Nederlandse Spoorwegen

Persbericht
Utrecht, 13 juni 2003

Door storingen bij ProRail ook komende week minder treinen via Zaandam

Tienduizenden treinreizigers tussen Amsterdam en de Kop van Noord-Holland zijn in de afgelopen weken de dupe geworden van vertragingen en uitgevallen treinen. Oorzaak hiervan zijn storingen in de apparatuur waarmee ProRail het treinverkeer beveiligt en regelt. ProRail heeft vanmiddag aan NS laten weten dat het verhelpen van de storingen nog zeker een week gaat duren. Dit maakt het onvermijdelijk dat minstens tot en met vrijdag 20 juni een beperkte dienstregeling geldt tussen Amsterdam en de Kop van Noord-Holland. NS betreurt de nadelige gevolgen voor de reizigers. Ondanks dat de oorzaak van de hinder niet bij NS ligt, kunnen zij een beroep doen op de regeling 'Geld terug bij vertraging'.

ProRail, het bedrijf dat namens de overheid het Nederlandse spoorwegnet beheert en de verkeersleiding verzorgt, heeft eind mei bij Amsterdam Sloterdijk een nieuw systeem geïnstalleerd voor de bediening van wissels en seinen. Sindsdien is er sprake van veel langdurige storingen die het herhaaldelijk noodzakelijk maakten het treinverkeer richting Zaandam -Alkmaar/Hoorn te beperken of geheel stil te leggen. Tienduizenden treinreizigers zijn in de afgelopen weken hiervan vele malen de dupe geworden. ProRail heeft vanmiddag aan NS laten weten dat het nog zeker een week zal duren tot de apparatuur voldoende storingsvrij kan functioneren. Helaas is de consequentie dat het niet mogelijk is het treinverkeer tussen Amsterdam en de Kop van Noord-Holland volgens het spoorboekje uit te voeren. Minstens tot en met vrijdag 20 juni geldt onderstaande beperkte dienstregeling:

Intercity's Den Helder - Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Arnhem - Nijmegen v.v. worden tussen Castricum en Amsterdam omgeleid over een andere route en lopen daardoor 10 tot 15 minuten vertraging op. Aansluitingen in o.a.Amsterdam C, Utrecht C, Arnhem en Nijmegen kunnen hierdoor verloren gaan. Stoptreinen Uitgeest - Amsterdam - Utrecht v.v. vervallen tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal. Reizigers kunnen gebruik maken van de 2x per uur rijdende stoptreinen Alkmaar - Amsterdam Centraal. Een aantal spitsuurtreinen van Den Helder/Heerhugowaard en Enkhuizen/Hoorn Kersenboogerd naar Amsterdam v.v. kan niet rijden. Reizigers kunnen gebruik maken van de Intercity's Den Helder - Nijmegen en de stoptreinen Enkhuizen - Almere Buiten v.v.

NS zorgt dat de aangepaste dienstregeling uitgebreid bekend gemaakt wordt op de stations. De treinen die wel blijven rijden op de betrokken trajecten en nu tevens de reizigers moeten vervoeren van de opgeheven treinen, worden zo veel als mogelijk is verlengd.

Zie ook: www.ns.nl, 0900-1475 (E 0,35 p.m.) , Teletekst pagina 751

|Noot aan| |Meer informatie, uitsluitend voor redacties: NS           |
|de      | |Persvoorlichting 030-2357070                              |
|redactie| |                                                          |
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren via aantrekkelijke stations. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie verstrekken en service verlenen, bijdragen aan de sociale veiligheid, voldoende vervoerscapaciteit creëren en zorgen voor schone treinen en stations. NS verzorgt dagelijks het vervoer van meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 385 stations. Bij het bedrijf werken bijna 25.000 mensen.

Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS. Sinds 1995 is het beheer van de rails, seinen, bovenleiding, etc. door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan ProRail (voorheen Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding). De Inspectie Verkeer en Waterstaat divisie Rail (voorheen Railned) ziet toe op de spoorwegveiligheid in Nederland.


---- --