NMBS

15/06//03

Regio Leuven en Hasselt: meer dubbeldekstreinen en meer spoorcapaciteit

Vanaf 15 juni zullen reizigers die vanuit de regio Hasselt en Leuven naar Brussel sporen meer gebruik kunnen maken van de comfortabele M6-dubbeldeksrijtuigen die een grote zitcapaciteit aanbieden. Kustliefhebbers kunnen op weekdagen in Leuven de IC trein Genk-Gent nemen die tot 26 september tot Blankenberge rijdt. Wie in Leuven gebruik maakt van de verbinding Luxemburg-Brussel rijdt eveneens in comfortabele dubbeldekstreinen. Ook tijdens de toeristische periode zullen vanuit Hasselt treinen via Leuven met dit nieuw treinmaterieel rijden.

Op 16 juni worden de nieuw aangelegde sporen tussen Herent en Leuven in gebruik genomen. Daarbij horen de sierlijke brug over de Leuvense Vaart en de heraangelegde perrons 3 en 4 in het station. De aanleg van de nieuwe toegangssporen naar het station van Leuven maken vroegere snelheidsbeperkingen overbodig. De heraangelegde sporen 3 en 4 zijn, net zoals 1 en 2 met een harde onderlaag aangelegd die ze onderhoudsvriendelijker maakt.

Na de ingebruikname van de hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik op 15 december 2002 vormt de ingebruikname van de spoorinfrastructuur een nieuwe stap in het uitbreiden van de spoorcapaciteit tussen de regio Hasselt/Leuven en Brussel. Het laat toe om de bestaande sporen tussen Leuven en Herent volledig te vernieuwen tegen eind 2006. Dit project gaat samen met de bouw van een spoorviaduct voor de spoorboog van Leuven. Deze investering zal vlot treinverkeer tussen Hasselt-Aarschot en Brussel mogelijk maken vermits hierdoor een oponthoud in het station van Leuven wordt vermeden.

In Leuven is het eerste gedeelte van de raamwerk van de perronoverkapping klaar. Het leggen van de stalen dakbedekking loopt vertraging op door technische problemen met de kwaliteit van de staalplaten. De NMBS wil zo snel mogelijk het eerste gedeelte van de overkapping volledig afwerken. Ondertussen kunnen de reizigers bij slecht weer in de schuilhuisjes terecht.

Einde productinfo]

© 2003 NMBS

persberichten | jobs | links | sitemap | faq | zoeken | contacteer ons | juridische kennisgeving