Raadscommissies vergaderen
Samenlevingszaken
Op maandag 23 juni vergadert de commissie Samenlevingszaken in de raadzaal van het gemeentehuis. Aanvang 20.00 uur.
De agenda bevat onder meer de volgende punten:
-Prioriteiten Wijkwerkplan Politie
-Evaluatie Park Buitenoord
-Jaarrekening 2002
-Nota Gezond Barendrecht
-Verordening leerlingenvervoer
-Plan van scholen 2004-2006
-Wijziging Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente
Barendrecht
De griffier van deze raadscommissie is mevrouw C. Orsel, (0180) 698
398.
Spreekrecht
U kunt tijdens een commissievergadering inspreken naar aanleiding van
een agendapunt. De maximale spreektijd is vijf minuten. Een verzoek
tot spreken dient uiterlijk vóór 16.00 uur van de dag waarop de
vergadering plaatsvindt te worden ingediend bij de griffier van de
commissie, zulks onder vermelding van het punt of de punten van de
agenda van de openbare vergadering waarover men wil spreken.
Commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften vergadert
Vanavond vergadert de commissie voor de Bezwaar- en Beroepschriften in kamer G 010 van het gemeentehuis. Aanvang openbaar deel 20.15 uur.
In deze vergadering worden de volgende bezwaren behandeld:
-tegen de sloopvergunning alsmede de bouwvergunning voor een woning op
het perceel Van Hogendorpsingel 6,
-tegen het besluit tot plaatsing van de objecten Achterzeedijk 63 t/m
69 op de gemeentelijke monumentenlijst alsmede een verzoek om
pre-advies ten behoeve van het bezwaarschrift gericht tegen het
besluit tot plaatsing van het object Achterzeedijk 67 op de
gemeentelijke monumentenlijst,
-tegen de weigering om een bouwvergunning voor een balkonwindscherm
ten behoeve van het appartement Serenadelaan 75 af te geven,
-tegen het besluit tot vergoeding van diverse planschades aan diverse
eigenaren / bewoners van woningen aan het Zevenbergsedijkje te
Rotterdam. De op dit bezwaarschrift betrekking hebbende
planschadedossiers liggen ter inzage in de fractiekamer in het
gemeentehuis.
Extra commissievergadering voor de Bezwaar- en Beroepschriften
Op donderdag 26 juni vergadert de commissie voor de Bezwaar- en
Beroepschriften in kamer G 010 van het gemeentehuis. Aanvang openbaar
deel 20.45 uur.
In deze vergadering worden de volgende bezwaren behandeld:
-tegen de verleende bouwvergunning inzake de bouw van een zwembad op
het perceel Strausslaan 60
-tegen het niet verlenen van 10% extra vrijstelling voor het gewijzigd
uitvoeren van een stal, gelegen op het volkstuinencomplex aan de
Ziedewijdsekade
-tegen de verlening van een sloopvergunning voor de woningen c.a. aan
de 1^e Barendrechtseweg 35 en 41 t/m 51 alsmede de verlening van een
kapvergunning voor de kap van diverse bomen op de percelen 1^e
Barendrechtseweg 35 en 39 t/m 51.
De secretaris van deze commissie is de heer M. van Putten, (0180) 698
398.
Ter inzage
De stukken liggen ter inzage bij balie 12 in de hal van het
gemeentehuis. Voor openingstijden: zie boven.
Bouwen en Milieu
Bouwaanvragen
-Aalborg 6 (BL 2003-176), voor het plaatsen van een reclamezuil
(02-06-2003);
-Achterzeedijk 1a (BR 2003-181), voor het gedeeltelijk vernieuwen van
de caravans op standplaatsen van de camping (06-06-2003);
-Dierenstein 30 (BL 2003-180), voor het gedeeltelijk veranderen van
een gevel op AS 1 (02-06-2003);
-Griegplantsoen 17 (BL 2003-174), voor het plaatsen van een dakkapel
(02-06-2003);
-Handelstraat 18 (BL 2003-175), voor het plaatsen van een dakkapel
(02-06-2003);
-Lorentzweg 26 (B2 2003-182), voor het vernieuwen van een cafe
restaurant (06-06-2003);
-Maasstraat 4 (BL 2003-172), voor het vergroten van een garage
(28-05-2003);
-Sweelincklaan/Bachlaan (BL 2003-179), voor het plaatsen van een
object op een rotonde (05-06-2003);
-Talmaweg 44 (BL 2003-173), voor het vergroten van de woning
(28-05-2003);
-Talmaweg 115 (BL 2003-177), voor het vergroten van de woning
(02-06-2003);
-Mr Thorbeckestraat 27 (BL 2003-171), voor het vergroten van de woning
(23-05-2003);
-Zwingeldam 11 (BL 2003-178), voor het vergroten van de woning
(04-06-2003);
De bouwaanvragen zijn ontvangen op de datum die erbij vermeld staat en
ingediend bij de afdeling Bouwen en Wonen van het Servicecentrum. Het
publiceren van aanvragen om bouwvergunning is informatief. U kunt nog
geen bezwaar maken.
Belanghebbenden, die daar prijs op stellen, kunnen in de gelegenheid
worden gesteld bij de welstandsvergadering aanwezig te zijn waarin de
ingediende bouwaanvragen worden beoordeeld. Voor nadere inlichtingen,
waaronder het tijdstip van behandeling, kunt u telefonisch contact
opnemen met Bouw- en Woningtoezicht, tel. (0180) 698 322.
