Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
ROVER eist genoegdoening gedupeerde reizigers en stopzetting grote
projecten ProRail
Het debacle rond de aansluiting van de Hemboog op de Zaanlijn is ook
voor ROVER een grote teleurstelling. Sinds de aansluiting door ProRail
van de Hemboog op de Zaanlijn, bij station Sloterdijk in Amsterdam,
wordt de NS geplaagd door een lawine van seinstoringen op deze
locatie. De storingen leiden er toe, dat regelmatig tussen Amsterdam
en Zaandag het gehele treinverkeer moet worden gestaakt, of dat veel
treinen uitvallen of moeten worden omgeleid. Tienduizenden reizigers
per dag zijn hiervan de dupe. Deze narigheid duurt nu al twee weken,
en de verwachting is, dat de overlast nog zeker een week zal
aanhouden. De NS heeft inmiddels een uitgedunde nooddienstregeling
ingevoerd.
De technische problemen worden veroorzaakt doordat de Hemboog met een
ander systeem beveiligd is dan de Zaanlijn. Het nieuwe systeem blijkt
hardnekkige storingen te veroorzaken in de software van het oude
systeem. Waardoor dit precies ontstaat, en hoe het op te lossen valt,
is nog niet bekend. ROVER is van mening dat ProRail voorlopig dit
soort grote werkzaamheden niet meer moet (laten) uitvoeren. Eerst moet
de exacte oorzaak van deze storing worden achterhaald. Pas als deze
bekend is, en er goede maatregelen zijn ontwikkeld om herhaling van
deze problemen te voorkomen, moet ProRail de werkzaamheden weer
hervatten. Het kan niet zo zijn dat werkzaamheden van ProRail
betekenen dat vele duizenden reizigers worden gedupeerd.
ROVER heeft in het verleden van de minister van Verkeer en Waterstaat
al een onafhankelijk onderzoek geeist naar de verontrustende
verslechtering van de kwaliteit van de spoorinfrastructuur. Ook
tijdens het werkbezoek van de vaste-kamercommissie aan ROVER, vorige
week, is aandacht voor dit probleem gevraagd.
ROVER heeft inmiddels aan NS medegedeeld, dat gedupeerde reizigers een
royale genoegdoening behoren te krijgen. De
geld-terug-bij-vertragingregeling is in dit opzicht onvoldoende, omdat
de meeste vertragingen minder dan een half uur per keer zijn. Maar
drie weken lang bijna dagelijks op de heenweg en op de terugweg een
vertraging van een klein half uur: dat kun je de reiziger niet
aandoen! De NS dient zich daarom genereus op te stellen, zo vindt
ROVER.
Daarnaast dient op de stations voorlopig extra personeel aanwezig te
zijn om reizigers zo goed mogelijk te informeren.
Amersfoort, 15 juni 2003
---