Gemeente Tilburg

16-6-2003
College presenteert langere termijn visie op de Tilburgse binnenstad

Vandaag, 16 juni 2003, heeft het college het Masterplan Binnenstad Totaal vastgesteld als beleidsvoornemen en vrijgegeven voor consultatie en inspraak. Dit beleidsvoornemen verwoordt de ontwikkeling van de Tilburgse binnenstad de komende 15 jaar.

Masterplan Binnenstad Totaal
Tilburg is sterk in ontwikkeling. Dit geldt ook voor de binnenstad. Verschillende grote ontwikkelingen komen eraan. Naar verwachting wordt na de zomer gestart met het Pieter Vreedeplein. De ontwikkeling van de Spoorzone komt dichterbij en het gebied rond de Piushaven ondergaat een transformatie. Het Masterplan Binnenstad Totaal geeft samenhang aan al de verschillende projecten in de binnenstad. De vijf deelgebieden van de Binnenstad; Spoorzone, Stadshart, Centrum Zuid, Binnenstad West en Veemarktkwartier kennen allemaal hun eigen programma voor de toekomst. Voor de komende 15 jaar ziet dit totale programma er als volgt uit: 3.000 woningen,
115.000 m2 kantoren, 40.000 m2 detailhandel, 85.000 m2 onderwijs en cultuur en ruim 7.000 parkeerplaatsen. Hierbij komt nog het programma van de Piushaven.
Het Masterplan maakt inzichtelijk welke ruimtelijke opgave er ligt voor de binnenstad op langere termijn, gegeven de stedelijk vastgelegde ambities in het kader van onder meer BrabantStad, Stedenregio Tilburg-Breda. de Structuurvisie Tilburg en inmiddels vastgesteld sectoraal beleid (kantoren, detailhandel, cultuur, wonen, enz.). En het geeft handvatten voor de gewenste toekomstige ruimtelijke structuur en kwaliteit van de binnenstad.

Aanpassing van het Algemeen Beleidsplan College (ABC) In september 2002 heeft het college bureau BVR opdracht gegeven om advies te geven over een verkeerssysteem dat gegeven de stedelijke opgave en ambities de komende 15 jaar een logisch, duurzaam en evenwichtig perspectief biedt. Bureau BVR concludeerde in november dat het binnen de randvoorwaarden die volgen uit de uitgangspunten van het ABC, niet mogelijk is tot een structurele oplossing te komen. Het college heeft vervolgens in december besloten de opdracht aan BVR te verruimen. Voor het vervolg van de opdracht is BVR de ruimte geboden om vanaf de basis van de oorspronkelijke doelstellingen (leefbaarheid, bereikbaarheid, aantrekkelijkheid en veiligheid) de planvorming op te bouwen, waarbij het mogelijk is eerdere besluiten aangaande het verkeer binnen de Oude Stad even te laten rusten. De voorstellen die bureau BVR nu gepresenteerd heeft, wijken op een punt af van het ABC. Omdat het college overtuigd is van de juistheid, logica en interne consistentie van de voorstellen van BVR, én omdat het college doordrongen is van de noodzaak om nú de nodige besluiten te nemen met betrekking tot de bereikbaarheid van de binnenstad en de verkeerscirculatie, in het licht van de komende ruimtelijke ontwikkelingen, heeft het college de voorstellen van BVR in zijn geheel overgenomen. Daarom heeft het college tevens besloten na consultatie van de fracties van de coalitiepartijen de zinsnede Herstel autoverkeer bovengronds op de Heuvel is uitgesloten. binnen het ABC te laten vervallen.

Bereikbare binnenstad
Bovenstaand programma voor de binnenstad, de autonome mobiliteitsgroei tot 2015 en de toevoeging van het programma Piushaven geven de noodzaak aan om keuzes te maken over de bereikbaarheid van de binnenstad. Het Masterplan Binnenstad Totaal geeft het standpunt van het college weer op dit punt.

Het verkeerscirculatieplan is een verkeerssysteem dat rekening houdt met auto, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers. In dit verkeerscirculatieplan krijgen mobiliteit, bereikbaarheid en verblijfskwaliteit op een evenwichtige wijze aandacht en er wordt rekening gehouden met de toekomstige ontwikkelingen in de binnenstad.

Het voorgestelde verkeerssysteem ziet er als volgt uit:
· De cityring krijgt eenrichtingsverkeer met de klok mee. Fietsen kan in twee richtingen op vrijliggende fietspaden.