Voorgenomen vrijstellingen
Burgemeester en wethouders van Barendrecht hebben het voornemen ten
behoeve van onderstaande bouwplannen vrijstelling op grond van de Wet
op de Ruimtelijke Ordening van het geldende bestemmingsplan te
verlenen. U kunt de stukken inzien bij het Servicecentrum, balie
Bouwen en Wonen. Inzagetermijn vier weken: van vrijdag 20 juni t/m
donderdag 17 juli 2003 (tenzij anders vermeld). Tijdens de
inzagetermijn kunt u een schriftelijke en gemotiveerde zienswijze
indienen bij het college van burgemeester en wethouders.
-Bergen (Vaanpark III) - het oprichten van een warmtekrachtcentrale -
dossier BR2003-146 (art. 19 lid 1 WRO met art. 50.4 WW);
-Logger 11 - vergroten woning (berging) - dossier BR2003-150 (art. 19
lid 3 WRO);
-Middeldijk, achter 74/76 - nieuwbouw woning - dossier BA2002-468
(art. 19 lid 1 WRO);
-Middeldijk, tussen 76 en 78 - nieuwbouw woning met garage - dossier
BA2002-412 (art. 19 lid 1 WRO);
-Molenleede 36 (kavel 7) - nieuwbouw woning met aanbouw - dossier
BR2003-126 (art. 19 lid 2 WRO).
Verleende bouwvergunningen / vrijstellingen
-Achterzeedijk 9 (BR 2003-133), voor het vernieuwen en vergroten van
de serre (10-6-2003);
-Boelehaven 26 (BL 2003-88), voor het oprichten van een trafohuisje
(6-6-2003);
-Carnisseweg 53 (BR 2003-29), voor het vergroten van de woning
(11-6-2003);
-Dorpsstraat 186 (BL 2003-137), voor het vergroten van de woning
(11-6-2003);
-Griegplantsoen 7 (BL 2003-128), voor het plaatsen van een zadeldak op
de schuur (12-6-2003);
-Van 't Hoffstraat 12 (BL 2003-160), voor het plaatsen van twee
rolluiken (10-6-2003);
-Mazeppaweg (tussen A15 en Dierensteinweg) (BA 2002-145), voor het
plaatsen van een tijdelijke jetgroutcentrale (12-6-2003);
-Molenleede 32 (kavel 3) (BA 2002-476), voor het oprichten van een
woning (11-6-2003);
-Van Ravesteyndreef 51 (BL 2003-152), voor het plaatsen van een
dakkapel (11-6-2003);
-Rietgors 34 (BL 2003-73), voor het plaatsen van een dakkapel
(10-6-2003);
-Scheldestraat 2 (BR 2003-68), voor het vergroten van de woning en het
plaatsen van een tuinberging (10-6-2003);
-Ter Leede (kavel 354) (BR 2003-79), voor het wijzigen van de
uitbreidingsoptie en het wijzigen van de gevel (11-6-2003);
-Vrijheidsakker (BA 2002-290), voor het bouwen van
voorzieningencluster 4, bestaande uit een basisschool, kinderopvang en
15 appartementen (10-6-2003);
-Wilhelminastraat 34 (BL 2003-100), voor het vernieuwen van een schuur
(6-6-2003).
Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen
zes weken, na verzenddatum van de vergunning, een schriftelijk
gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester
en wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Hebt u bezwaar
ingediend, dan kunt u bij de President van de Rechtbank Rotterdam
(Sector bestuursrecht, postbus 50951, 3001 BM) verzoeken om de werking
van de beschikking te schorsen.
Ter inzage
De bouwvergunningen met bijbehorende tekeningen liggen gedurende
bovengenoemde periode ter inzage bij Bouwen en Wonen in het
Servicecentrum.
Ontheffing hogere grenswaarde
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij het voornemen hebben
om ten behoeve van de bouw van een woning gelegen aan de Voordijk 71,
Gedeputeerde Staten te verzoeken ontheffing te verlenen van het
bepaalde in de Wet Geluidhinder tot en met een maximale
geluidsbelasting voor verkeerslawaai van 53 dB(A).
Ter inzage
Het ontwerpverzoek om ontheffing en het akoestisch onderzoek liggen
van vrijdag 20 juni 2003 tot en met donderdag 17 juli 2003 voor een
ieder ter inzage op het gemeentehuis, balie Bouwen & Wonen. Het
gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 9.00 uur
tot 15.00 uur. Buiten deze tijden kunt u op afspraak terecht.
Een ieder die opmerkingen heeft op het voornemen van burgemeester en
wethouders en het ontwerpverzoek kan deze tot en met donderdag 17 juli
2003 schriftelijk indienen bij burgemeester en wethouders van
Barendrecht, Postbus 501, 2990 EA Barendrecht. Het is mogelijk om
mondeling opmerkingen naar voren te brengen. Diegene die van deze
mogelijkheid gebruik wil maken, kan contact opnemen met R. Balkema van
de werkeenheid Milieu, tel. (0180) 698 398.
De gebruikelijke openingstijden zijn van toepassing.
