Gemeente Tilburg
5-6-2003
Onderzoek naar uitbreiding peuterspeelzaalwerk
Vaker met basisonderwijs in één bestuur
Afgelopen maandag heeft het college ingestemd met de uitwerking van
een Plan van aanpak om VVE in het komende schooljaar (2003-2004) tegen
het licht te houden en met voorzetting van de lopende projecten Voor-
en vroegschoolse educatie (VVE). De kern van het besluit is dat er
vanwege krapte in de middelen wordt gezocht naar andere mogelijkheden
en alternatieven om toch uitbreiding te realiseren zodat meer kinderen
kunnen bereikt. Tevens wordt gekeken of het te realiseren is of
peuterspeelzaalwerk vaker kan worden ondergebracht bij schoolbesturen.
Het voordeel hiervan is dat de afstemming tussen voor- en
vroegschoolse educatie en het basisonderwijs beter kan plaatsvinden.
Scholen worden steeds vaker geconfronteerd met leerlingen die bij
entree van het basisonderwijs te maken hebben met een taalachterstand.
Dit betreft in veel gevallen een achterstand die gedurende de
schoolloopbaan niet of nauwelijks wordt ingelopen. Om dit te voorkomen
is voor- en vroegschoolse educatie al een aantal jaren een belangrijk
aandachtspunt in het Tilburgse en landelijke (jeugd)beleid. Bij VVE
gaat het om extra personeel op peuterspeelzalen en de eerste twee
groepen van het basisonderwijs, de peuters gaan meer dan de reguliere
twee dagdelen naar de peuterspeelzaal en er wordt gewerkt met speciale
educatieve programma's.
De gemeenteraad heeft de ambities uitgesproken om VVE toegankelijk te
maken voor alle kinderen met een achterstand van 2 jaar tot en met 5
jaar en een bereik in de stad van 100% voor peuterspeelzalen en
kinderdagverblijven. Inmiddels wordt op een aantal peuterspeelzalen en
basisscholen in Tilburg-zuid (Groenewoud, Trouwlaan-Uitvindersbuurt en
Koningshaven), Tilburg-Noord (Stokhasselt), in Tilburg-west
(Wandelbos) en in Tilburg oud-noord (Goirke-Hasselt, Theresia,
Bouwmeesterbuurt) uitvoering gegeven aan VVE. Uit ervaringen tot nu
toe blijkt echter dat er niet voldoende middelen beschikbaar zijn om
de eerder gestelde ambities te realiseren.
Komend schooljaar zal daarom gebruikt worden om te zoeken naar
mogelijkheden om het reguliere peuterspeelzaalwerk en de VVE-projecten
alsnog uit te breiden. Tevens wordt een toekomstscenario voor VVE en
het peuterspeelzaalwerk ontwikkeld. Hierbij wordt in ieder geval
gekeken of het onderbrengen van het peuterspeelzaalwerk bij
schoolbesturen realiseerbaar is en welke stappen daarvoor genomen
moeten worden. Tevens zullen verschillende mogelijkheden met
betrekking tot de inhoudelijke organisatie van VVE tegen elkaar worden
afgewogen.
In afwachting van de ontwikkelingen rondom VVE en het
peuterspeelzaalwerk worden de lopende projecten voortgezet. Daarnaast
start er een goedkopere, maar ook minder intensieve vorm van VVE:
project 'Samen Vroeg Beginnen Plus'. Dit gaat in het nieuwe schooljaar
van start op de basisscholen Hubertus, Jeanne d'Arc, Zuidwester en de
Cocon en de peuterspeelzalen Robert, 't Kiendje, Kladderiedats en
Brabbelaar. De kracht van het project zit met name in extra personeel
op de peuterspeelzaal.