Gemeente Tilburg
16-6-2003
College presenteert langere termijn visie op de Tilburgse binnenstad
Vandaag, 16 juni 2003, heeft het college het Masterplan Binnenstad Totaal vastgesteld als beleidsvoornemen en vrijgegeven voor consultatie en inspraak. Dit beleidsvoornemen verwoordt de ontwikkeling van de Tilburgse binnenstad de komende 15 jaar.
Masterplan Binnenstad Totaal
Tilburg is sterk in ontwikkeling. Dit geldt ook voor de binnenstad.
Verschillende grote ontwikkelingen komen eraan. Naar verwachting wordt
na de zomer gestart met het Pieter Vreedeplein. De ontwikkeling van de
Spoorzone komt dichterbij en het gebied rond de Piushaven ondergaat
een transformatie. Het Masterplan Binnenstad Totaal geeft samenhang
aan al de verschillende projecten in de binnenstad. De vijf
deelgebieden van de Binnenstad; Spoorzone, Stadshart, Centrum Zuid,
Binnenstad West en Veemarktkwartier kennen allemaal hun eigen
programma voor de toekomst. Voor de komende 15 jaar ziet dit totale
programma er als volgt uit: 3.000 woningen,
115.000 m2 kantoren, 40.000 m2 detailhandel, 85.000 m2 onderwijs en
cultuur en ruim 7.000 parkeerplaatsen. Hierbij komt nog het programma
van de Piushaven.
Het Masterplan maakt inzichtelijk welke ruimtelijke opgave er ligt
voor de binnenstad op langere termijn, gegeven de stedelijk
vastgelegde ambities in het kader van onder meer BrabantStad,
Stedenregio Tilburg-Breda. de Structuurvisie Tilburg en inmiddels
vastgesteld sectoraal beleid (kantoren, detailhandel, cultuur, wonen,
enz.). En het geeft handvatten voor de gewenste toekomstige
ruimtelijke structuur en kwaliteit van de binnenstad.
Aanpassing van het Algemeen Beleidsplan College (ABC)
In september 2002 heeft het college bureau BVR opdracht gegeven om
advies te geven over een verkeerssysteem dat gegeven de stedelijke
opgave en ambities de komende 15 jaar een logisch, duurzaam en
evenwichtig perspectief biedt. Bureau BVR concludeerde in november dat
het binnen de randvoorwaarden die volgen uit de uitgangspunten van het
ABC, niet mogelijk is tot een structurele oplossing te komen. Het
college heeft vervolgens in december besloten de opdracht aan BVR te
verruimen. Voor het vervolg van de opdracht is BVR de ruimte geboden
om vanaf de basis van de oorspronkelijke doelstellingen (leefbaarheid,
bereikbaarheid, aantrekkelijkheid en veiligheid) de planvorming op te
bouwen, waarbij het mogelijk is eerdere besluiten aangaande het
verkeer binnen de Oude Stad even te laten rusten. De voorstellen die
bureau BVR nu gepresenteerd heeft, wijken op een punt af van het ABC.
Omdat het college overtuigd is van de juistheid, logica en interne
consistentie van de voorstellen van BVR, én omdat het college
doordrongen is van de noodzaak om nú de nodige besluiten te nemen met
betrekking tot de bereikbaarheid van de binnenstad en de
verkeerscirculatie, in het licht van de komende ruimtelijke
ontwikkelingen, heeft het college de voorstellen van BVR in zijn
geheel overgenomen. Daarom heeft het college tevens besloten na
consultatie van de fracties van de coalitiepartijen de zinsnede
Herstel autoverkeer bovengronds op de Heuvel is uitgesloten. binnen
het ABC te laten vervallen.
Bereikbare binnenstad
Bovenstaand programma voor de binnenstad, de autonome mobiliteitsgroei
tot 2015 en de toevoeging van het programma Piushaven geven de
noodzaak aan om keuzes te maken over de bereikbaarheid van de
binnenstad. Het Masterplan Binnenstad Totaal geeft het standpunt van
het college weer op dit punt.
Het verkeerscirculatieplan is een verkeerssysteem dat rekening houdt
met auto, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. In dit
verkeerscirculatieplan krijgen mobiliteit, bereikbaarheid en
verblijfskwaliteit op een evenwichtige wijze aandacht en er wordt
rekening gehouden met de toekomstige ontwikkelingen in de binnenstad.
Het voorgestelde verkeerssysteem ziet er als volgt uit:
· De cityring krijgt eenrichtingsverkeer met de klok mee. Fietsen kan
in twee richtingen op vrijliggende fietspaden.