OPENBARE WERKEN
Binnendienst
Afsluiting Barendrechtseweg en Binnenlandse Baan
In vervolg op de werkzaamheden voor de riolering in de kruising van de Barendrechtseweg - Binnenlandse Baan is op 17 juni gestart met het vervangen van de riolering in de 1^e Barendrechtseweg vanaf de kruising Binnenlandse baan tot aan de Piet Heinstraat. Gelijktijdig wordt een wegversmalling doorgevoerd op het wegvak Piet Heinstraat - Evertsenstraat. Voor de uitvoering van deze werkzaamheden is de 1^e Barendrechtseweg tussen de Binnenlandse Baan en de Dierensteinweg van t/m 4 juli afgesloten voor het doorgaande verkeer.
In verband met het verwijderen van een oude duiker is ook de
wegaansluiting Binnenlandse Baan op de Barendrechtseweg van 23 juni
t/m 4 juli afgesloten voor het verkeer.
Consequenties voor de weggebruikers t/m 4 juli:
Openbaar vervoer t/m 22 juni
-Buslijn 267 rijdt in deze periode de rit 7.27 uur en de ritten vanaf
08.27 uur vanaf Heinenoord via de Boerhaavelaan, Hoefslag,
Schaatsbaan. In omgekeerde richting is de halte Binnenlandse Baan
postkantoor de laatste halte. De halte op de Barendrechtseweg nabij de
Evertsenstraat komt te vervallen. De bussen stoppen op alle halten van
de omleiding.
-Buslijn 185 vervolgt in deze periode vanaf de Binnenlandse Baan de
route over de Schaatsbaan, Hoefslag, Boerhaavelaan en de Henry
Dunantlaan. In omgekeerde richting is deze route ook van toepassing.
De halte op de 1^e Barendrechtseweg nabij de Evertsenstraat vervalt.
De bussen stoppen op alle halten van de omleiding.
Openbaar vervoer 23 juni t/m 4 juli.
-Buslijn 267 rijdt in deze periode de rit 7.27 uur en de ritten vanaf
08.27 uur vanaf Heinenoord via de Boerhaavelaan, Hoefslag, Schaatsbaan
en de Barendrechtseweg. In omgekeerde richting wordt dezelfde route
gereden. De halten op de Buitenlandse Baan nabij de Baerne, de
Barendrechtseweg nabij de Evertsenstraat en Binnenlandse Baan
postkantoor vervallen. Op de Barendrechtseweg ter plaatse van de
Baerne wordt een vervangende halte ingericht. De eindhalte voor de
ritten van 7.42 uur en 7.57 uur uit Heinenoord is de halte aan de
Boerhaavelaan bij het RMPI. De bussen stoppen op alle halten van de
omleiding.
-Buslijn 183 vervolgt in deze periode vanaf de Binnenlandse Baan de
route over de Lindehoevelaan, Buitenlandse Baan, 2^e Barendrechtseweg
en de Schaatsbaan. In omgekeerde richting is deze route ook van
toepassing. De halte postkantoor komt te vervallen. De bussen stoppen
op alle halten van de omleiding
-Buslijn 185 vervolgt in deze periode vanaf de Binnenlandse Baan de
route over de Lindehoevelaan, Buitenlandse Baan, 2^e Barendrechtseweg,
Schaatsbaan, Hoefslag, Boerhaavelaan en de Henry Dunantlaan. In
omgekeerde richting is deze route ook van toepassing. De halten op de
1^e Barendrechtseweg nabij de Evertsenstraat en Binnenlandse Baan
postkantoor vervallen. De bussen stoppen op alle halten van de
omleiding.
Autoverkeer t/m 22 juni
Omleiding
Het centrum is bereikbaar vanaf de zijde van de Kilweg via de 3^e en
2^e Barendrechtseweg en Binnenlandse Baan. Vanuit de zijde van de
Dierensteinweg is het centrum te bereiken via de Henry Dunantlaan,
Boerhaavelaan Schaatsbaan en de Binnenlandse Baan. Het doorgaande
verkeer wordt via de rondweg doorverwezen.
Autoverkeer 23 juni t/m 4 juli
Omleiding
Het centrum is bereikbaar vanaf de zijde van de Kilweg via de 3^e en
2^e Barendrechtseweg, Buitenlandse Baan, Lindehoevelaan en
Binnenlandse Baan. De parkeerplaats aan het Achterom blijft bereikbaar
vanaf de 2^e Barendrechtseweg. Vanuit de zijde van de Dierensteinweg
is het centrum te bereiken via de Henry Dunantlaan, Boerhaavelaan,
Schaatsbaan, 2^e Barendrechtseweg, Buitenlandse Baan, Lindehoevelaan
en de Binnenlandse Baan.
Het verkeer vanaf de Binnenlandse Baan wordt omgeleid via de
Lindehoevelaan, Buitenlandse Baan. Het doorgaande verkeer wordt via de
rondwegdoorverwezen.
Het doorgaande verkeer wordt dringend verzocht gebruik te maken van de
zuidelijke rondweg.
Alle omleidingen worden met gele tekst en routeborden aangegeven.
Wanneer de werkzaamheden op de hoofdrijbaan van de 1^e
Barendrechtseweg zijn afgerond wordt gestart met de vervanging van de
riolering in de westelijke parallelweg van de 1^e Barendrechtseweg.
Hierover wordt u tijdig via de Schakel en de gemeentelijke
internetsite geïnformeerd.
