Gemeente Amsterdam
Toekomstvisie 2004 en evaluatie Koninginnedag 2003
11 juni 2003 - Cynthia Hendriks
Toekomstvisie 2004
Het college wil dat Koninginnedag weer een feest wordt voor alle
Amsterdammers en bezoekers aan Amsterdam, waarin iedereen zich thuis
voelt en waar voor elk wat wils te beleven is. Om dat te kunnen
realiseren heeft de centrale stad in samenwerking met de stadsdelen
een nieuw concept ontwikkeld, dat geleidelijk wordt ingevoerd. In
2005, het jaar dat Hare Majesteit de Koningin haar 25-jarig
regeringsjubileum viert, moeten de contouren zichtbaar zijn. Aan de
notitie "Toekomstvisie 2004" waarmee het college op dinsdag 10 juni
heeft ingestemd, is een brede peiling van Amsterdammers voorafgegaan.
Het gemeentebestuur is het eens met de opvatting van de Werkgroep
Toekomstvisie Koninginnedag dat het Centrale Bestuur een regierol moet
hebben teneinde een betere spreiding van evenementen over de stad te
krijgen. Grotere evenementen hoeven niet allemaal in de binnenstad te
worden georganiseerd; het kan op geschikte locaties elders in de stad.
De stadsdelen zijn bereid daar aan mee te werken.
Plan van aanpak en actiepunten:
* het aanstellen van een projectcoördinator die speciaal tot taak
krijgt het spreidingsbeleid van evenementen in de stadsdelen te
bevorderen. Deze coördinator zou tevens een rol kunnen spelen in
de voorwaarden rondom de bereikbaarheid van Amsterdam, de
veiligheid en verkeerscapaciteit, en communicatie die vooraf moet
plaatsvinden;
* het begrip commerciële markt moet helder en eenduidig worden
gedefinieerd;
* het opstellen van een shortlist van overlastplekken (blackspots).
Met name de politie zou die informatie kunnen aanleveren
(wildplassen, herrie, geweld);
* het uitzetten van acties om die blackspots te verhelpen vanaf nu
tot 2005, om zo een duidelijk signaal af te geven;
* oplossingen die dit jaar zijn aangeboden, zoals voortzetting
alcoholmatigingsbeleid, plaatsen plaskruizen, meer ruimte voor
kinderen e.d. evalueren en kijken of de maatregelen het gewenste
effect hebben gehad;
* spelregels die niet voldoen of niet te handhaven zijn, afschaffen;
* het opnemen van een programmaboekje in de informatiekrant
'Amsterdam.nl' en dat ruim van tevoren huis-aan-huis verspreiden;
* door middel van publiciteit in landelijke media ook de doelgroepen
buiten Amsterdam trachten te bereiken.
Koninginnenacht
Uit de inventarisatie van de directie Openbare Orde en Veiligheid
blijkt dat de (operationele) diensten (politie, Verkeerspolitie, GVB,
Dienst Binnenwaterbeheer, Dienst Milieu, Bouwtoezicht) zich overwegend
tegen herinvoering van de Koninginnenacht uitspreken of bezwaren zien
en dat de culturele-, de toeristen- en de horecasector positief is
over de herinvoering.
De bezwaren van de (operationele) diensten zijn het alcoholgebruik en
de samenhang met de overlast. De organisaties verwijzen alle naar de
capaciteitsproblemen die zullen ontstaan als zij extra inzet tijdens
de nacht en vroege ochtend moeten leveren. De ervaring van het GVB is
dat er vervoerstechnische problemen ontstaan, doordat er nooit
voldoende aanbod van openbaar vervoer geboden kan worden.
Verder wordt aangegeven dat de ingezette trend van 1997 een positief
effect heeft gehad. Er komen minder mensen naar de stad, er is minder
overlast voor de buurtbewoners, minder dronken mensen op straat en de
stad kan gereinigd worden in de periode dat de horeca gesloten is.
Openbare ordeverstoringen zijn aanzienlijk verminderd. De Nederlandse
Spoorwegen zijn eerder tegen dan voor, gezien de extra inzet van
capaciteit. Op het gebied van veiligheid speelt dat mogelijke groepen
dronken reizigers de toestroom in de ochtend ernstig kunnen hinderen.
Zeker gezien de combinatie met de problematische verkeerssituatie
rondom Amsterdam Centraal Station, gezien de aanleg van de
Noord-Zuidlijn, vormen dit risico's waarvoor zij in samenwerking met
de gemeente oplossingen voor moeten vinden, hetgeen financiële
gevolgen voor de gemeente heeft. Alle bovengenoemde diensten wijzen er
op dat herinvoering van een Koninginnenacht niet los gezien kan worden
van en consequenties heeft op de voorbereiding en het verloop van de
Koninginnedag zelf.
Evaluatie Koninginnedag 2003
Geconcludeerd kan worden dat Koninginnedag 2003 goed is verlopen. Er
zijn minder bezoekers naar Amsterdam gekomen dan voorgaande jaren. Het
slechte weer in de middag heeft daar zeker invloed op gehad, maar de
berichtgeving over de beperkte bereikbaarheid van het Centraal Station
zal hier zeker ook debet aan zijn geweest. Amsterdam heeft tussen de
300.000 en 350.000 bezoekers gehad; dit is ruim 100.000 minder
bezoekers dan vorig jaar. Er hebben zich geen openbare
ordeverstoringen voorgedaan. De uitbreiding van het
eenrichtingsverkeer op het water met het Rokin is goed gegaan. Wel is
geluidsoverlast geconstateerd vanaf de varende en stilliggende boten,
waarvoor volgend jaar betere afspraken moeten worden gemaakt over de
handhaving. De horeca heeft zich over het algemeen goed gehouden aan
de afspraken, maar bij grootschalige evenementen is de geluidsnorm
meerdere keren overtreden. Er zijn 33 schriftelijke waarschuwingen
uitgedeeld in de Binnenstad en driemaal is een dwangsom opgelegd. Voor
volgend jaar wordt onderzocht of het mogelijk is de handhaving van de
geluidsnorm verder te vereenvoudigen. Daarnaast worden geen
vergunningen verleend voor evenementen met versterkte muziek in, of
direct gelegen aan, het Vondelpark. Bekeken wordt of voor het
evenement Radio 538 een andere locatie in de stad gevonden kan worden,
omdat er bezwaren vanuit de buurt (Museumplein) waren in verband met
het trillingsniveau. Het evenement is zonder problemen verlopen; het
trillingsniveau is niet overschreden. De Keuringsdienst van Waren
heeft een paar transacties uitgereikt omdat een aantal
horecaondernemers de leeftijdsgrens van 16 niet jaar heeft gehanteerd.
De Politie en het stadsdeel Centrum willen de datum van de
vergunningaanvraag voor evenementen vervroegen van 1 februari naar 1
januari, zodat een goede afweging kan worden gemaakt. Voor de
ontheffing voor een buitentap kan de datum 1 februari gehandhaafd
blijven.
Met betrekking tot de verkeerssituatie moet in een vroeg stadium
inzichtelijk zijn waar in de stad opbrekingen zijn in verband met de
bouw van de Noord-Zuidlijn. Daarnaast moet een betere afstemming komen
met de Nederlandse Spoorwegen over het reisadvies, zeker gezien het
feit dat het Centraal Station volgend jaar slecht bereikbaar is.
Behandeling in de raadscommissie is op 26 juni; behandeling in de
gemeenteraad volgt na het reces.
© Gemeente Amsterdam