Persbericht: 23 juni 2003, no. 112
Sluipverkeer rijdt te hard in Tongelre
Snelheidscontroles Van Oldebarneveldtlaan
Het team Verkeershandhaving van Politie Brabant Zuid-Oost start
vandaag (maandag 23 juni) met mobiele snelheidscontroles in de Van
Oldenbarneveldtlaan in het Eindhovense stadsdeel Tongelre. De reden
hiervoor is dat ruim eenderde van het sluipverkeer dat van de weg
gebruikmaakt harder rijdt dan de maximum toegestane snelheid van 50
km/u. Hierdoor ontstaan er gevaarlijke situaties.
Omwonenden in de onmiddellijke omgeving van de Van Oldenbarneveldtlaan
klaagden bij de gemeente over de vele hinder van het sluipverkeer dat
veel te hard rijdt. Daarop besloot de gemeente over te gaan tot het
plaatsen van meetlussen ter hoogte van de Van Oldenbarneveldt- en de
Orpheuslaan.
Hiermee wordt het aantal voertuigen dat passeert en de snelheid per
voertuig gemeten. De resultaten waren verontrustend: zon dertig tot
veertig procent van de automobilisten rijdt harder dan de maximum
toegestane snelheid van vijftig kilometer per uur. Dat gebeurt met
name buiten de spits.
Na overleg met de gemeente is besloten dat Verkeershandhaving met
behulp van mobiele radarcontroles of met het laserpistool toezicht
gaat houden op de maximumsnelheid. Weggebruikers worden door middel
van bebording langs de weg gewezen op de verkeerscontroles.
Snelheid
De meeste ongelukken en de ernst van de letselongevallen hebben te
maken met snelheidsgerelateerde oorzaken. Uit verschillende
onderzoeken blijkt dat onder de meest gunstige omstandigheden een
reactiesnelheid gehaald kan worden van 1 seconde (dat geldt voor
personen die snel kunnen reageren en weten dat er iets gaat gebeuren).
Een gemiddelde weggebruiker die niet verwacht dat hij plotseling moet
remmen, heeft een langere reactietijd.
Zelfs als we uitgaan van een reactietijd van 1 seconde, betekent dit
dat een automobilist binnen de bebouwde kom bij een snelheid van 54
km/u in die ene reactieseconde al 15 meter aflegt en dan pas met
remmen begint. Het komt erop neer dat alles wat plotseling binnen 15
meter voor hem op de weg komt niet meer ontweken kan worden.
Stopafstand
Een auto die met een snelheid van 51 kilometer per uur rijdt heeft een
remweg nodig van 27 meter om tot stilstand te komen. Stel dat er
iemand op een afstand van 26 meter de straat oversteekt. De
restsnelheid na 26 meter is dan nog steeds 13 kilometer per uur. Een
voertuig dat 57 km/u rijdt heeft een stopafstand van 32 meter. De
restsnelheid na 26 meter is dan nog steeds 34 km/u. De gevolgen bij
deze botssnelheid kunnen zeer ernstig zijn.
© 2003 Gemeente Eindhoven
Gemeente Eindhoven