Afsluiting Portlandse Baan
Van maandag 23 juni tot en met vrijdag 11 juli 2003 wordt de
Portlandse Baan tussen de Fuikkant en de Waddenring afgesloten voor
verkeer in verband met werkzaamheden aan het nieuwe winkelcentrum.
Basisschool Smitshoek en de apotheek zijn tijdens de afsluiting
bereikbaar vanaf de zijde van de wijk Smitshoek. Het verkeer wordt
omgeleid over de Carnisser baan - Smitshoekse Baan. De omleiding wordt
door middel van gele routeborden aangegeven.
Openbaar vervoer
De haltes aan de Portlandse Baan die binnen de afsluiting liggen
(Weerkant, Fuikkant-Mullerhaven, Zoommeer en Portlandsebaan ter hoogte
van de school) vervallen tijdens de afsluiting. Vervangende haltes
worden ingesteld op de Carnisserweg ter hoogte van de Kilweg en aan de
Korte Koedoodsedijk ter hoogte van de Portlandse Baan.
Verkeersbesluit
Burgemeester en wethouders maken bekend dat zij het volgende
verkeersbesluit hebben vastgesteld:
Besluit 2003-05
2^e Barendrechtseweg
-instellen parkeerschijfzone ter hoogte van huisnummer 184.
Tegen deze maatregel kan iedere belanghebbende tijdens de
inzagetermijn, tot en met
31 juli 2003 bezwaar maken. Het bezwaarschrift dient gericht te worden
aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 501, 2990 EA
Barendrecht. Na of bij het indienen van bezwaar kan aan de president
van de Arrondissementsrechtbank te Rotterdam (sector Bestuursrecht),
postbus 50951, 3007 BM Rotterdam, worden verzocht een voorlopige
voorziening te treffen.
Ter inzage
Het verkeersbesluit 2003-05, tekeningnummer PA-13-40 ligt gedurende
bovengenoemde periode ter inzage in het gemeentelijk servicecentrum,
balie 12.
Voorgenomen verkeersbesluit
Besluit 2003-08,
Afsluiting Middeldijk ter hoogte van de Strausslaan
-het instellen van een afsluiting voor gemotoriseerd verkeer in de
Middeldijk in de oostelijke tak van het kruispunt met de Strausslaan,
uitgezonderd ontheffinghouders;
-de maatregel aan te duiden met bord C12 RVV 1990 en onderborden, die
de uitzonderingen aangeven;
-de maatregel fysiek te ondersteunen met een zogenaamde `blocker'.
-in afwijking op het beleid voor het verlenen van ontheffingen voor
het gebruik van bussluizen en andere beweegbare afsluitingen, het op
aanvraag ontheffing verlenen aan langzaam gemotoriseerd verkeer met
bestemmingen aan de Middeldijk;
-de verkeersmaatregelen zijn tevens vastgelegd op tekening nummer
NL-13-86;
Indienen van zienswijzen
Iedere belanghebbende kan tijdens de inzagetermijn tot en met 31 juli
2003 zijn of haar zienswijze kenbaar maken.
Het inwinnen van zienswijzen maakt deel uit van de openbare
voorbereidingsprocedure alvorens het definitieve besluit te nemen. Uw
zienswijze dient gericht te zijn aan het college van burgemeester en
wethouders, postbus 501, 2990 EA Barendrecht. De zienswijzen worden
verzameld en betrokken bij de definitieve besluitvorming.
Ter inzage
Het verkeersbesluit ligt gedurende bovengenoemde perioden ter inzage
bij Balie 12 in het gemeentelijk servicecentrum.
Verleende vergunning inrit
Op grond van artikel 2.1.5.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening
is een vergunning verleend voor:
-de realisatie van een inrit bij de woning Van Minnebekevliet 9.
Indien u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u binnen 6 weken
een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en
wethouders van Barendrecht.
Verleende kapvergunningen
Op grond van artikel 4.5.2 van APV - Barendrecht is een kapvergunning
verleend voor het rooien van:
-Schoener 12: 3 Betula (berk)
-Schoener 14: 4 Betula (berk), 1 Prunus (japanse sierkers)
Indien u het niet eens bent met dit besluit, dan kunt u binnen zes
weken een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en
wethouders van Barendrecht. Indien u wilt voorkomen dat de boom (of
bomen) al gekapt wordt (of worden), dan dient u schorsing te vragen
van het besluit bij de President van de Rechtbank Rotterdam, t.a.v. de
sector Bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. Aan de
rechtbankprocedure zijn kosten verbonden.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevr. B. Rousse,
(0180) 698 398.
OPENBARE WERKEN
Buitendienst
Oud ijzer
Woensdag 25 juni is de laatste woensdag van de maand. Op die dag kunt
u uw oud ijzer 's morgens aan de stoeprand zetten. Denkt u eraan dit
bijtijds te doen. Wat niet is meegenomen dient u zelf weer weg te
halen.
Rooster oud papier/oud ijzer
Oud papier (za): 28/6, 26/7, 30/8, 27/9, 25/10, 29/11, 20/12.
Oud ijzer (wo): 25/6, 30/7, 27/8, 24/9, 29/10, 26/11, 17/12.
