Gemeente Amsterdam

Toekomstvisie 2004 en evaluatie Koninginnedag 2003 11 juni 2003 - Cynthia Hendriks

Toekomstvisie 2004

Het college wil dat Koninginnedag weer een feest wordt voor alle Amsterdammers en bezoekers aan Amsterdam, waarin iedereen zich thuis voelt en waar voor elk wat wils te beleven is. Om dat te kunnen realiseren heeft de centrale stad in samenwerking met de stadsdelen een nieuw concept ontwikkeld, dat geleidelijk wordt ingevoerd. In 2005, het jaar dat Hare Majesteit de Koningin haar 25-jarig regeringsjubileum viert, moeten de contouren zichtbaar zijn. Aan de notitie "Toekomstvisie 2004" waarmee het college op dinsdag 10 juni heeft ingestemd, is een brede peiling van Amsterdammers voorafgegaan. Het gemeentebestuur is het eens met de opvatting van de Werkgroep Toekomstvisie Koninginnedag dat het Centrale Bestuur een regierol moet hebben teneinde een betere spreiding van evenementen over de stad te krijgen. Grotere evenementen hoeven niet allemaal in de binnenstad te worden georganiseerd; het kan op geschikte locaties elders in de stad. De stadsdelen zijn bereid daar aan mee te werken. Plan van aanpak en actiepunten:

* het aanstellen van een projectcoördinator die speciaal tot taak krijgt het spreidingsbeleid van evenementen in de stadsdelen te bevorderen. Deze coördinator zou tevens een rol kunnen spelen in de voorwaarden rondom de bereikbaarheid van Amsterdam, de veiligheid en verkeerscapaciteit, en communicatie die vooraf moet plaatsvinden;

* het begrip commerciële markt moet helder en eenduidig worden gedefinieerd;

* het opstellen van een shortlist van overlastplekken (blackspots). Met name de politie zou die informatie kunnen aanleveren (wildplassen, herrie, geweld);

* het uitzetten van acties om die blackspots te verhelpen vanaf nu tot 2005, om zo een duidelijk signaal af te geven;
* oplossingen die dit jaar zijn aangeboden, zoals voortzetting alcoholmatigingsbeleid, plaatsen plaskruizen, meer ruimte voor kinderen e.d. evalueren en kijken of de maatregelen het gewenste effect hebben gehad;

* spelregels die niet voldoen of niet te handhaven zijn, afschaffen;
* het opnemen van een programmaboekje in de informatiekrant 'Amsterdam.nl' en dat ruim van tevoren huis-aan-huis verspreiden;
* door middel van publiciteit in landelijke media ook de doelgroepen buiten Amsterdam trachten te bereiken.

Koninginnenacht

Uit de inventarisatie van de directie Openbare Orde en Veiligheid blijkt dat de (operationele) diensten (politie, Verkeerspolitie, GVB, Dienst Binnenwaterbeheer, Dienst Milieu, Bouwtoezicht) zich overwegend tegen herinvoering van de Koninginnenacht uitspreken of bezwaren zien en dat de culturele-, de toeristen- en de horecasector positief is over de herinvoering.
De bezwaren van de (operationele) diensten zijn het alcoholgebruik en de samenhang met de overlast. De organisaties verwijzen alle naar de capaciteitsproblemen die zullen ontstaan als zij extra inzet tijdens de nacht en vroege ochtend moeten leveren. De ervaring van het GVB is dat er vervoerstechnische problemen ontstaan, doordat er nooit voldoende aanbod van openbaar vervoer geboden kan worden. Verder wordt aangegeven dat de ingezette trend van 1997 een positief effect heeft gehad. Er komen minder mensen naar de stad, er is minder overlast voor de buurtbewoners, minder dronken mensen op straat en de stad kan gereinigd worden in de periode dat de horeca gesloten is. Openbare ordeverstoringen zijn aanzienlijk verminderd. De Nederlandse Spoorwegen zijn eerder tegen dan voor, gezien de extra inzet van capaciteit. Op het gebied van veiligheid speelt dat mogelijke groepen dronken reizigers de toestroom in de ochtend ernstig kunnen hinderen. Zeker gezien de combinatie met de problematische verkeerssituatie rondom Amsterdam Centraal Station, gezien de aanleg van de Noord-Zuidlijn, vormen dit risico's waarvoor zij in samenwerking met de gemeente oplossingen voor moeten vinden, hetgeen financiële gevolgen voor de gemeente heeft. Alle bovengenoemde diensten wijzen er op dat herinvoering van een Koninginnenacht niet los gezien kan worden van en consequenties heeft op de voorbereiding en het verloop van de Koninginnedag zelf.

Evaluatie Koninginnedag 2003

Geconcludeerd kan worden dat Koninginnedag 2003 goed is verlopen. Er zijn minder bezoekers naar Amsterdam gekomen dan voorgaande jaren. Het slechte weer in de middag heeft daar zeker invloed op gehad, maar de berichtgeving over de beperkte bereikbaarheid van het Centraal Station zal hier zeker ook debet aan zijn geweest. Amsterdam heeft tussen de 300.000 en 350.000 bezoekers gehad; dit is ruim 100.000 minder bezoekers dan vorig jaar. Er hebben zich geen openbare ordeverstoringen voorgedaan. De uitbreiding van het eenrichtingsverkeer op het water met het Rokin is goed gegaan. Wel is geluidsoverlast geconstateerd vanaf de varende en stilliggende boten, waarvoor volgend jaar betere afspraken moeten worden gemaakt over de handhaving. De horeca heeft zich over het algemeen goed gehouden aan de afspraken, maar bij grootschalige evenementen is de geluidsnorm meerdere keren overtreden. Er zijn 33 schriftelijke waarschuwingen uitgedeeld in de Binnenstad en driemaal is een dwangsom opgelegd. Voor volgend jaar wordt onderzocht of het mogelijk is de handhaving van de geluidsnorm verder te vereenvoudigen. Daarnaast worden geen vergunningen verleend voor evenementen met versterkte muziek in, of direct gelegen aan, het Vondelpark. Bekeken wordt of voor het evenement Radio 538 een andere locatie in de stad gevonden kan worden, omdat er bezwaren vanuit de buurt (Museumplein) waren in verband met het trillingsniveau. Het evenement is zonder problemen verlopen; het trillingsniveau is niet overschreden. De Keuringsdienst van Waren heeft een paar transacties uitgereikt omdat een aantal horecaondernemers de leeftijdsgrens van 16 niet jaar heeft gehanteerd.

De Politie en het stadsdeel Centrum willen de datum van de vergunningaanvraag voor evenementen vervroegen van 1 februari naar 1 januari, zodat een goede afweging kan worden gemaakt. Voor de ontheffing voor een buitentap kan de datum 1 februari gehandhaafd blijven.
Met betrekking tot de verkeerssituatie moet in een vroeg stadium inzichtelijk zijn waar in de stad opbrekingen zijn in verband met de bouw van de Noord-Zuidlijn. Daarnaast moet een betere afstemming komen met de Nederlandse Spoorwegen over het reisadvies, zeker gezien het feit dat het Centraal Station volgend jaar slecht bereikbaar is. Behandeling in de raadscommissie is op 26 juni; behandeling in de gemeenteraad volgt na het reces.

© Gemeente Amsterdam