AutoRai

23-6-2003

Renault opent nieuw designcentre in Parijs

Renault Design Parijs is in 2001 opgericht en opent vandaag haar definitieve vestiging in het hart van de Parijse wijk Bastille. In dit centrum, dat onder leiding staat van Fabio Filippini, zijn 15 mensen fulltime werkzaam.

In het kader van de ontwikkeling van haar activiteiten op met name internationaal niveau, begon Renault Design in 2000 met het opzetten van haar netwerkorganisatie: de opening van twee satellietcentra in het centrum van twee Europese culturele hoofdsteden. Deze twee vestigingen, Renault Design Barcelona (2000) en Renault Design Parijs (2001), vormen een aanvulling op de hoofdvestiging, dat zich in het Renault Technocentre te Guyancourt bevindt. Het netwerk van Renault Design werd in september 2002 compleet gemaakt door het derde zelfstandige centrum, Design Renault Samsung Motor, dat gevestigd is in het Koreaanse Kihueng.

Renault Design is voortaan gevestigd in de wijk Bastille, in het 12e arrondissement in Parijs, een ideale plek om de laatste trends te volgen. De constructeur heeft gekozen voor de rue du Faubourg Saint-Antoine voor de vestiging van haar nieuwe Parijse Design Centrum, die een oppervlakte bestrijkt van 1.200 m2 verdeeld over 3 verdiepingen. De architectuur en de interieurinrichting komen van de hand van Design, Environment en Visual Communication van de designafdeling van Renault.

Het centrum heeft meerdere taken: deelnemen aan autoprojecten, waarbij intern geconcurreerd wordt met de andere Renault Design afdelingen, met nieuwe en innovatieve voorstellen komen, de laatste trends volgen, nieuwe methoden, technieken en procedures uitproberen. Dit satellietcentrum werkt onafhankelijk en verenigt alle vakgebieden van vormgeving: autodesigners, handgemaakte en digitale modellen, kleuren, materialen en grafisch design. Om het waterdichte karakter van de satellietcentra te beschermen, zijn er twee niveaus: één daarvan is toegankelijk voor alle medewerkers van de Renault designafdeling (receptie, administratie, documentatieruimtes), terwijl het andere niveau niet toegankelijk is voor onbevoegden (ontwerpruimtes). De bedoeling hierachter is om voor bepaalde projecten van alle ontwerpafdelingen zoveel mogelijk interessante voorstellen te verkrijgen die totaal verschillend van elkaar zijn.

Renault Design: een organisatie in satellieten
De manier waarop Renault met creativiteit en vormgeving omgaat, maakt duidelijk wat de constructeur belangrijk vindt: een samensmelting van nationaliteiten en culturen, inmenging in andere culturen en contexten, zoals productdesign, meubels, kunst en architectuur. De satellietcentra voegen een extra dimensie toe aan de functie vormgeving. Ze maken het voor de ontwerpers mogelijk om hun inspiratie te halen uit de culturele trends die ze overal om hen heen zien.

Het doel is om vorm te geven aan het beeld dat Renault van autos heeft en dat vanuit een Frans oogpunt samengevat kan worden in vier woorden: charme, intelligentie, visie en sensualiteit. De verschillende nationaliteiten en de invloed van culturele trends vormen de filter waar nieuwe concepten doorheen moeten om Renault Design haar unieke identiteit te geven.

In het kader van de ontwikkeling van haar activiteiten op internationaal niveau is Renault Design in 2000 begonnen met het oprichten van de satellietcentra. De eerste werd in het centrum van Barcelona gevestigd. Renault Design Barcelona heeft tegenwoordig 12 mensen in dienst. Op deze vestiging werden de eerste schetsen voor de nieuwe Scénic gemaakt, voordat het concept overgenomen werd door de designafdeling van het Technocentre. De uitbreiding werd in 2001 voorgezet met de oprichting van Renault Design Parijs. In september 2002 werd Renault Samsung Motor in Korea aan het netwerk toegevoegd.

Filippini
Fabio Filippini valt rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van Patrick Le Quément, Directeur Industrial Design bij Renault. Fabio Filippini heeft zijn diploma behaald aan de Turijnse Art School met de specialisatie Vormgeving alsmede aan de Faculteit Architectuur (Polytechnic van Milaan). In 1993 is hij bij Renault in dienst getreden als ontwerper in de Advanced Design Studio, vervolgens bij Interior Design. In 1997 verliet hij Renault om zich bij het Spaanse satellietcentrum van de VAG groep te voegen (Design Center Europe). In 2002 kwam hij weer terug bij de Renault groep als Directeur Prospective Design. Fabio Filippini leidt Renault Design Parijs sinds april 2002.