Openingstijden
-Afvalaanbiedstation (tel. 698 398):
maandag t/m vrijdag: 07.30-16.00 uur
zaterdag: 08.30-12.30 uur
-Servicecentrum (tel. 698 398):
maandag t/m vrijdag 09.00-15.00 uur
maandagavond en woensdagavond 18.30-20.00 uur
-Kringloopwinkel (tel. 629 782):
dinsdag t/m zaterdag 10.00-17.00 uur
-Informatiebalie Waterpoort (tel. 654 949):
dinsdag/woensdag/donderdag 10.00-16.00 uur
Informatieavond Carnisselande / Portland op 26 juni
De informatieavond wordt gehouden op donderdag 26 juni en is bedoeld voor zowel bewoners van Carnisselande / Portland als voor mensen die nog op zoek zijn naar een woning. Plaats van handeling is de mediatheek van basisschool De Zeppelin, aanvang 19.30 uur.
Tijdens de avond komen drie onderwerpen aan de orde:
- Centrumplan Portland + voorzieningen centrum
- Hondenbeleid Carnisselande
- Horeca-voorzieningen Marktplein
De informatieavond Carnisselande / Portland is vier keer per jaar. De
eerstvolgende is op donderdag 25 september.
Vandalisme kost gemeenschap veel geld
Onder vandalisme wordt verstaan het opzettelijk kapotmaken of
beschadigen van objecten zonder dat het enig voordeel oplevert. Per
ongeluk een bal door de ruit schoppen bij een partijtje straatvoetbal
is dus geen vandalisme. De ruiten van een bushokje intrappen, het
vertrappen van bloemenperkjes of het bekladden van muren wel. Mensen
zijn vaak zuinig op hun eigen spullen, maar om de spullen van een
ander maken zij zich minder druk. Vrijwel dagelijks worden eigendommen
van de gemeente vernield. De maandelijkse kosten van vernielingen
vindt u maandelijks op de gemeentepagina.
Mei
Vandalisme heeft de gemeente in mei EUR 33.000,00 gekost. Deze kosten
zijn o.a. ontstaan door vernieling van Abri's (bushokjes);
plattegrondkasten; afvalbakken; graffiti en scholen. Hiermee stijgen
de kosten van vandalisme in 2003 tot EUR 73.000,00.
Vandalisme raakt ons allemaal, niet alleen in de portemonnee maar ook in ons gevoel. Het maakt bijvoorbeeld dat mensen zich onveilig voelen in een onverlichte straat en dat voorzieningen zoals afvalbakken en speeltoestellen niet meer gebruikt kunnen worden.
De politie houdt zich dagelijks bezig met vandalismebestrijding, maar kan niet overal tegelijk zijn. Als u getuige bent van vandalisme, meld dit dan direct bij de politie (0900) 8844 en bij urgente zaken 112. Voor een spoedig herstel van vernielingen kunt u rechtstreeks contact opnemen met de gemeente Barendrecht op (0180) 698 398.
Vrijwilligers Vacaturebank Barendrecht
Barendrechtse instellingen zoeken onder meer:
-enthousiaste vrijwilliger voor de ANGO. De ANGO is een organisatie
die zich inzet voor de belangenbehartiging van lichamelijk
gehandicapten. Zij zoeken een bestuurslid voor de organisatie in
Rotterdam en omstreken.
Tijd: ongeveer 8 uur per maand.
-enthousiaste vrijwilliger voor de ANGO. Zij zoeken voor hun
organisatie een secretaris. Taken: Notuleren, post behandelen,
jaarverslag maken, ledenadministratie bijhouden.
Tijd: ongeveer 10 uur per maand.
Kwaliteiten: Goede kennis van de Nederlandse taal en het
computerprogramma Word.
De Vrijwilligers Vacaturebank is te vinden op de volgende locaties:
-Dorpsstraat 150: op maandag van 9.30 uur tot 12.00 uur, op dinsdag en
woensdag van 9.00 uur tot 12.00 uur, op donderdag van 12.30 uur tot
14.00 uur.
-Informatiebalie Waterpoort, Carnisselande Middeldijkerplein 9 op
dinsdag van 14.30 uur tot 16.30 uur.
Tevens kunt u telefonisch een afspraak maken op een tijdstip dat u
schikt, tel.: (0180) 626 437.
Collecte
Voor de periode 22 juni tot en met 28 juni is een collectevergunning
verleend aan het Nederlandse Rode Kruis.
In deze periode is het niemand anders toegestaan te collecteren.
Iedere collectant heeft een legitimatiebewijs bij zich. U kunt hier
altijd naar vragen.
Zaterdag 6 september: Officiële opening en Open Dag gemeentehuis
Zaterdag 6 september wordt het geheel vernieuwde Barendrechtse
gemeentehuis op feestelijke wijze officieel geopend. Uiteraard gaat
dit gepaard met een Open Dag. Iedereen is dan tussen 11.30 en 16.30
uur van harte welkom. Voorafgaand aan de Open Dag is er tussen 10.00
en 11.00 uur nog een officieel deel voor genodigden. Voor dit
officiële deel worden begin juli ongeveer 300 uitnodigingen verstuurd,
onder meer naar verenigingen en instellingen, omringende gemeenten en
alle directe omwonenden van het gemeentehuis. Daarnaast wil de
gemeente ook andere Barendrechters in staat stellen aanwezig te zijn
bij het officiële deel van de opening. Bent u geïnteresseerd? Vul dan
uw gegevens in op onderstaande bon en stuur deze uiterlijk 27 juni
retour aan de gemeente. Onder de inzendingen worden 25 uitnodigingen
(2 personen per uitnodiging) verloot.
