Ingezonden persbericht

Fietsenfabrikant Shimano vult CRM-strategie in met Blue Martini

Centrale webinfrastructuur basis voor verbeteren duizenden partnerrelaties en miljoenen klantcontacten

Amsterdam, 23 juni 2003 - Shimano, toonaangevend producent van fietsonderdelen en gerief voor sportvissers, gaat de Intelligent Selling Systems van Blue Martini Software (Nasdaq: BLUE) gebruiken. Shimano wil daarmee de activiteiten op het gebied van marketing en toekomstige acties naar partners naar een hoger niveau tillen. De conclusie die volgt uit een grondige analyse van deze activiteiten, is de snelle inzet van een robuuste, meertalige productcatalogus en een website voor consumenten en klanten.

De belangrijkste eis van Shimano is, dat de site miljoenen klanten en duizenden partners moet kunnen ondersteunen. De fietsenfabrikant wil diverse papieren catalogi vervangen door één centrale catalogus, het merk Shimano op een consistente manier versterken in alle regio's en het productaanbod beter afstemmen op specifieke partners en klanten. Consumenten en klanten zullen daarom online toegang hebben tot een complete catalogus en tot productinformatie. Regionale kantoren kunnen hun websites op maat maken met accessoires en suggesties voor cross- en up-selling.

Shimano verwacht een aanzienlijke return on investment door het gebruik van één wereldwijde infrastructuur voor alle websites. Zo verwacht het bedrijf dat de kosten voor site-ontwikkeling, en -onderhoud, en voor catalogusbeheer zullen afnemen door gebruik van Blue Martini. Andere Blue Martini-klanten die hun papieren catalogus vervingen door het catalogusbeheersysteem, besparen minimaal 25% op de publicatiekosten en kunnen binnen een paar uur een complete catalogus samenstellen. Normaal duurt dit soms wel weken.

"Blue Martini Software begrijpt beter hoe onze business werkt en biedt meer complete out-of-the-box-mogelijkheden dan andere leveranciers die we hebben bekeken", zegt Robert Morris, Director Worldwide Web Operations bij Shimano. "Onze belangrijkste criteria bij het onderzoeken van oplossingen van zowel platform- als nicheleveranciers waren het verbeteren van consumentenrelaties en -service, het verminderen van marketingkosten en het opbouwen van een consistente wereldwijde productcatalogus. Maar doordat we niet opnieuw het wiel wilden uitvinden, was het ook belangrijk dat de oplossing volwassen en al behoorlijk ontwikkeld is. De intelligente-verkoopsystemen van Blue Martini Software zullen ons helpen om de klantrelaties te verbeteren en klantloyaliteit te behouden."

"Voor consumentengerichte bedrijven als Shimano, Harley-Davidson en Wilson Sporting Goods vereenvoudigen onze oplossingen het verkoopproces, zowel voor verkopers en partners, als voor klanten", aldus Monte Zweben, Chairman en CEO van Blue Martini Software. "De Intelligent Engine van de intelligente-verkoopsystemen past telkens de beste verkoop- en marketingexpertise toe voor duizenden partners en miljoenen klantinteracties. Automatisering van deze processen is alleen mogelijk met Intelligent Engines die automatisch beslissingen nemen en gepaste actie ondernemen. Traditionele softwareapplicaties bieden hiervoor geen mogelijkheden."

Blue Martini Software
Blue Martini Software is leverancier van intelligente-verkoopsystemen. Innovatieve bedrijven zetten de software in om verkoopkosten terug te dringen en de loyaliteit van klanten en het kanaal te bevorderen. De intelligente-verkoopsystemen van Blue Martini maken de expertise van de beste verkoop- en marketingmedewerkers beschikbaar via applicaties voor klanten, verkoopmedewerkers en partners. De software werkt volgens het unieke 'decide and act'-principe. De intelligente-verkoopsystemen signaleren bepaald klantgedrag en bepaalde gebeurtenissen, stellen vervolgens automatisch een relevante reactie via alle klantcontactkanalen voor, ondersteunen transacties en meten de effectiviteit van elke actie. Gebruikers van deze intelligente-verkoopsystemen zijn Business-to-Business- en retailbedrijven, waaronder Amsterdam Schiphol Airport, Carrefour, Debenhams, DuPont, Hewlett-Packard, Lanier, Nuon, Kohl's, Panasonic, Rhodia, Wavin en Saks Fifth Avenue.



Ingezonden persbericht