AutoRai

13-6-2003

Morgan viert jubileum Plus 8 met 35th Anniversary

De Morgan Plus 8 bestaat vijfendertig jaar. Ter ere daarvan is een 35th Anniversary uitgebracht. Het is een bijzonder begerenswaardige versie, voorzien van talrijke ingrediënten die bij de fijnproevers van dit oer-Britse merk zonder meer in de smaak vallen. Van deze exclusieve versie worden er slechts 190 gebouwd.

In 1968 bracht Morgan de Plus 8 op de markt als een krachtige evenknie van de Plus 4. Onder de klassiek gelijnde neus huist van meet af aan een V8-motor, waarmee de auto zich moeiteloos kan meten met de snelste sportautos van toen, en van nu.

In 35 jaar tijd zijn er 6.000 exemplaren van de Plus 8 gebouwd. Acht jaar na de introductie kwam de eerste modificatie. De vierbak maakte plaats voor een sportievere vijfversnellingsbak. In de loop der jaren zijn er meer technische zaken aangepast om de prestaties naar een hoger niveau te tillen of om te voldoen aan strengere internationale eisen op het vlak van veiligheid en emissie. In 1984 is de V8 uitgerust met benzine-inspuiting en in 1991 is er voor het eerst een katalysator toegepast. Ook de komst van een centraal, hoog geplaatst derde remlicht behoort tot de wijzigingen, die stuk voor stuk de totale klassieke uitstraling van de Morgan echter niet hebben weggenomen.

Morgan bouwt ultieme sportautos voor wie indrukwekkende prestaties verlangt in een heel karakteristieke eigen Britse stijl. De 4.0-litermotor van de Plus 8 levert momenteel 140 kW/190 pk. Iedere Morgan wordt volledig met de hand gebouwd naar de smaak van de toekomstige eigenaar. Op deze manier levert een Morgan een dosis rijplezier die even uniek als opwindend is. De basis is een solide stalen chassis waaraan wielophanging, motor, aandrijflijn en de zo kenmerkende roadster-carrosserie zijn bevestigd. Deze carrosserie is het resultaat van puur vakwerk, zoals die alleen door ambachtelijke koetsenbouwers wordt beheerst. De plaatdelen, waarvan de meeste van aluminium, zijn bevestigd aan een skelet van essenhout.

Extra op Anniversary
Instappen is teruggaan in de tijd en genieten van sportief rijden. De 35th Anniversary van de Plus 8 wakkert dit gevoel sterk aan met een aantal extras die de liefhebber zonder meer zullen aanspreken. Dat zijn onder meer roestvrijstalen bumperrozetten en een pookknop in Le Mans stijl. Verder heeft de jubileumversie leren bekleding, roestvrijstalen spaakwielen, neerklapbare en verstelbare sportstoelen en is hij voorzien van een walnotenhouten dashboard.

Bij de 35th Anniversary zijn dak en tonneau in elke kleur leverbaar. De auto is bovendien voorzien van portiergrepen en twee rubber beschermstrips op de treeplanken. Andere zaken die tot de standaarduitrusting behoren zijn: een klok en extra bodembescherming. Verder ontvangt de koper een digitaal fotoverslag van de bouw van de auto. De prijs van de Plus 8 zou met jubileumextras 93.225 bedragen. Ter ere van het jubileum biedt Morgan de accessoires voor een gereduceerd bedrag aan, wat op de aanschafprijs een besparing oplevert van 5.230. Deze Morgan Plus 8 35th Anniversary is daardoor te koop voor 87.995 (incl. BTW en BPM).

Organtype gaspedaal
Daarnaast biedt Morgan de koper keuze uit een serie klassieke opties die knipogen naar de begintijd van het model. Voor de jubileumversie zijn bonnet straps op de motorkap verkrijgbaar. Ze dienden in vroeger dagen om de kap dicht te houden. Ze hebben nu vooral een visuele functie om de historische glans van de auto extra op te poetsen. Dat geldt ook voor het speciale als optie verkrijgbare organtype gaspedaal dat is gevormd naar die van de eerste Morgans. Ook is een kleiner, sportief stuurwiel mogelijk met een diameter van 14 inch (normaal 15 inch). Dat tilt het toch al directe stuurgedrag naar een nog scherper niveau. Op de treeplanken zijn verder als optie drie in plaats van twee rubberstrips te leveren. Een speciale badge bar maakt het mogelijk om aluminium schildjes (bijvoorbeeld van klassiekerrallys) makkelijk te bevestigen. Tot slot biedt Morgan als opties voor de 35th Anniversary nog enkele meer praktisch getinte zaken, zoals een leeslampje, bestuurders- en passagiersairbags (niet in combinatie met een leeslampje) en een extra anti-corrosiebehandeling.