............................................................
Voor meer informatie kunt u zich wenden tot:
Nederlandse Aerosol Vereniging
Roelf van Run, secretaris
Postbus 90154
5000 LG Tilburg
Tel. 013-5944501
Fax. 0135944748
E-mail: nav@wispa.nl
www.nav-aerosol.nl
05 jun 03 18:00