Ingezonden persbericht
Geef intranet geen alternatief
Een intranet lijkt onmisbaar voor human resource management (hrm), maar
in de praktijk stranden veel intranetprojecten als dure experimenten
waar weinig werknemers gebruik van maken. Tijdens het seminar 'Van
intranet naar Employee Information Portal' dat op maandag 23 juni in
Media Plaza plaatsvindt, komen nieuwe oplossingen voor dit probleem aan
bod.
Veel P&O-managers hadden hoge verwachtingen van intranetten, die dan
snel een centrale rol zouden vervullen binnen hun organisatie. Die
ontwikkeling gaat echter behoorlijk langzaam, om vervolgens gemakkelijk
ergens te stranden. Om de toepassing optimaal te benutten, moet je eerst
een flinke investering in tijd en energie doen en hiervoor is het nodig
dat het topmanagement daar het nut van inziet.
De e-hrm manager heeft een visie nodig op de mogelijkheden van intranet
binnen de bedrijfsprocessen, omdat die zienswijze de potentiële
innovatie bepaalt. Wat is er mogelijk en hoe motiveer je de medewerkers
om meer gebruik te maken van een portal? Tijdens het seminar in Media
Plaza zijn verschillende presentaties en praktische sessies waarin men
daarover informatie kan krijgen en kan brainstormen over de toepassing
binnen de eigen organisatie.
P&O groeit het snelst op intranet
Uit onderzoek van Twynstra Gudde blijkt dat P&O een van de snelst
groeiende bedrijfsonderdelen is binnen intranetten. Dat komt door het
gemak waarmee werknemers zelf zaken kunnen regelen, zoals het vastleggen
van vakantiedagen en verhuizingen. Dat bespaart tijd van een
P&O-medewerker en dus ook kosten, maar eigenlijk is de kostenbesparing
die een intranet met zich mee kan brengen minder interessant dan de
kennisbron die het kan zijn, als een soort ruggengraat van de
organisatie.
Wanneer er een intranet is, kan men die al snel gebruiken voor
personeelsmededelingen, online tests, opleidingsinformatie, een
wie-is-wie en etiquettevoorschriften rond e-mailgebruik. Een volgende
stap is het werven van personeel via vacaturesites of een cv-databank,
waarbij heldere functie-omschrijvingen en competentieprofielen worden
gegeven. Daarna kan men experimenteren met interactieve systemen zoals
agendabeheer of het online samenwerken.
De laatste stap is het aansluiten van bedrijfsprocessen die ondersteund
worden door CRM of ERP. Uiteindelijk kan zo een groot deel van de
bestaande kennis in een organisatie worden hergebruikt. Met
e-leeromgevingen kunnen medewerkers gemakkelijk met elkaar in contact
komen en blijven. Het intranet zal in dat stadium waarschijnlijk een
'employee information portal' heten.
Acceptatie sneller zonder alternatieven
De acceptatie van intranet door werknemers gaat sneller wanneer de
(papieren) alternatieven niet meer aanwezig zijn. Een digitale
telefoongids zal minder snel een succes zijn wanneer er nog een papieren
versie in omloop is. En een declaratiesysteem via intranet zal maar door
een paar mensen worden gehanteerd als de papieren versie ook nog steeds
bestaat.
Meer oplossingen zullen op de dag komen van dagvoorzitter Hans van
Grieken, stafdirecteur Center for Business Innovation van Cap Gemini
Ernst & Young en Roland Ch. Reffeltrath, voormalig directeur HR-IT
Systems Europe, van Ahold.
---
Ingezonden persbericht