Gemeente Eindhoven

Persbericht: 23 juni 2003, no. 112

Sluipverkeer rijdt te hard in Tongelre

Snelheidscontroles Van Oldebarneveldtlaan

Het team Verkeershandhaving van Politie Brabant Zuid-Oost start vandaag (maandag 23 juni) met mobiele snelheidscontroles in de Van Oldenbarneveldtlaan in het Eindhovense stadsdeel Tongelre. De reden hiervoor is dat ruim eenderde van het sluipverkeer dat van de weg gebruikmaakt harder rijdt dan de maximum toegestane snelheid van 50 km/u. Hierdoor ontstaan er gevaarlijke situaties.

Omwonenden in de onmiddellijke omgeving van de Van Oldenbarneveldtlaan klaagden bij de gemeente over de vele hinder van het sluipverkeer dat veel te hard rijdt. Daarop besloot de gemeente over te gaan tot het plaatsen van meetlussen ter hoogte van de Van Oldenbarneveldt- en de Orpheuslaan.

Hiermee wordt het aantal voertuigen dat passeert en de snelheid per voertuig gemeten. De resultaten waren verontrustend: zon dertig tot veertig procent van de automobilisten rijdt harder dan de maximum toegestane snelheid van vijftig kilometer per uur. Dat gebeurt met name buiten de spits.

Na overleg met de gemeente is besloten dat Verkeershandhaving met behulp van mobiele radarcontroles of met het laserpistool toezicht gaat houden op de maximumsnelheid. Weggebruikers worden door middel van bebording langs de weg gewezen op de verkeerscontroles.

Snelheid
De meeste ongelukken en de ernst van de letselongevallen hebben te maken met snelheidsgerelateerde oorzaken. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat onder de meest gunstige omstandigheden een reactiesnelheid gehaald kan worden van 1 seconde (dat geldt voor personen die snel kunnen reageren en weten dat er iets gaat gebeuren). Een gemiddelde weggebruiker die niet verwacht dat hij plotseling moet remmen, heeft een langere reactietijd.

Zelfs als we uitgaan van een reactietijd van 1 seconde, betekent dit dat een automobilist binnen de bebouwde kom bij een snelheid van 54 km/u in die ene reactieseconde al 15 meter aflegt en dan pas met remmen begint. Het komt erop neer dat alles wat plotseling binnen 15 meter voor hem op de weg komt niet meer ontweken kan worden.

Stopafstand
Een auto die met een snelheid van 51 kilometer per uur rijdt heeft een remweg nodig van 27 meter om tot stilstand te komen. Stel dat er iemand op een afstand van 26 meter de straat oversteekt. De restsnelheid na 26 meter is dan nog steeds 13 kilometer per uur. Een voertuig dat 57 km/u rijdt heeft een stopafstand van 32 meter. De restsnelheid na 26 meter is dan nog steeds 34 km/u. De gevolgen bij deze botssnelheid kunnen zeer ernstig zijn.

© 2003 Gemeente Eindhoven