Gemeente Amsterdam

Gemeente 400 jaar VOC (03-05) Meeste begraafplaatsen en burgerlijke stand Amsterdam open Nieuwe website verbetert bereikbaarheid Amsterdam Uitslag raadsvergadering 14 mei 2003

Telefonische bereikbaarheid stadsdelen boven de norm, klantvriendelijkheid kan beter
23 juni 2003 - Janet van der Meulen

Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde telefonische bereikbaarheid van de stadsdelen boven de norm van 90% ligt. Van de binnengekomen gesprekken wordt 65% zonder doorverbinden beantwoord, 32% wordt één keer doorverbonden en 3% twee keer. Een verwaarloosbaar aantal werd meerdere keren doorverbonden. Van de binnengekomen gesprekken wordt 78% binnen de 25 seconden opgenomen, de norm ligt op minimaal 80% .

Het onderzoek spreekt zich ook uit over de klantvriendelijkheid van de stadsdelen. Geconstateerd is dat 81% van de vragen correct beantwoord wordt en op een klantvriendelijke manier wordt afgehandeld. 19% van de vragen wordt in meer of mindere mate niet correct beantwoord of onvriendelijk afgehandeld.

Doel van het onderzoek is verbetering van de telefonische dienstverlening van de stadsdelen. Aan de hand van de resultaten zullen de onderzochte stadsdelen maatregelen nemen ter verbetering. Het is de bedoeling het onderzoek periodiek uit te voeren.

In de periode van 17 maart tot en met 14 april 2003 heeft bureau Devoteam Columbi, in opdracht van de gemeente Amsterdam, een eerste onderzoek gedaan naar de telefonische bereikbaarheid van de stadsdelen. In totaal zijn 1400 belpogingen ondernomen naar de publieksnummers van de stadsdelen. Onderzocht is of en hoe snel een verbinding tot stand kwam en hoe de kwaliteit van de antwoorden op vooraf geformuleerde vragen was. De basis voor het onderzoek werd gevormd door de volgende, in het Bestuursakkoord van de gemeente Amsterdam geformuleerde, toetsingscriteria:

* De telefonische bereikbaarheid bedraagt tenminste 90%;
* Binnen maximaal 2 keer doorverbinden is een gesprek bij een behandelend ambtenaar of is er een afspraak gemaakt;
* Van de binnenkomende gesprekken wordt minstens 80% binnen 25 seconden opgenomen.

Pb-108

© Gemeente Amsterdam