VVD



18 jun 2003 - VVD standpunt over de Betuweroute

VVD standpunt over de Betuweroute, mede naar aanleiding van het Rekenkamer rapport van 18 juni 2003

I De Betuweroute wordt gerealiseerd om:

- goederentreinen te weren uit stedelijke gebieden

- de bestaande railcapaciteit vooral te gebruiken voor personentreinen.

- De Rotterdamse haven een eigen aansluiting te geven op het Europese railnet, dat door uitbreiding van Europa en door de derde spoorweg jeugd (betere rail-verbindingen voor goederentreinen) van groot strategisch belang wordt.

II Hoe nu verder met de Betuweroute

1. Inmiddels is 75% van het budget uitgegeven dan wel verplicht, terwijl het landschap over meer dan 100 km overhoop is gehaald. De Betuweroute is al herkenbaar in het landschap aanwezig. Stoppen betekend afbreken en dat zal veel meer kosten dan afbouwen. En dat zou wel zeer oneconomisch zijn. Daarom: zo sober mogelijk afbouwen en zo snel mogelijk in gebruik nemen.

2. Via de te heffen gebruiksvergoeding zullen de varialbele gebruikskosten (niet de investering; dus ook niet rente en afschrijving) op de gebruikers kunnen en moeten worden verhaald. Na een aanloopperiode zal er sprake zijn van een kostendekkende exploitatie.

III De beheersbaarheid van projecten in het algemeen.

1. Het voorbeeld van de Betuweroute maakt duidelijk dat projecten moeilijk beheersbaar zijn geworden, zo niet onbeheersbaar.

2. Daarbij heeft ook de Kamer een directe verantwoordelijkheid, immers via de grote projecten regeling ontvangt de Kamer geregeld voortgangsrapporten en bespreekt deze ook periodiek met de minister.

3. De VVD fractie stelt voor dat de kamer via de haar ter beschikking staande middelen in algemene zin een onderzoek gaat doen naar de beheersbaarheid van infrastructuur projecten. Daartoe kan bijvoorbeeld een werkgroep worden ingesteld binnen en onder de verantwoordelijkheid van de vaste commissie voor verkeer en waterstaat.

4. Als eerste stap zal een inventarisatie en evaluatie moeten worden gemaakt van een aantal projecten waaronder de HSL-zuid en de Betuweroute. Maar ook ander projecten, zoals bijvoorbeeld de Westerschelde OeverVerbinding en de A4 midden Delfland, de Hanzelijn en de Zuiderzeelijn zouden hierbij moeten worden betrokken.

5. Tot slot wijst de VVD Tweede-Kamerfractie op de samenhang met de enquête Bouwnijverheid. Via de motie Hofstra cs zal er door de regering onderzoek worden gedaan naar modernere vormen van aanbesteding, en dat is van belang voor de beheersbaarheid van infrastructuurprojecten.