Gemeente Tilburg

5-6-2003
Onderzoek naar uitbreiding peuterspeelzaalwerk
Vaker met basisonderwijs in één bestuur

Afgelopen maandag heeft het college ingestemd met de uitwerking van een Plan van aanpak om VVE in het komende schooljaar (2003-2004) tegen het licht te houden en met voorzetting van de lopende projecten Voor- en vroegschoolse educatie (VVE). De kern van het besluit is dat er vanwege krapte in de middelen wordt gezocht naar andere mogelijkheden en alternatieven om toch uitbreiding te realiseren zodat meer kinderen kunnen bereikt. Tevens wordt gekeken of het te realiseren is of peuterspeelzaalwerk vaker kan worden ondergebracht bij schoolbesturen. Het voordeel hiervan is dat de afstemming tussen voor- en vroegschoolse educatie en het basisonderwijs beter kan plaatsvinden.

Scholen worden steeds vaker geconfronteerd met leerlingen die bij entree van het basisonderwijs te maken hebben met een taalachterstand. Dit betreft in veel gevallen een achterstand die gedurende de schoolloopbaan niet of nauwelijks wordt ingelopen. Om dit te voorkomen is voor- en vroegschoolse educatie al een aantal jaren een belangrijk aandachtspunt in het Tilburgse en landelijke (jeugd)beleid. Bij VVE gaat het om extra personeel op peuterspeelzalen en de eerste twee groepen van het basisonderwijs, de peuters gaan meer dan de reguliere twee dagdelen naar de peuterspeelzaal en er wordt gewerkt met speciale educatieve programma's.
De gemeenteraad heeft de ambities uitgesproken om VVE toegankelijk te maken voor alle kinderen met een achterstand van 2 jaar tot en met 5 jaar en een bereik in de stad van 100% voor peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Inmiddels wordt op een aantal peuterspeelzalen en basisscholen in Tilburg-zuid (Groenewoud, Trouwlaan-Uitvindersbuurt en Koningshaven), Tilburg-Noord (Stokhasselt), in Tilburg-west (Wandelbos) en in Tilburg oud-noord (Goirke-Hasselt, Theresia, Bouwmeesterbuurt) uitvoering gegeven aan VVE. Uit ervaringen tot nu toe blijkt echter dat er niet voldoende middelen beschikbaar zijn om de eerder gestelde ambities te realiseren.
Komend schooljaar zal daarom gebruikt worden om te zoeken naar mogelijkheden om het reguliere peuterspeelzaalwerk en de VVE-projecten alsnog uit te breiden. Tevens wordt een toekomstscenario voor VVE en het peuterspeelzaalwerk ontwikkeld. Hierbij wordt in ieder geval gekeken of het onderbrengen van het peuterspeelzaalwerk bij schoolbesturen realiseerbaar is en welke stappen daarvoor genomen moeten worden. Tevens zullen verschillende mogelijkheden met betrekking tot de inhoudelijke organisatie van VVE tegen elkaar worden afgewogen.
In afwachting van de ontwikkelingen rondom VVE en het peuterspeelzaalwerk worden de lopende projecten voortgezet. Daarnaast start er een goedkopere, maar ook minder intensieve vorm van VVE: project 'Samen Vroeg Beginnen Plus'. Dit gaat in het nieuwe schooljaar van start op de basisscholen Hubertus, Jeanne d'Arc, Zuidwester en de Cocon en de peuterspeelzalen Robert, 't Kiendje, Kladderiedats en Brabbelaar. De kracht van het project zit met name in extra personeel op de peuterspeelzaal.