Met de feestelijke opening en Open Dag van het Barendrechtse
gemeentehuis komt zaterdag 6 september een definitief eind aan een
grootscheepse verbouwing en uitbreiding. In totaal duurden alle
werkzaamheden ruim drie jaar. In die periode is het gemeentehuis zowel
van buiten als van binnen flink onder handen genomen. Bovendien zijn
vrijwel alle 300 ambtenaren sinds begin dit jaar weer onder één dak
gehuisvest. De bijkantoren aan de 3^e Barendrechtseweg en de
Evertsenstraat zijn verlaten en buiten het gemeentehuis is en blijft
het Afvalaanbiedstation aan de Londen nu nog de enige dependance.
Tijdens de Open Dag is voor jong en oud van alles te zien en te doen.
Altijd al eens een kijkje willen nemen in de kamer van de
burgemeester, in de trouwkamer of in de raadzaal? Op 6 september kan
dat. Uiteraard verzorgen medewerkers van de gemeente graag een
rondleiding en bovendien wordt op zaterdag 6 september ook de nieuwe
website en de nieuwe gemeentelijke huisstijl gepresenteerd. Daarnaast
zullen op 6 september ook het politiebureau aan de Maasstraat, de
brandweerkazerne aan de Maasstraat en sportschool Van Loon (allen
gevestigd naast het gemeentehuis) van 11.30 tot 16.30 uur open huis
houden. Alle inwoners van Barendrecht krijgen eind augustus nog nadere
informatie over de Open Dag thuisgestuurd.
---
Ja, ik wil kans maken op één van de 25 uitnodigingen voor 2 personen
voor de officiële opening van het gemeentehuis op 6 september.
Naam: ...............................................................
Adres: ...............................................................
Deze bon kunt u (ongefrankeerd) terugsturen aan: Gemeente Barendrecht, t.a.v. Bureau Communicatie, Antwoordnummer 35, 2980 VE BARENDRECHT
Herindeling zones openbaar vervoer
Vanaf 30 juni 2003 is de nieuwe zone-indeling in de stadsregio
Rotterdam een feit. De zones 5300 Rotterdam Centrum, 5311 Rotterdam
Oost-Capelle Noord, 5319 Schiedam en 5329 Vlaardingen, worden kleiner.
Aan de oostkant van Rotterdam (zone 5321) en in Vlaardingen Noord -
Schiedam Noord (zone 5327) komt er een zone bij. Sommige reizigers
zullen op bepaalde trajecten een of meer strippen extra moeten
stempelen, omdat zij door meer zones reizen.
De openbaar vervoerbedrijven in de stadsregio Rotterdam leveren een
uiterste inspanning om het openbaar vervoer op peil te houden. Maar
het aandeel dat de reizigers betalen (1/3 deel) is in verhouding tot
de bijdrage van het rijk (2/3 deel) te laag om goed openbaar vervoer
te kunnen garanderen. Aanpassing van de zone-indeling is een manier om
er toch voor te zorgen dat er voldoende bussen, trams en metro's
kunnen blijven rijden.
Voor meer informatie over het waarom van de nieuwe zone-indeling kunt
u kijken op: www.stadsregio.info.
Voor meer informatie over de gevolgen van de nieuwe zone-indeling voor
uw reis per bus, metro, tram en trein: raadpleeg uw openbaar
vervoerbedrijf:
Arriva: telefoon 0900-2022022
Connexxion: telefoon 0900-2666
NS Klantenservice: telefoon 0900-2021163
RET: telefoon 0800-6061
Heeft u een klacht? Laat het ons weten!
Als gemeente willen wij onze dienstverlening zo goed mogelijk
afstemmen op uw wensen; dit betekent dat wij inzicht willen hebben in
uw ervaringen met de gemeente. Als u niet tevreden bent over het werk
van de gemeente of als u niet tevreden bent over de manier waarop u
door een medewerker, afdeling of collegelid van onze gemeente te woord
bent gestaan, vernemen wij dat graag. Uw klacht is voor ons een gratis
advies!
Voorkomen kan ook!
U kunt via de klachtenregeling een officiële klacht indienen. Maar
soms kan in een gesprek al veel worden rechtgezet. Als een gesprek
voor u het probleem oplost, is daarmee de zaak afgedaan. Wilt u toch
een klacht indienen, dan staat niets of niemand u in de weg.
Wat is een klacht?
Een duidelijke definitie van de term klacht is niet te geven. Klachten
moeten echter wel betrekking hebben op "gedragingen" van de gemeente,
medewerkers, collegeleden, etc... Een klacht kan betrekking hebben op
de producten, diensten of dienstverlening van de gemeente.
Wat valt niet onder de Barendrechtse klachtenregeling:
-Klachten over individuele raadsleden of de gemeenteraad (deze kunt u
rechtstreeks aan de gemeenteraad adresseren).
-Klachten over beleid dan wel beleidsuitvoering in het algemeen (deze
kunt u rechtstreeks aan de het college van burgemeester en wethouders
richten).
- Een "melding" van een gevaarlijke of hinderlijke situatie
(laaghangende takken of loszittende tegels). Een melding van
dergelijke zaken kunt u doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling
van de gemeente. Op het moment dat de verantwoordelijke afdeling
"nalaat" om het gemelde te verhelpen of u vindt het antwoord niet
bevredigend, dan kunt u alsnog een klacht indienen.
