AutoRai
13-6-2003
Morgan viert jubileum Plus 8 met 35th Anniversary
De Morgan Plus 8 bestaat vijfendertig jaar. Ter ere daarvan is een 35th Anniversary uitgebracht. Het is een bijzonder begerenswaardige versie, voorzien van talrijke ingrediënten die bij de fijnproevers van dit oer-Britse merk zonder meer in de smaak vallen. Van deze exclusieve versie worden er slechts 190 gebouwd.
In 1968 bracht Morgan de Plus 8 op de markt als een krachtige evenknie
van de Plus 4. Onder de klassiek gelijnde neus huist van meet af aan
een V8-motor, waarmee de auto zich moeiteloos kan meten met de snelste
sportautos van toen, en van nu.
In 35 jaar tijd zijn er 6.000 exemplaren van de Plus 8 gebouwd. Acht
jaar na de introductie kwam de eerste modificatie. De vierbak maakte
plaats voor een sportievere vijfversnellingsbak. In de loop der jaren
zijn er meer technische zaken aangepast om de prestaties naar een
hoger niveau te tillen of om te voldoen aan strengere internationale
eisen op het vlak van veiligheid en emissie. In 1984 is de V8
uitgerust met benzine-inspuiting en in 1991 is er voor het eerst een
katalysator toegepast. Ook de komst van een centraal, hoog geplaatst
derde remlicht behoort tot de wijzigingen, die stuk voor stuk de
totale klassieke uitstraling van de Morgan echter niet hebben
weggenomen.
Morgan bouwt ultieme sportautos voor wie indrukwekkende prestaties
verlangt in een heel karakteristieke eigen Britse stijl. De
4.0-litermotor van de Plus 8 levert momenteel 140 kW/190 pk. Iedere
Morgan wordt volledig met de hand gebouwd naar de smaak van de
toekomstige eigenaar. Op deze manier levert een Morgan een dosis
rijplezier die even uniek als opwindend is. De basis is een solide
stalen chassis waaraan wielophanging, motor, aandrijflijn en de zo
kenmerkende roadster-carrosserie zijn bevestigd. Deze carrosserie is
het resultaat van puur vakwerk, zoals die alleen door ambachtelijke
koetsenbouwers wordt beheerst. De plaatdelen, waarvan de meeste van
aluminium, zijn bevestigd aan een skelet van essenhout.
Extra op Anniversary
Instappen is teruggaan in de tijd en genieten van sportief rijden. De
35th Anniversary van de Plus 8 wakkert dit gevoel sterk aan met een
aantal extras die de liefhebber zonder meer zullen aanspreken. Dat
zijn onder meer roestvrijstalen bumperrozetten en een pookknop in Le
Mans stijl. Verder heeft de jubileumversie leren bekleding,
roestvrijstalen spaakwielen, neerklapbare en verstelbare sportstoelen
en is hij voorzien van een walnotenhouten dashboard.
Bij de 35th Anniversary zijn dak en tonneau in elke kleur leverbaar.
De auto is bovendien voorzien van portiergrepen en twee rubber
beschermstrips op de treeplanken. Andere zaken die tot de
standaarduitrusting behoren zijn: een klok en extra bodembescherming.
Verder ontvangt de koper een digitaal fotoverslag van de bouw van de
auto. De prijs van de Plus 8 zou met jubileumextras 93.225 bedragen.
Ter ere van het jubileum biedt Morgan de accessoires voor een
gereduceerd bedrag aan, wat op de aanschafprijs een besparing oplevert
van 5.230. Deze Morgan Plus 8 35th Anniversary is daardoor te koop
voor 87.995 (incl. BTW en BPM).
Organtype gaspedaal
Daarnaast biedt Morgan de koper keuze uit een serie klassieke opties
die knipogen naar de begintijd van het model. Voor de jubileumversie
zijn bonnet straps op de motorkap verkrijgbaar. Ze dienden in vroeger
dagen om de kap dicht te houden. Ze hebben nu vooral een visuele
functie om de historische glans van de auto extra op te poetsen. Dat
geldt ook voor het speciale als optie verkrijgbare organtype gaspedaal
dat is gevormd naar die van de eerste Morgans. Ook is een kleiner,
sportief stuurwiel mogelijk met een diameter van 14 inch (normaal 15
inch). Dat tilt het toch al directe stuurgedrag naar een nog scherper
niveau. Op de treeplanken zijn verder als optie drie in plaats van
twee rubberstrips te leveren. Een speciale badge bar maakt het
mogelijk om aluminium schildjes (bijvoorbeeld van klassiekerrallys)
makkelijk te bevestigen. Tot slot biedt Morgan als opties voor de 35th
Anniversary nog enkele meer praktisch getinte zaken, zoals een
leeslampje, bestuurders- en passagiersairbags (niet in combinatie met
een leeslampje) en een extra anti-corrosiebehandeling.