23-6-2003
Renault opent nieuw designcentre in Parijs
Renault Design Parijs is in 2001 opgericht en opent vandaag haar
definitieve vestiging in het hart van de Parijse wijk Bastille. In dit
centrum, dat onder leiding staat van Fabio Filippini, zijn 15 mensen
fulltime werkzaam.
In het kader van de ontwikkeling van haar activiteiten op met name
internationaal niveau, begon Renault Design in 2000 met het opzetten
van haar netwerkorganisatie: de opening van twee satellietcentra in
het centrum van twee Europese culturele hoofdsteden. Deze twee
vestigingen, Renault Design Barcelona (2000) en Renault Design Parijs
(2001), vormen een aanvulling op de hoofdvestiging, dat zich in het
Renault Technocentre te Guyancourt bevindt. Het netwerk van Renault
Design werd in september 2002 compleet gemaakt door het derde
zelfstandige centrum, Design Renault Samsung Motor, dat gevestigd is
in het Koreaanse Kihueng.
Renault Design is voortaan gevestigd in de wijk Bastille, in het 12e
arrondissement in Parijs, een ideale plek om de laatste trends te
volgen. De constructeur heeft gekozen voor de rue du Faubourg
Saint-Antoine voor de vestiging van haar nieuwe Parijse Design
Centrum, die een oppervlakte bestrijkt van 1.200 m2 verdeeld over 3
verdiepingen. De architectuur en de interieurinrichting komen van de
hand van Design, Environment en Visual Communication van de
designafdeling van Renault.
Het centrum heeft meerdere taken: deelnemen aan autoprojecten, waarbij
intern geconcurreerd wordt met de andere Renault Design afdelingen,
met nieuwe en innovatieve voorstellen komen, de laatste trends volgen,
nieuwe methoden, technieken en procedures uitproberen. Dit
satellietcentrum werkt onafhankelijk en verenigt alle vakgebieden van
vormgeving: autodesigners, handgemaakte en digitale modellen, kleuren,
materialen en grafisch design. Om het waterdichte karakter van de
satellietcentra te beschermen, zijn er twee niveaus: één daarvan is
toegankelijk voor alle medewerkers van de Renault designafdeling
(receptie, administratie, documentatieruimtes), terwijl het andere
niveau niet toegankelijk is voor onbevoegden (ontwerpruimtes). De
bedoeling hierachter is om voor bepaalde projecten van alle
ontwerpafdelingen zoveel mogelijk interessante voorstellen te
verkrijgen die totaal verschillend van elkaar zijn.
Renault Design: een organisatie in satellieten
De manier waarop Renault met creativiteit en vormgeving omgaat, maakt
duidelijk wat de constructeur belangrijk vindt: een samensmelting van
nationaliteiten en culturen, inmenging in andere culturen en
contexten, zoals productdesign, meubels, kunst en architectuur. De
satellietcentra voegen een extra dimensie toe aan de functie
vormgeving. Ze maken het voor de ontwerpers mogelijk om hun inspiratie
te halen uit de culturele trends die ze overal om hen heen zien.
Het doel is om vorm te geven aan het beeld dat Renault van autos heeft
en dat vanuit een Frans oogpunt samengevat kan worden in vier woorden:
charme, intelligentie, visie en sensualiteit. De verschillende
nationaliteiten en de invloed van culturele trends vormen de filter
waar nieuwe concepten doorheen moeten om Renault Design haar unieke
identiteit te geven.
In het kader van de ontwikkeling van haar activiteiten op
internationaal niveau is Renault Design in 2000 begonnen met het
oprichten van de satellietcentra. De eerste werd in het centrum van
Barcelona gevestigd. Renault Design Barcelona heeft tegenwoordig 12
mensen in dienst. Op deze vestiging werden de eerste schetsen voor de
nieuwe Scénic gemaakt, voordat het concept overgenomen werd door de
designafdeling van het Technocentre. De uitbreiding werd in 2001
voorgezet met de oprichting van Renault Design Parijs. In september
2002 werd Renault Samsung Motor in Korea aan het netwerk toegevoegd.
Filippini
Fabio Filippini valt rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van
Patrick Le Quément, Directeur Industrial Design bij Renault. Fabio
Filippini heeft zijn diploma behaald aan de Turijnse Art School met de
specialisatie Vormgeving alsmede aan de Faculteit Architectuur
(Polytechnic van Milaan). In 1993 is hij bij Renault in dienst
getreden als ontwerper in de Advanced Design Studio, vervolgens bij
Interior Design. In 1997 verliet hij Renault om zich bij het Spaanse
satellietcentrum van de VAG groep te voegen (Design Center Europe). In
2002 kwam hij weer terug bij de Renault groep als Directeur
Prospective Design. Fabio Filippini leidt Renault Design Parijs sinds
april 2002.
AutoRai