EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl


Persbericht

Reactie EVO op afschaffing bijtelling woon-werkverkeer:

AFSCHAFFING BIJTELLING MAAKT GEEN EINDE AAN ADMINISTRATIEVE ROMPSLOMP!

Minister Zalm van Financiën wil de bijtelling voor het woon-werkverkeer afschaffen. Hiermee is de administratieve rompslomp voor bestelauto's echter nog niet van de baan, maar is wel een stap in de goede richting gezet.

De afschaffing van de bijtelling voor woon-werkverkeer maakt de fiscale regeling voor veel EVO-leden met bestelauto's een stuk eenvoudiger. Het woon-werkverkeer is straks niet meer voor een gedeelte privé. Hiermee kan de werknemer de bestelauto weer gewoon mee naar huis nemen, zonder hier een bijtelling voor te krijgen.

Maar afschaffing van de bijtelling voor woon-werkverkeer betekent nog geen einde aan de administratieve rompslomp. De werknemer moet nog steeds een rittenregistratie bijhouden om aan te tonen dat hij/zij de bestelauto niet voor privé ritten gebruikt. Anders krijgen werknemers die in een bestelauto van hun baas rijden, een bijtelling van maximaal 25 procent van de cataloguswaarde van de bestelauto.

EVO vraagt zich af of ook het probleem van de verplichte rittenregistratie wordt aangepakt. Het is juist de verplichte rittenregistratie die de administratieve rompslomp veroorzaakt. EVO heeft berekend dat het bijhouden van een sluitende rittenregistratie voor de bestelauto's het bedrijfsleven zo'n 500 miljoen euro per jaar kost. En milieuvriendelijk is zo'n maatregel al helemaal niet. De kilometerregistraties van alle zakelijke bestelautorijders leiden tot een papierberg waar ruim 70.000 bomen voor gekapt moeten worden.

Als minister Zalm echt een aanval wil openen op de papierwinkel moet de verplichte rittenregistratie voor de bestelautorijder beslist van tafel.

PB 2000.34
16 juni 2003