Hoe dient u een klacht in?
-U vult het klachtenformulier (uit de folder) in en stuurt dit op of
geeft dit af bij de receptie van het gemeentehuis.
-U kunt een brief schrijven aan de gemeente Barendrecht, o.v.v.
klachtenregeling, Antwoordnummer 35, 2980 VE Barendrecht (een
postzegel is niet nodig). Omschrijf zo nauwkeurig mogelijk uw klacht,
bijvoorbeeld door de namen van personen / diensten te noemen, de
plaats van handeling, datum, tijdstip en omstandigheden aan te geven.
-U maakt een afspraak met de klachtencoördinator via (0180) 698 398.
-U verstuurt een klacht per e-mail: gemeente@barendrecht.nl o.v.v.
klachtenregeling
U stuurt uw klacht per fax: (0180) 698 399 o.v.v. klachtenregeling
Wijziging van Verordening Winkeltijden van de gemeente Barendrecht
In de raadsvergadering van 2 juni 2003 is vastgesteld:
-de wijziging van artikel 5 lid 1 van de Verordening Winkeltijden
Barendrecht.
Deze wijziging houdt in dat zondagopenstelling, zoals deze nu reeds is
toegestaan voor de winkels gevestigd op bedrijventerrein Reijerwaard,
tevens mogelijk wordt voor de winkels gevestigd op bedrijventerrein
Cornelisland.
De wijziging treedt in werking zes weken na deze publicatie. De
Verordening ligt ter inzage in het gemeentehuis.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Barendrecht maken bekend dat op basis van de tijdelijke referendumwet over het raadsbesluit betreffende de wijziging van de Verordening Winkeltijden Barendrecht een referendum gehouden kan worden. Verzoeken daarvoor kunnen binnen zes weken na deze publicatie worden ingediend bij de eenheid Burgerzaken in het gemeentehuis, Binnenhof 1 te Barendrecht.
Indien u het als belanghebbende niet eens bent met dit
referendabiliteitsbesluit betreffende het raadsbesluit tot wijziging
van de Verordening Winkeltijden Barendrecht, kunt u binnen zes dagen
beroep instellen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van
State in Den Haag.
Informatiemarkt Carnisselande / Portland
De gemeenten Barendrecht en Albrandswaard organiseren op zaterdag 4
oktober een informatiemarkt voor (toekomstige) bewoners van
Barendrecht-Carnisselande en Portland.
Doe mee!
De infomarkt is voor Barendrechtse en Albrandswaardse verenigingen en
instellingen een uitgelezen kans om zich te presenteren via een
marktkraam of een demonstratie. Inmiddels is een uitnodigingsbrief met
inschrijfformulier verstuurd naar alle verenigingen en instellingen.
Als u geen brief heeft ontvangen, maar wel geïnteresseerd bent in
deelname kunt u de uitnodigingsbrief, het liefst per e-mail, opvragen
via: i.verheij@barendrecht.nl o.v.v. Informatiemarkt Carnisselande /
Portland. U kunt ook bellen met Bureau Communicatie van de gemeente
Barendrecht op (0180) 698 398.
Reageren voor 11 juli!
U kunt zich tot 11 juli aanmelden voor deelname aan de
informatiemarkt. Op basis van de aanmeldingen wordt een indeling
gemaakt voor de markt en wordt het demonstratieprogramma samengesteld.
Het aantal marktplaatsen is beperkt, dus reageer snel. Als het aantal
aanmeldingen het aantal beschikbare marktkramen overschrijdt wordt een
reservelijst opgesteld.
Verkeerskwesties nader bekeken
In 2003 wil de gemeente Barendrecht u langs deze weg informeren over
actuele of interessante zaken op het gebied van verkeer en vervoer.
Daarbij wordt eens per twee weken een apart onderwerp toegelicht. Deze
week gaan we in op blinden en slechtzienden in het verkeer. Over twee
weken willen we speciaal aandacht besteden aan drugsgebruik in het
verkeer. Voor algemene vragen of opmerkingen over verkeer en vervoer
kunt u terecht op het maandelijks spreekuur Openbare Ruimte. Daarvoor
kunt u zich aanmelden via nummer (0180) 698 398.
Je gaat de deur uit om te werken, naar school te gaan of te winkelen. Je loopt om een paar vuilniszakken die verloren op de stoep staan heen en springt over een losse stoeptegel, die je op het laatste moment ziet. Voor je de straat oversteekt, blijf je staan, want je ziet een paar fietsers en een auto aankomen. Je zag ze aankomen!
Ruim 600.000 mensen in Nederland zien dat niet altijd aankomen; zij
zien niet goed. Ongeveer 20.000 mensen zien zelfs helemaal niets. Ze
hadden de vuilniszakken en de losse stoeptegel niet gezien. Ze horen
wel naderende auto's, maar fietsers horen ze nauwelijks. Blinden en
slechtzienden gaan ook op pad, naar school, werk of winkel en hebben
vaak problemen bij het oriënteren. Hiervoor gebruiken ze onder andere
een witte stok. Blinde en slechtziende mensen gebruiken deze om twee
redenen:
-de stok maakt de gebruiker zichtbaar, ook als het donker is. Mensen
die de stok zien begrijpen dat de gebruiker niet goed of niet ziet en
kunnen daar rekening mee houden. Automobilisten moeten de man of vrouw
met een witte stok voor laten gaan. Niet alle bestuurders weten dat,
hoewel het in het verkeersreglement artikel 49 staat en het verplicht
onderdeel uitmaakt van het theorie-examen voor het autorijbewijs.
