Sociaal plan voor boventallige werknemers Friesland Bank
23-06-2003
Een meerderheid van onze leden die werkzaam is bij de Friesland Bank
heeft schriftelijk ingestemd met het behaalde resultaat voor het
binnenkort af te sluiten sociaal plan. Tijdens de
personeelsbijeenkomst hebben wij echter nog zaken genoteerd die we
voor de definitieve opstelling van het plan met de directie wilden
bespreken. De werkgever heeft die punten inmiddels toegelicht.
De viering van het 90 jaar bestaan van de bank is losgebarsten en het
jubileum is zeker een heuglijk feit. Echter, voor een aantal van uw
collegas betekent het ook op termijn afscheid nemen, omdat zij vanaf
komende woensdag 18 juni te horen krijgen of zij intern geplaatst
worden of dat zij definitief boventallig worden verklaard.
Dat een grote meerderheid van de leden kon instemmen met het behaalde
resultaat schept verplichtingen voor alle partijen. Want het opstellen
van een plan is belangrijk, maar een correcte uitvoering bepaalt
uiteindelijk of het de titel sociaal mag dragen. Daarom hebben wij als
CNV Dienstenbond dan ook voor de ondertekening nog overleg gehad met
de directie om de zaken die wij tijdens de personeelsbijeenkomst
hadden genoteerd te bespreken. Tijdens dit overleg hebben we
toelichting gekregen op welke wijze de directie denkt invulling te
geven aan de gemaakte afspraken.
Ondernemingsraad
Afgesproken is dat uw werkgever met de ondernemingsraad afspraken zal
maken omtrent de rol en de positie van de medezeggenschap die zij
overeenkomstig het Sociaal Plan kan en wil hebben.
Informatiemap
Medewerkers die boventallig worden, zullen tijdens het aanzeggesprek
een map van circa 120 paginas krijgen uitgereikt waarin exact
omschreven staat wat partijen wel en niet van elkaar mogen verwachten.
De map zal gedurende het begeleidingstraject door uw werkgever
aangevuld worden met de meest recente informatie. Hiermee komt uw
werkgever tegemoet aan onze wens om de medewerkers zoveel mogelijk te
voorzien van informatie omtrent de afgesproken regeling. De map is dus
bedoeld als naslagwerk en als een leidraad voor medewerkers.
Moment van feitelijk ontslag
Tijdens het overleg zullen de boventallige werknemers ook worden
voorgelicht omtrent het moment waarop feitelijk ontslag voor hen zal
worden aangevraagd via de kantonrechter. Ons inziens is het belangrijk
om voorafgaand aan de feitelijke bemiddelingstermijn, de termijn
waarop feitelijk ontslag wordt aangevraagd, aan de betreffende
boventallige medewerker uit te leggen. Gezien de opzegtermijnen
ontkomt uw werkgever er niet aan om tijdens de bemiddelingstermijn het
verzoek tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst aan te vragen.
Het is beter om nu al hierover geïnformeerd te worden dan dat tijdens
het bemiddelingstraject de boventallige medewerker het verzoekschrift
onder ogen krijgt. We kunnen ons namelijk voorstellen dat indien de
boventallige medewerkers niet vooraf weten dat er tijdens de
bemiddelingsperiode op moment x ontslag zal worden aangevraagd, zij
vanaf moment x nauwelijks gemotiveerd de rest van de bemiddelingsduur
zullen 'uitdienen'.
De boventallige medewerker zal ook uitgelegd krijgen op welke wijze
hij al dan niet inhoudelijk verweer kan voeren tegen het dan
aangevraagde ontslag.
Vaststelling boventalligheid
Tevens hebben we uw werkgever gevraagd ons een lijst te geven op basis
waarvan wij inzicht kunnen krijgen omtrent de wijze waarop de
vaststelling van boventalligheid heeft plaatsgevonden. Overigens
merken we op dat privacy gevoelige elementen niet op de lijst van
boventallig verklaarde medewerkers zullen worden vermeld. Tenslotte de
opmerking dat individuele boventallig verklaarde medewerkers,
overeenkomstig de hierover gemaakte afspraak in het Sociaal Plan,
binnen twee weken bezwaar kunnen aantekenen tegen zijn of haar
boventalligheidsverklaring, indien de persoon in kwestie van mening is
dat selectieregels niet goed zijn toegepast.
Outplacement
Indien de medewerker uiteindelijk toch boventallig wordt verklaard,
mag hij kiezen uit een viertal outplacementbureaus (Randstad, Adecco,
de Rijk outplacement en Syntens) die ervoor dienen te zorgen dat de
boventallige werknemer naar een nieuwe werkkring wordt bemiddeld. Als
vakorganisatie hebben we daarnaast de afspraak kunnen maken dat
medewerkers een bemiddelingsbureau naar eigen keuze mogen kiezen, mits
deze binnen de financiële kaders valt. Als lid van de CNV
Dienstenbond wijzen wij u erop dat u ook gebruik kunt maken van ons
eigen loopbaanadviescentrum KANS. U kunt de medewerkers van KANS
bereiken op telefoonnummer (023)5629377 voor informatiemateriaal of
voor het maken van een vrijblijvende afspraak op het regiokantoor te
Drachten. Een intakegesprek voor leden is gratis.
Nut van lidmaatschap
Nog even dit. Juist in deze moeilijke tijd is het nuttig om lid van de
CNV Dienstenbond te zijn. Het aantal leden bepaalt de positie van de
vakbonden in uw organisatie. Hoe meer mensen lid zijn hoe groter de
druk bij de werkgever om goede afspraken te maken. U heeft het nut van
een stevige vakbond al ingezien want u bent lid. Uw collega misschien
nog niet. Wellicht is dit het moment om hem of haar van het nut van
het lidmaatschap te overtuigen. Aanmelden van nieuwe leden kan heel
gemakkelijk hier! Wij rekenen op u!
Vragen?
Mocht u nu of tijdens het traject nog vragen of opmerkingen hebben
over het sociaal plan of heeft u andere arbeidsgerelateerde vragen dan
kunt u terecht bij uw bestuurder Gert-Jan Seffinga. Hij is bereikbaar
per telefoon op (0512)583440 of per email: g.seffinga@cnvdibo.nl.
Dienstenbond CNV