Ministerie van Verkeer en Waterstaat


http://www.minvenw.nl

MINVenW: Reactie VenW op rapport Algemene Rekenkamer

LET OP: EMBARGO TOT WOENSDAG 18 JUNI 12.30 UUR

Reactie ministerie van Verkeer en Waterstaat op rapport Algemene Rekenkamer Risicoreservering Betuweroute en HSL-Zuid

De Algemene Rekenkamer heeft een goede aanzet gegeven voor een discussie met de Tweede Kamer over de manier waarop het ministerie de Kamer maximaal kan informeren over financieel gevoelige informatie. Maar de risico's zijn er. En het bedrag van 985 miljoen euro blijft noodzakelijk om deze risico's af te dekken. De Algemene Rekenkamer erkent in de conclusies van haar rapport dat gebleken is dat reële tegenvallers, onzekerheden en risico.s ten grondslag liggen aan de gereserveerde 985 miljoen euro en dat deze claim voldoende onderbouwd lijkt.

De Rekenkamer concludeert verder dat de informatievoorziening op een aantal punten onvolledig is geweest. Zo is er met name kritiek op de wijze waarop de risicoreservering is toegelicht in de begroting van 2003. Het ministerie wilde echter eerst vertrouwelijk met de Tweede Kamer overleggen omdat het gaat om informatie waarmee de overheid zijn onderhandelingspositie ten opzichte van de markt zou vrijgeven. Het ministerie wilde de diverse geschatte risicobedragen niet openbaar maken om zo de markt de prijs te laten bepalen. De inzet daarbij is een lagere prijs dan geraamd. De Rekenkamer is van mening dat je als aanbestedende partij het te besteden bedrag in alle openheid moet noemen omdat je daarmee juist een grens stelt. De Algemene Rekenkamer vindt daarmee openheid en transparantie belangrijker dan de prijs. Verkeer en Waterstaat is van mening dat de marktsituatie deze opvatting van de Rekenkamer niet altijd toelaat. Belangrijk is daarom om goede afspraken te maken met de Tweede Kamer over vertrouwelijkheid en openbaarheid van gevoelige financiële informatie.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderschrijft deels de conclusie van de Algemene Rekenkamer dat de risicoreservering in de uitvoeringsfase van de projecten minder hoog zou zijn geweest met een vroegtijdige andere projectbeheersing ten tijde van het sluiten van de contracten. Risico's zijn een onvermijdelijk onderdeel van dergelijke nieuwe, unieke en complexe projecten met innovatieve contractvormen. Bij vaststelling van een tracébesluit zal het ministerie dan ook in de toekomst voor dit soort grote projecten een grondige risicoanalyse maken. Deze analyse en de ingeschatte omvang van de risico's kunnen dan bij besluitvorming over een nieuw project worden meegewogen. De ministeries van Financiën en Verkeer en Waterstaat willen bovendien meer expliciete aandacht besteden aan zowel de behoefte aan duidelijkheid op de lange termijn als de noodzakelijke flexibiliteit om risico's ook bij toekomstige projecten op te vangen.

De Rekenkamer geeft verder aan dat de voortgangsrapportages te weinig duidelijk maken wat het verschil is tussen budget en actuele raming. Verkeer en Waterstaat stelt echter dat concrete bedragen in de rapportages relevant zijn als het om risico's gaat. Zolang er dus nog niet met een redelijke mate van zekerheid over de hoogtes van bedragen kan worden gesproken, worden risico.s alleen benoemd.

Yvonne de Keulenaar, 070-351 6582

18 jun 03 12:30