15/06//03
Regio Leuven en Hasselt: meer dubbeldekstreinen en meer
spoorcapaciteit
Vanaf 15 juni zullen reizigers die vanuit de regio Hasselt en Leuven
naar Brussel sporen meer gebruik kunnen maken van de comfortabele
M6-dubbeldeksrijtuigen die een grote zitcapaciteit aanbieden.
Kustliefhebbers kunnen op weekdagen in Leuven de IC trein Genk-Gent
nemen die tot 26 september tot Blankenberge rijdt. Wie in Leuven
gebruik maakt van de verbinding Luxemburg-Brussel rijdt eveneens in
comfortabele dubbeldekstreinen. Ook tijdens de toeristische periode
zullen vanuit Hasselt treinen via Leuven met dit nieuw treinmaterieel
rijden.
Op 16 juni worden de nieuw aangelegde sporen tussen Herent en Leuven
in gebruik genomen. Daarbij horen de sierlijke brug over de Leuvense
Vaart en de heraangelegde perrons 3 en 4 in het station. De aanleg van
de nieuwe toegangssporen naar het station van Leuven maken vroegere
snelheidsbeperkingen overbodig. De heraangelegde sporen 3 en 4 zijn,
net zoals 1 en 2 met een harde onderlaag aangelegd die ze
onderhoudsvriendelijker maakt.
Na de ingebruikname van de hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik op
15 december 2002 vormt de ingebruikname van de spoorinfrastructuur een
nieuwe stap in het uitbreiden van de spoorcapaciteit tussen de regio
Hasselt/Leuven en Brussel. Het laat toe om de bestaande sporen tussen
Leuven en Herent volledig te vernieuwen tegen eind 2006. Dit project
gaat samen met de bouw van een spoorviaduct voor de spoorboog van
Leuven. Deze investering zal vlot treinverkeer tussen Hasselt-Aarschot
en Brussel mogelijk maken vermits hierdoor een oponthoud in het
station van Leuven wordt vermeden.
In Leuven is het eerste gedeelte van de raamwerk van de
perronoverkapping klaar. Het leggen van de stalen dakbedekking loopt
vertraging op door technische problemen met de kwaliteit van de
staalplaten. De NMBS wil zo snel mogelijk het eerste gedeelte van de
overkapping volledig afwerken. Ondertussen kunnen de reizigers bij
slecht weer in de schuilhuisjes terecht.
Einde productinfo]
© 2003 NMBS
persberichten | jobs | links | sitemap | faq | zoeken | contacteer ons
| juridische kennisgeving
NMBS