Ingezonden persbericht

Geef intranet geen alternatief

Een intranet lijkt onmisbaar voor human resource management (hrm), maar in de praktijk stranden veel intranetprojecten als dure experimenten waar weinig werknemers gebruik van maken. Tijdens het seminar 'Van intranet naar Employee Information Portal' dat op maandag 23 juni in Media Plaza plaatsvindt, komen nieuwe oplossingen voor dit probleem aan bod.

Veel P&O-managers hadden hoge verwachtingen van intranetten, die dan snel een centrale rol zouden vervullen binnen hun organisatie. Die ontwikkeling gaat echter behoorlijk langzaam, om vervolgens gemakkelijk ergens te stranden. Om de toepassing optimaal te benutten, moet je eerst een flinke investering in tijd en energie doen en hiervoor is het nodig dat het topmanagement daar het nut van inziet.

De e-hrm manager heeft een visie nodig op de mogelijkheden van intranet binnen de bedrijfsprocessen, omdat die zienswijze de potentiële innovatie bepaalt. Wat is er mogelijk en hoe motiveer je de medewerkers om meer gebruik te maken van een portal? Tijdens het seminar in Media Plaza zijn verschillende presentaties en praktische sessies waarin men daarover informatie kan krijgen en kan brainstormen over de toepassing binnen de eigen organisatie.

P&O groeit het snelst op intranet
Uit onderzoek van Twynstra Gudde blijkt dat P&O een van de snelst groeiende bedrijfsonderdelen is binnen intranetten. Dat komt door het gemak waarmee werknemers zelf zaken kunnen regelen, zoals het vastleggen van vakantiedagen en verhuizingen. Dat bespaart tijd van een P&O-medewerker en dus ook kosten, maar eigenlijk is de kostenbesparing die een intranet met zich mee kan brengen minder interessant dan de kennisbron die het kan zijn, als een soort ruggengraat van de organisatie.

Wanneer er een intranet is, kan men die al snel gebruiken voor personeelsmededelingen, online tests, opleidingsinformatie, een wie-is-wie en etiquettevoorschriften rond e-mailgebruik. Een volgende stap is het werven van personeel via vacaturesites of een cv-databank, waarbij heldere functie-omschrijvingen en competentieprofielen worden gegeven. Daarna kan men experimenteren met interactieve systemen zoals agendabeheer of het online samenwerken.

De laatste stap is het aansluiten van bedrijfsprocessen die ondersteund worden door CRM of ERP. Uiteindelijk kan zo een groot deel van de bestaande kennis in een organisatie worden hergebruikt. Met e-leeromgevingen kunnen medewerkers gemakkelijk met elkaar in contact komen en blijven. Het intranet zal in dat stadium waarschijnlijk een 'employee information portal' heten.

Acceptatie sneller zonder alternatieven
De acceptatie van intranet door werknemers gaat sneller wanneer de (papieren) alternatieven niet meer aanwezig zijn. Een digitale telefoongids zal minder snel een succes zijn wanneer er nog een papieren versie in omloop is. En een declaratiesysteem via intranet zal maar door een paar mensen worden gehanteerd als de papieren versie ook nog steeds bestaat.

Meer oplossingen zullen op de dag komen van dagvoorzitter Hans van Grieken, stafdirecteur Center for Business Innovation van Cap Gemini Ernst & Young en Roland Ch. Reffeltrath, voormalig directeur HR-IT Systems Europe, van Ahold.


---


Ingezonden persbericht