Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


ROVER eist genoegdoening gedupeerde reizigers en stopzetting grote projecten ProRail

Het debacle rond de aansluiting van de Hemboog op de Zaanlijn is ook voor ROVER een grote teleurstelling. Sinds de aansluiting door ProRail van de Hemboog op de Zaanlijn, bij station Sloterdijk in Amsterdam, wordt de NS geplaagd door een lawine van seinstoringen op deze locatie. De storingen leiden er toe, dat regelmatig tussen Amsterdam en Zaandag het gehele treinverkeer moet worden gestaakt, of dat veel treinen uitvallen of moeten worden omgeleid. Tienduizenden reizigers per dag zijn hiervan de dupe. Deze narigheid duurt nu al twee weken, en de verwachting is, dat de overlast nog zeker een week zal aanhouden. De NS heeft inmiddels een uitgedunde nooddienstregeling ingevoerd.

De technische problemen worden veroorzaakt doordat de Hemboog met een ander systeem beveiligd is dan de Zaanlijn. Het nieuwe systeem blijkt hardnekkige storingen te veroorzaken in de software van het oude systeem. Waardoor dit precies ontstaat, en hoe het op te lossen valt, is nog niet bekend. ROVER is van mening dat ProRail voorlopig dit soort grote werkzaamheden niet meer moet (laten) uitvoeren. Eerst moet de exacte oorzaak van deze storing worden achterhaald. Pas als deze bekend is, en er goede maatregelen zijn ontwikkeld om herhaling van deze problemen te voorkomen, moet ProRail de werkzaamheden weer hervatten. Het kan niet zo zijn dat werkzaamheden van ProRail betekenen dat vele duizenden reizigers worden gedupeerd.

ROVER heeft in het verleden van de minister van Verkeer en Waterstaat al een onafhankelijk onderzoek geeist naar de verontrustende verslechtering van de kwaliteit van de spoorinfrastructuur. Ook tijdens het werkbezoek van de vaste-kamercommissie aan ROVER, vorige week, is aandacht voor dit probleem gevraagd.

ROVER heeft inmiddels aan NS medegedeeld, dat gedupeerde reizigers een royale genoegdoening behoren te krijgen. De
geld-terug-bij-vertragingregeling is in dit opzicht onvoldoende, omdat de meeste vertragingen minder dan een half uur per keer zijn. Maar drie weken lang bijna dagelijks op de heenweg en op de terugweg een vertraging van een klein half uur: dat kun je de reiziger niet aandoen! De NS dient zich daarom genereus op te stellen, zo vindt ROVER.

Daarnaast dient op de stations voorlopig extra personeel aanwezig te zijn om reizigers zo goed mogelijk te informeren.

Amersfoort, 15 juni 2003

---