Ingezonden persbericht

Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

15-6-2003; Betreft wedstrijdverslag Gran Premi de Catalunya, circuit Catalunya / Montmelo / Barcelona

HENK VAN DE LAGEMAAT IN STRIJD OM 16E PLAATS ONDERUIT, MAAR ZET TOCH DOOR!
KATJA POENSGEN HERVINDT ZICH MET 17E PLAATS IN CATALUNYA
Tijdens de 6e Grand Prix van dit seizoen in het Catalaanse Montmelo, boekte Henk van de Lagemaat evengoed nog een 18e plaats, nadat hij in zijn strijd om de 16e plaats met de Tsjech Pesek even onderuit schoof. Met zijn beklende vechtlust pakte de Dark Dog coureur zijn Honda weer uit de grindbak op om zijn race te vervolgen om als 18e over de finish te gaan. Zijn teammaat Katja Poensgen hervond zich onder de zinderend hete Spaanse zon. De 26-jarige Duitse wist zich allereerst ruimschoots te kwalificeren voor de race, waarin zij uiteindelijk een respectabele 17e plaats in de wacht sleepte.

Balend dat hij de kans op een 16e plaats verloren had zien gaan, concludeerde Henk van de Lagemaat dat hij toch een lekkere race gereden had. "Het was moeilijk om de aansluiting te krijgen bij de groep voor me. Toen Lukas Pesek me voorbij kwam klampte ik zonder problemen aan, en dook mijn rondetijden direct fors naar beneden. Daaruit bleek dat het toch moeilijk voor me is om alleen te rijden en de goede lijnen te pakken. In zijn kielzog ging het goed. Maar in de 15e ronde kwam ik aanremmend op een langzame linkerbocht in de problemen. De hele race stuiterde mijn achterwiel daar al enorm. Maar toen kwam ik echt los van achteren, en moest de voorrem lang aanhouden. Ook bij het insturen moest ik nog remmen en door de onbalans die door het stuiteren in de motor zat schoof mijn voorwiel met even te kort grip onder me uit. Ik pakte meteen mijn Honda weer op, zag dat de clip-on en koppelingshandel scheef stonden, maar vervolgde toch mijn race. Ik wilde de wedstrijd uitrijden! Het is jammer van die schuiver, maar het is mijn eerste racecrash sinds tijden en dat hoort er bij. Je moet toch proberen aan te pikken en het ging goed. Zonde dat de machine wat stuiterde", verhaalde Van de Lagemaat, die het bloedheet gehad heeft in de 22 ronden tellende race. "Je moet uit de wind zitten en plat op de tank. Je lichaam en benen smolten zowat. Pas een uur na de race was ik weer wat 'bijgetrokken'. En dan over 2 weken de TT van Assen. Daar heb ik meen dag getest en als we kunnen beginnen waar we toen zijn geëindigd, dan zie ik mijn thuisrace met vertrouwen tegemoet. In ieder geval hoop ik daar de aansluiting met de mannen voor me te kunnen afdwingen".

Katja Poensgen had het na drie keer 'afwezigheid' weer enorm naar haar zin in de 250cc race. "Mijn vertrouwen heeft hier een enorme boost gehad. Eerst met de training al, toen ik 1,5 seconden binnen de 107% limiet stond. En in de race ging het ook goed. Eindelijk kon ik na Suzuka en Welkom weer een race rijden en wedstrijdritme opdoen. Want tijdens de trainingen zet je toch maximaal sessies van 10 ronden neer. Nu was het 22 ronden lang vechten en dat was in deze hitte toch echt wel even wennen. Aan het einde van de race was het scherpe er wel even af, maar ik stond er bij en kwam aan de meet. En dat voelde veel en veel beter dan de vorige drie race-zondagen toen mijn monteurs en ik het gevoel hadden van 'wat doen we hier nog eigenlijk'. Toekijken vreet aan je en nu ik er weer bij stond, smaakt dat naar meer. Ik zie nu al uit naar Assen. Daar heb ik 1,5 dag getest, en hoewel het een fysiek moeilijkere baan is met veel snelle bochten, waarbij ik alle kracht nodig heb met sturen, hoop ik me weer te kunnen kwalificeren en in de race verder naar voren te komen. Zeker omdat ik voor een Nederlands team rij en mijn sponsor Dutch Originals daar grote belangen heeft", weet Katja.

De GP overwinning van Randy de Puniet in de 250cc klasse is de eerste Franse coureur die een 250cc GP wint, na Olivier Jacque in 2001 bij de kwartliters de laatste GP in Australië en de WK-titel won.

Jurgen van den Goorbergh behaalde tijdens de WK Supersport race in Silverstone (na zijn pole position op zaterdag) voor de tweede keer dit seizoen een 2e plaats. Aussie Chris Vermeulen van het Ten Kate team won zijn 4e race.

