Gemeente Utrecht

UTRECHT VEILIG!

Alle hens aan dek voor meer veiligheid

De stad Utrecht begint een breed offensief om de veiligheid van de stad te verhogen. Gemeente, politie en openbaar ministerie slaan de handen ineen in het project 'Utrecht Veilig! Dat doen we samen'. Er is een gezamenlijk plan van aanpak gemaakt om de stad de komende tijd veiliger te maken. De doelstelling is tweeledig: het bereiken van een trendbreuk in de criminaliteit en de overlast in de stad, én het beter zichtbaar maken van de resultaten van de gebiedsgerichte aanpak van gemeente en politie. Hierbij is ook de inzet van de inwoners in de wijken onontbeerlijk. Het is alle hens aan dek!

Gemeente, politie en Justitie hebben vandaag een convenant ondertekend waarin de inspanningen van de drie partijen zijn vastgelegd.

Veiligheid is de topprioriteit van de Utrechtse inwoners, zo blijkt uit de jaarlijkse Utrecht Monitor en uit de vele contacten die de gemeente heeft met bewoners in de wijken en bedrijven. Veiligheid is ook een belangrijk thema in het Utrechtse Collegeprogramma.

Het project Utrecht Veilig! is ontwikkeld op initiatief van burgemeester A.H. Brouwer-Korf en politiechef P. Vogelzang. Voor het gemeentelijk aandeel bij de aanpak zijn de wethouder Wijkveiligheid, R. Verhulst, en de wethouder wijkgericht werken en welzijn, T. Gispen erbij betrokken.

De aanpak is gebieds- en dadergericht. De daderaanpak is vooral gericht op veelplegers. In eerste instantie wordt de aanpak uitgevoerd door gemeente, politie en justitie, waarna in latere fases andere relevante partners aansluiten. De inzet is gericht op die gebieden waar de veiligheidsproblemen het grootst zijn: de binnenstad met name het gebied rond Hoog Catharijne en het station, Kanaleneiland Noord en Nieuw Hoograven. In het gebied rond Hoog Catharijne wordt de forse extra inzet om de veiligheidsproblematiek aan te pakken samen met de NS en Corio, de eigenaar van het winkelcentrum, verder geïntensiveerd.

In Nieuw Hoograven en Kanaleneiland Noord zal de komende tijd worden gestart met een intensieve buurtaanpak. Onder regie van het wijkbureau krijgt dit een extra impuls door het inzetten van meer menskracht en middelen, door het versterken van samenwerking en samenhang tussen de verschillende instanties en door de effectiviteit van de bestaande inzet te vergroten. Het gaat om een brede aanpak van preventie, repressie en nazorg. Een maatregelenmix op meerdere beleidsterreinen, waarbij verschillende diensten van de gemeente zijn betrokken: van de Reinigings- en Havendienst tot het welzijnswerk. De totale inbreng van de gemeente, verspreid over de diensten bedraagt EUR 2.25 miljoen.

In de andere Utrechtse wijken wordt het bestaande basisniveau van veiligheidsvoorzieningen en aanpak gehandhaafd.

Ook de bewoners zelf zullen bij 'Utrecht Veilig! Dat doen we samen' worden betrokken. Burgemeester Brouwer, T. Lith , lid van de korpsdirectie van de politie regio Utrecht en de nieuwe hoofdofficier van justitie zullen op 30 juni en 1 juli kick-off bijeenkomsten houden met wijkraadsleden en sleutelfiguren in Hoograven en Kanaleneiland. Zij zullen een paar maal per jaar terugkomen naar de wijken om persoonlijk met deze vertegenwoordigers uit de wijken de resultaten van de aanpak te bespreken.

De resultaten worden ook meetbaar: concrete vermindering in percentages als het gaat om de geregistreerde criminaliteit, de gevoelens van onveiligheid, en het verhogen van de bekendheid met de aanpak Utrecht Veilig! bij de inwoners.

De aanpak gaat nu van start, maar het zal pas volgend jaar voluit gaan draaien als de volledige inzet van alle middelen is gerealiseerd. De extra inzet in Nieuw Hoograven en Kanaleneiland Noord duurt twee jaar. Het totale project beloopt vier jaar.

Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Mechelien van Gaalen, bestuurscommunicatie, 030-286 14 09.

Utrecht, 11 juni 2003.