Ministerie van Verkeer en Waterstaat
http://www.minvenw.nl
MINVenW: Reactie VenW op rapport Algemene Rekenkamer
LET OP: EMBARGO TOT WOENSDAG 18 JUNI 12.30 UUR
Reactie ministerie van Verkeer en Waterstaat op rapport Algemene
Rekenkamer Risicoreservering Betuweroute en HSL-Zuid
De Algemene Rekenkamer heeft een goede aanzet gegeven voor een
discussie met de Tweede Kamer over de manier waarop het ministerie de
Kamer maximaal kan informeren over financieel gevoelige informatie.
Maar de risico's zijn er. En het bedrag van 985 miljoen euro blijft
noodzakelijk om deze risico's af te dekken. De Algemene Rekenkamer
erkent in de conclusies van haar rapport dat gebleken is dat reële
tegenvallers, onzekerheden en risico.s ten grondslag liggen aan de
gereserveerde 985 miljoen euro en dat deze claim voldoende onderbouwd
lijkt.
De Rekenkamer concludeert verder dat de informatievoorziening op een
aantal punten onvolledig is geweest. Zo is er met name kritiek op de
wijze waarop de risicoreservering is toegelicht in de begroting van
2003. Het ministerie wilde echter eerst vertrouwelijk met de Tweede
Kamer overleggen omdat het gaat om informatie waarmee de overheid zijn
onderhandelingspositie ten opzichte van de markt zou vrijgeven. Het
ministerie wilde de diverse geschatte risicobedragen niet openbaar
maken om zo de markt de prijs te laten bepalen. De inzet daarbij is
een lagere prijs dan geraamd. De Rekenkamer is van mening dat je als
aanbestedende partij het te besteden bedrag in alle openheid moet
noemen omdat je daarmee juist een grens stelt. De Algemene Rekenkamer
vindt daarmee openheid en transparantie belangrijker dan de prijs.
Verkeer en Waterstaat is van mening dat de marktsituatie deze
opvatting van de Rekenkamer niet altijd toelaat. Belangrijk is daarom
om goede afspraken te maken met de Tweede Kamer over vertrouwelijkheid
en openbaarheid van gevoelige financiële informatie.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderschrijft deels de conclusie van de Algemene Rekenkamer dat de risicoreservering in de uitvoeringsfase van de projecten minder hoog zou zijn geweest met een vroegtijdige andere projectbeheersing ten tijde van het sluiten van de contracten. Risico's zijn een onvermijdelijk onderdeel van dergelijke nieuwe, unieke en complexe projecten met innovatieve contractvormen. Bij vaststelling van een tracébesluit zal het ministerie dan ook in de toekomst voor dit soort grote projecten een grondige risicoanalyse maken. Deze analyse en de ingeschatte omvang van de risico's kunnen dan bij besluitvorming over een nieuw project worden meegewogen. De ministeries van Financiën en Verkeer en Waterstaat willen bovendien meer expliciete aandacht besteden aan zowel de behoefte aan duidelijkheid op de lange termijn als de noodzakelijke flexibiliteit om risico's ook bij toekomstige projecten op te vangen.
De Rekenkamer geeft verder aan dat de voortgangsrapportages te weinig duidelijk maken wat het verschil is tussen budget en actuele raming. Verkeer en Waterstaat stelt echter dat concrete bedragen in de rapportages relevant zijn als het om risico's gaat. Zolang er dus nog niet met een redelijke mate van zekerheid over de hoogtes van bedragen kan worden gesproken, worden risico.s alleen benoemd.
Yvonne de Keulenaar, 070-351 6582
18 jun 03 12:30