Uitslag 250cc race:

1. Randy de Puniet, F, Aprilia 41.59,893 = 155,322 km/uur gem.; 2. Fonsi Nieto, E, Aprilia op 0,244; 3. Anthony West Aus, Aprilia op 2,641; 4. Toni Elias, E, Aprilia op 4,329; 5. Naoki Matsudo, J, Yamaha op 7,896; 6. Franco Battaini, I, Aprilia op 11,432; 7. Sebastian Porto, Arg, Honda 11,883; 8. Sylvain Guintoli, F, Aprilia op 15,761; 9. Roberto Rolfo, I, Honda op 24,270; 10. Joan Olive, E, Aprilia op 29,370; 11. Alex Debon, E, Honda op 32,091; 12. Klaus Nöhles, D, Aprilia op 34,948; 13. Johan Stigefelt, S, Aprilia op 44,259; 14. Erwan Nigon, F, Aprilia op 46,384; 15. Christian Gemmel, D, Honda op 59,767; 16. Lukas Pesek, CZ, Yamaha op 1.36,297; 17. Katja Poensgen, D, Dark Dog Honda op 1 ronde; 18. Henk van de Lagemaat, NL, Dark Dog Honda op 1 ronde (na schuiver in 15e ronde).



250cc WK-stand na 6 van de 16 GP's:

1. Poggiali, 88; 2. Elias, De Puniet en F. Nieto, 81; 5. Rolfo, 76; 6. Battaini, 58; 7. West, Porto en Matsudo, 53; 10. Guintoli, 42.



Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):

1. Loris Capirossi, I, Ducati 44.21,758 = 159,830 km/uur gem.; 2. Valentino Rossi (na grindbak tour), I, Honda op 3,075; 3. Sete Gibernau, E, Honda op 4,344; 4. Carlos Checa, E, Yamaha op 4,935; 5. Shinya Nakano, J, Yamaha op 5,003; 6. Tohru Ukawa, J, Honda op 20,587; 7. Makoto Tamada, J, Honda op 22,982; 8. Alex Barros, Bra, Yamaha op 24,989; 9. Nicky Hayden, USA, Honda op 27,159; 10. Troy Bayliss (na grindbak tour), Aus, Ducati op 30,376; 11. Kiyonari; 12. Haga; 13. Melandri; 14. Biaggi (na grindbak tour); 15. Hopkins; 16. N. Aoki; 17. McCoy.



MotoGP WK-stand na 6 van de 16 GP's:

1. Rossi, 135; 2. Gibernau, 88; 3. Biaggi, 85; 4. Capirossi, 61; 5. Barros, 54; 6. Ukawa, 52; 7. Bayliss, 46; 8. Nakano, 44; 9. Tamada, en Checa, 34.



Uitslag 125cc klasse:

1. Daniel Pedrosa, E, Honda 41.16,672 -= 151,161 km/uur; 2. Thomas Luthi, CH, Honda op 0.137; 3. Alex de Angelis, I, Aprilia op 0,315; 4. Steve Jenkner, D, Aprilia op 1,589; 5. Stefano Perugini, I, Aprilia op 19,874; 6. Jorge Lorenzo, E, Derbi op 22,560; 7. Mika Kallio, SF, Honda op 22,647; 8. Gino Borsoi, I, Aprilia op 22, 856.



125cc WK-stand na 6 van de 16 GP's:

1. Pedrosa, 116; 2. Cecchinello, 91; 3. Jenkner, 73; 4. Dovizioso, 67; 5. Perugini, 65; 6. De Angelis, 53; 7. Ui, 51; 8. P. Nieto, 47; 9. Giansanti, 40; 10. Luthi, 39.

Uitslag WK Supersport race Silverstone (GB):

1 Vermeulen Chris Ten Kate Honda Honda CBR 600RR 19 37'21.429

2 Vd Goorbergh Jurgen Yamaha Belgarda Yamaha YZF R6 19 37'33.586

3 Muggeridge Karl Ten Kate Honda Honda CBR 600RR 19 37'35.652

4 Vd Bosch Thierry Yamaha France - Ipone Yamaha YZF R6 19 37'36.891

5 Corradi Alessio Italia Spadaro F.R. Yamaha YZF R6 19 37'37.983

6 Cogan Christophe Dark Dog Honda BKM Honda CBR 600RR 19 37'43.631

7 Riba Pere Kawasaki R.T. KRT Kawasaki ZX6RR 19 37'43.808

8 Fujiwara Katsuaki Alstare Suzuki Suzuki GSX 600R 19 37'45.492

9 Lagrive Matthieu Yamaha France - Ipone Yamaha YZF R6 19 37'48.482

10 Ulm Robert Team Klaffi Honda Honda CBR 600RR 19 37'48.743

11 Kellner Christian Yamaha Deutschland Yamaha YZF R6 19 37'49.036

WK-stand na 6 WK Supersport races:

1 C. Vermeulen 131; 2 J. Vd Goorbergh 84; 3 K. Fujiwara 76; 4. S. Chambon 62; 5 C. Kellner 59; 6 A. Corradi 48; 7 K. Muggeridge 46; 8 P. Riba 46; 9 C. Cogan 35; 10 J. Teuchert 30.




DARK DOG HONDA MOLENAAR

Official Sponsors

DARK DOG ENERGY DRINKS - DUTCH ORIGINALS FURNITURE - VOLVO VAN DIJK - SENT WANINGE TRUCK SERVICE - VENICE BEACH CLOTHING - LUMEN EYEWEAR - HONDA
Technical Sponsors

HRC - DUNLOP - MOTUL - PVM - BRAKING - CASE - CARBONE LORRAINE
Official Suppliers

VOLVO - VERHEIJDEN HUNTJES ADVOCATEN - EPPING HOTEL & CATERING - A&R TRANSMISSION - LDP LEE VAN DAM PRODUCTIONS
************