-de stok helpt de blinde of slechtziende bij het bepalen waar hij of
zij loopt. Hij voelt stoepranden of gevels en ook de geleidelijnen die
op verschillende plaatsen liggen.
Witte rollator
Sommige blinde en slechtziende ouderen, die slecht ter been zijn,
maken gebruik van een witte rollator, met rode banden. Ook voor hen
geldt het recht op voorrang.
Geleidehond
Naast een witte stok gebruiken sommige blinde of slechtziende personen
ook een geleidehond. Het verkeersreglement geeft geleidehonden geen
specifieke voorrechten. De geleidehond mag zijn baasje wel vergezellen
op plaatsen waar honden normaal niet toegelaten zijn.
Wat kunt U doen voor blinden en slechtzienden in het verkeer???
-Laat in het verkeer steeds van je horen zonder de blinden of
slechtziende op te laten schrikken. Als voetganger spreek je mensen
aan, op de fiets gebruik je je fietsbel. Voorkom als automobilist
zoveel mogelijk claxonneren!
-Laat voldoende ruimte vrij als je opzij gaat voor stok of
geleidehond.
-Zorg voor een vrije doorgang op de trottoirs (let op plaatsing van
vuilniszakken en fietsen).
-Bied, indien het gewenst is, spontaan je hulp aan bij het instappen
van een bus, ingang van de trein, tram of bus. Schat dit zelf goed in.
-Let goed op bij een oversteekplaats. Blinde of slechtziende personen
hebben meer tijd nodig om een situatie in te schatten en weten niet of
je vertraagt of versnelt.
-Wees alert wanneer je ziet dat blinde of slechtziende mensen
aanstalten maken om de straat over te steken. Wees ook dubbel zo
voorzichtig zijn als je een garage in - of uitrijdt.
-Erger je niet wanneer een blinde of slechtziende voetganger geen
gebruikt maakt van een voetgangersoversteekplaats. De oversteekplaats
is niet altijd duidelijk voor de visueel gehandicapte persoon of de
geleidehond waar te nemen.
Voor meer informatie over blinden en slechtzienden in het verkeer kunt
u zich wenden tot de heer M.M.A. Boer van de afdeling Openbare Werken,
tel. 698 398. Surf met betrekking tot dit onderwerp ook naar
www.nvbs.nl of www.vnbw.nl of www.fovig.nl Aangezien het dit jaar het
Europees jaar voor mensen met een handicap is kunt u veel informatie
vinden op www.info2003.nl
Reacties op Centrumstudie
Enkele weken geleden is de derde nieuwsbrief gepubliceerd over de
Centrumstudie. Naar aanleiding van deze nieuwsbrief heeft de gemeente
negentien reacties ontvangen. Deze reacties betreffen: de
autobereikbaarheid van de verschillende bestemmingen binnen het
centrum en de omliggende woonwijken, angst voor toenemend sluipverkeer
door woonwijken, de toekomstige verblijfskwaliteit van het centrum en
meer plaats voor groene verblijfsgebieden. Alle tot nu toe ontvangen
reacties zijn doorgegeven aan de leden van de klankbordgroep. De
klankbordgroep bestaat uit bewoners en vertegenwoordigers van
belangenorganisaties.
-Uitgangspunten
Uitgangspunten van de projectgroep voor het ontwerp van de
ontwikkelingsvisie van het centrum zijn: een betere bereikbaarheid,
minder doorgaand verkeer, meer voetgangersgebieden, een groenere
inrichting, meer parkeermogelijkheden en meer senioren- en
zorgwoningen.
-Dynamische knip
Wij hebben gemerkt dat er onduidelijkheid is over de mogelijke
dynamische knip van de Barendrechtseweg. Deze knip is niet permanent
en wordt uitsluitend gebruikt tijdens evenementen zoals bijvoorbeeld
festivals of de kermis. Op andere momenten blijft de Barendrechtseweg
open voor het verkeer en is het centrum zowel via de noordelijke als
de zuidelijke rondweg bereikbaar. De in de nieuwsbrief gepresenteerde
oplossingen streven wel naar een vermindering van het gebruik van de
Barendrechtse weg als doorgaande route en een verbetering (betere
verdeling) van het gebruik van de rondweg en de
gebiedsontsluitingswegen (de gele wegen op de gemeenteplattegrond).
-Voorkomen sluipverkeer
De ontwikkelingsvisie voor het Centrum heeft haar eindstadium nog niet
bereikt. Zo wordt onder andere eerst nog een advies gevraagd aan een
verkeerstechnisch adviesbureau, dat alle effecten van het afsluiten
van één van de twee snelverkeersaders door het centrum (de oplossingen
1 en 2 uit de nieuwsbrief) gaat onderzoeken. Belangrijk daarbij is de
milieubelasting langs de intensiever te benutten routes en het
voorkomen van sluipverkeer door woonwijken.
Wij nodigen u van harte uit de Centrumstudie te volgen en erop te
reageren. Alleen op die manier kan er een voor de bewoners en
winkeliers herkenbaar centrum van Barendrecht ontstaan.
19 juni 2003