· Door eenrichtingsverkeer op de cityring ontstaat een heldere
parkeerroute voor het autoverkeer. Door de vrijkomende ruimte krijgt
de cityring de uitstraling van een stadsboulevard met mogelijkheden
voor groen.
· De verbinding tussen de Piushaven en de binnenstad wordt gemaakt
door een zuidelijke ontsluitingsweg vanaf de Ringbaan Zuid. Deze weg
is met een brug verbonden met de Havendijk Noord. Op deze manier is in
de toekomst de doorstroming van het openbaar vervoer in de Piusstraat
verzekerd, wordt het dichtslibben van wegen door autoverkeer voorkomen
en is een goede en duurzame ontsluiting gewaarborgd wanneer woningen
en bedrijvigheid aan de Piushaven omgeving worden toegevoegd. De
Prinsenhoeven en de St. Josephstraat worden afgesloten voor
autoverkeer tussen de Piushaven en de Ringbaan Oost. De
Koopvaardijstraat en de Piusstraat krijgen éénrichtingsverkeer de
binnenstad in. De Havendijk krijgt een 30 km/uur inrichting en brede
zones langs het water. Deze voorgestelde maatregelen versterken de
stedenbouwkundige, groene en ecologische structuur in het gebied.
· Voor de verbetering van de oostelijke inprikker wordt volstaan met
aanpassing van de bestaande infrastructuur. Door de kruispunten en
aansluitingen bij de Ringbaan Oost en bij de Heuvelring van voldoende
opstelvakken te voorzien, en door de parkeerruimte op de Spoorlaan
tussen Ringbaan Oost en het Boerhaaveplein te vervangen door een
rijstrook, ontstaat er voldoende capaciteit om toekomstige
verkeersstromen in goede banen te leiden.
· De Noordlaan wordt de ruggengraat van de Spoorzone. Ze sluit in het
westen aan op de St. Ceciliastraat (autoverkeer), Gasthuisring
(openbaar vervoer) en in het oosten op de Besterdring/NS plein
(autoverkeer en openbar vervoer). De Noordlaan krijgt twee rijstroken
voor autoverkeer en twee stroken voor bussen. Het busstation wordt in
de toekomst verplaatst naar de noordkant van het spoor.
Kosten
De voorstellen Masterplan Binnenstad Totaal hebben géén financiële
consequenties voor het begrotingsjaar 2004. De kosten voor het
inrichten van de Cityring in één richting en de kosten voor de
aanpassingen aan het kruispunt Ringbaan Oost Spoorlaan (inclusief
aanpassingen aan het viaduct) en de kosten voor overige kleinere
flankerende verkeersmaatregelen zijn indicatief berekend op 33
miljoen. Ter dekking hiervan zullen reeds geoormerkte middelen binnen
de Reserve Bovenwijkse Voorzieningen voor Hoofdontsluiting
Stadscentrum (Spoorlaan en Oostelijke Inprikker) en middelen die reeds
in het Stadsprogramma t.b.v. de Spoorlaan staan gereserveerd, worden
aangewend. Per saldo zijn deze middelen even groot als de geraamde
kosten. Het gaat hierbij derhalve niet om benodigde nieuwe extra
middelen voor de bereikbaarheid van de binnenstad, maar om een iets
andere aanwending van middelen die reeds geoormerkt waren voor de
bereikbaarheid van de binnenstad.
Verdere procedure
Eind september vindt besluitvorming van college plaats over het
concept Masterplan Binnenstad, bestaande uit een concept-definitieve
visie op de ontwikkeling van de binnenstad en een
concept-maatregelenprogramma. Verder zal het college hierbij een
concept-raadsvoorstel vaststellen. De raadsbehandeling van het
raadsvoorstel kan dan volgen in de raad van 24 november 2003.
Informatieavond
Het Masterplan Binnenstad Totaal is vrijgegeven voor consultatie en
inspraak. De inspraakperiode loopt tot 1 september 2003. Reageren op
het Masterplan kan via internet (www.tilburg.nl/binnenstad) of
schriftelijk (Gemeente Tilburg, Burgemeester en Wethouders, Postbus
90155, 5000 LH Tilburg). Meer informatie over het Masterplan
Binnenstad Totaal wordt gegeven tijdens een informatiebijeenkomst op
woensdag 18 juni a.s. in de concertzaal. Tijdens deze bijeenkomst
(aanvang 20.00 uur) geven burgemeester Stekelenburg, wethouder Aarts
en Riek Bakker van bureau BVR een toelichting op het Masterplan
Binnenstad en de voorstellen voor de bereikbaarheid.
Verder kunnen alle organisaties en instellingen in de binnenstad, die
een nadere toelichting willen op de plannen uit het Masterplan
Binnenstad Totaal, de gemeente hiervoor uitnodigen.