· Door eenrichtingsverkeer op de cityring ontstaat een heldere parkeerroute voor het autoverkeer. Door de vrijkomende ruimte krijgt de cityring de uitstraling van een stadsboulevard met mogelijkheden voor groen.

· De verbinding tussen de Piushaven en de binnenstad wordt gemaakt door een zuidelijke ontsluitingsweg vanaf de Ringbaan Zuid. Deze weg is met een brug verbonden met de Havendijk Noord. Op deze manier is in de toekomst de doorstroming van het openbaar vervoer in de Piusstraat verzekerd, wordt het dichtslibben van wegen door autoverkeer voorkomen en is een goede en duurzame ontsluiting gewaarborgd wanneer woningen en bedrijvigheid aan de Piushaven omgeving worden toegevoegd. De Prinsenhoeven en de St. Josephstraat worden afgesloten voor autoverkeer tussen de Piushaven en de Ringbaan Oost. De Koopvaardijstraat en de Piusstraat krijgen éénrichtingsverkeer de binnenstad in. De Havendijk krijgt een 30 km/uur inrichting en brede zones langs het water. Deze voorgestelde maatregelen versterken de stedenbouwkundige, groene en ecologische structuur in het gebied.
· Voor de verbetering van de oostelijke inprikker wordt volstaan met aanpassing van de bestaande infrastructuur. Door de kruispunten en aansluitingen bij de Ringbaan Oost en bij de Heuvelring van voldoende opstelvakken te voorzien, en door de parkeerruimte op de Spoorlaan tussen Ringbaan Oost en het Boerhaaveplein te vervangen door een rijstrook, ontstaat er voldoende capaciteit om toekomstige verkeersstromen in goede banen te leiden.

· De Noordlaan wordt de ruggengraat van de Spoorzone. Ze sluit in het westen aan op de St. Ceciliastraat (autoverkeer), Gasthuisring (openbaar vervoer) en in het oosten op de Besterdring/NS plein (autoverkeer en openbar vervoer). De Noordlaan krijgt twee rijstroken voor autoverkeer en twee stroken voor bussen. Het busstation wordt in de toekomst verplaatst naar de noordkant van het spoor.

Kosten
De voorstellen Masterplan Binnenstad Totaal hebben géén financiële consequenties voor het begrotingsjaar 2004. De kosten voor het inrichten van de Cityring in één richting en de kosten voor de aanpassingen aan het kruispunt Ringbaan Oost Spoorlaan (inclusief aanpassingen aan het viaduct) en de kosten voor overige kleinere flankerende verkeersmaatregelen zijn indicatief berekend op 33 miljoen. Ter dekking hiervan zullen reeds geoormerkte middelen binnen de Reserve Bovenwijkse Voorzieningen voor Hoofdontsluiting Stadscentrum (Spoorlaan en Oostelijke Inprikker) en middelen die reeds in het Stadsprogramma t.b.v. de Spoorlaan staan gereserveerd, worden aangewend. Per saldo zijn deze middelen even groot als de geraamde kosten. Het gaat hierbij derhalve niet om benodigde nieuwe extra middelen voor de bereikbaarheid van de binnenstad, maar om een iets andere aanwending van middelen die reeds geoormerkt waren voor de bereikbaarheid van de binnenstad.

Verdere procedure
Eind september vindt besluitvorming van college plaats over het concept Masterplan Binnenstad, bestaande uit een concept-definitieve visie op de ontwikkeling van de binnenstad en een concept-maatregelenprogramma. Verder zal het college hierbij een concept-raadsvoorstel vaststellen. De raadsbehandeling van het raadsvoorstel kan dan volgen in de raad van 24 november 2003.

Informatieavond
Het Masterplan Binnenstad Totaal is vrijgegeven voor consultatie en inspraak. De inspraakperiode loopt tot 1 september 2003. Reageren op het Masterplan kan via internet (www.tilburg.nl/binnenstad) of schriftelijk (Gemeente Tilburg, Burgemeester en Wethouders, Postbus 90155, 5000 LH Tilburg). Meer informatie over het Masterplan Binnenstad Totaal wordt gegeven tijdens een informatiebijeenkomst op woensdag 18 juni a.s. in de concertzaal. Tijdens deze bijeenkomst (aanvang 20.00 uur) geven burgemeester Stekelenburg, wethouder Aarts en Riek Bakker van bureau BVR een toelichting op het Masterplan Binnenstad en de voorstellen voor de bereikbaarheid. Verder kunnen alle organisaties en instellingen in de binnenstad, die een nadere toelichting willen op de plannen uit het Masterplan Binnenstad Totaal, de gemeente hiervoor uitnodigen.