23-6-2003
Nubira: nieuwe gezinsauto is sportief, elegant en betaalbaar
Met de nieuwe Nubira introduceert GM Daewoo na de Kalos en de Evanda
binnen een tijdsbestek van negen maanden haar derde model op de
Europese markt.
De vierdeurs sedan is het eerste model in een nieuwe reeks in het
marktsegment van compacte autos. Daaraan zullen een vijfdeurs versie
en een stationwagon worden toegevoegd. Dankzij de fikse afmetingen is
de nieuwe Nubira één van de ruimste autos in zijn klasse, in het
bijzonder achterin.
Het elegante, sportieve ontwerp door Pininfarina, de uitgebreide
comfort- en veiligheids-voorzieningen, de uiterst aantrekkelijke
prijsstelling en de krachtige viercilindermotoren bestempelen deze
nieuwe Daewoo met name voor gezinnen met één auto tot een
aantrekkelijke propositie. De Nubira met 1.6-liter motor levert 80
kW/109 pk, heeft een topsnelheid van 187 km/u en een daarentegen
bescheiden brandstofverbruik van 7,1 liter per 100 kilometer
(gecombineerd verbruik). De Nubira 1.8 is goed voor 90 kW/122 pk,
heeft een top van 194 km/u en een gemiddelde brandstofconsumptie van
7,5 liter per 100 km. Deze motor kan worden geleverd met een
automatische vierversnellingsbak van ZF.
Het uiterlijk van de nieuwe Nubira wordt gekenmerkt door krachtige,
duidelijk gedefinieerde contourlijnen. Lorenzo Ramaciotti,
Pininfarinas Managing Director, legt uit: Wij stellen ons vertrouwen
altijd in eenvoud en de kracht van dimensies. De body language van de
nieuwe Nubira is modern en dynamisch. Aan de zijkant domineren de
wigvorm en de duidelijk geaccentueerde flanklijnen. De daklijn loopt
aan de achterzijde als bij een coupe naar beneden af en de
geproportioneerde wielkasten verlenen de auto een stoer uiterlijk. De
Nubira onderscheidt zich door zijn typische voorzijde duidelijk als
een lid van de huidige GM Daewoo familie. Zijn individuele
verschijning wordt bepaald door de plooilijnen in de motorkap die
doorlopen naar de voorkant van de auto en zich zelfs voortzetten in de
driedelige grille tot aan de onderzijde. De relatief hoge kofferbak
van deze middenklasser zorgt ervoor dat de weerstand van de
luchtstroom tot een minimum wordt beperkt.
Interieur: harmonieuze combinatie van elegantie en ergonomisch design
Het interieur wordt gedomineerd door ingetogen elegantie en een
vleugje luxe. Dit geldt met name voor de Class versie. Een brede
strook walnoothoutfineer loopt rond over drie zijden van het
interieur. Alle belangrijke informatie voor de bestuurder wordt
weergegeven in drie ronde klokken. De audio-installatie is van dubbel
DIN formaat en de bediening voor de airconditioning in de
middenconsole is eenvoudig te bereiken voor zowel de bestuurder als de
voorpassagier.
De filosofie van GM Daewoo om value for money te bieden wordt
onderstreept door de nieuwe Nubira. Niet alleen door de uitgebreide
standaarduitrusting, maar ook door de beschikbare ruimte in deze
moderne voorwielaangedreven auto. Een goed voorbeeld is zijn lengte.
Met 4.500 mm is de lengte van de Nubira aanzienlijk groter dan het
gemiddelde in deze klasse.
De standaarduitrusting van de Nubira laat nog maar weinig te wensen
over, zelfs in het geval van de basis Spirit-versie. Die beschikt
standaard al over elektrisch bedienbare ramen vóór, centrale
deurvergrendeling, ontgrendeling van de kofferbak van binnen uit, een
in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte verstelbaar
stuurwiel en elektrisch bedienbare buitenspiegels.
Veel ruimte en veel comfort
Hoeveel waarde de ontwikkelingsingenieurs hebben besteed aan het
comfort van de inzittenden wordt niet alleen overduidelijk
gedemonstreerd door de mate van geluidsisolatie in het interieur, maar
ook door hun aandacht voor detail. De achterbank kan worden
neergeklapt in een 40:60 verdeling en er zijn veel opbergvakken en
houders voor een blikje in de voorste middenconsole, een opbergvak
naast de rechter voorstoel, portiervakken in alle vier de deuren en
een clip aan de linker zonneklep.
Boven de Spirit komt de Style, die beschikt over airco, op afstand
bedienbare centrale deurvergrendeling en elektrisch bedienbare ramen
achter. Het stuurwiel en de pookknop zijn met leer afgewerkt en de
bestuurdersstoel beschikt over een lendensteun. Het audio-systeem is
voorzien van maar liefst zes luidsprekers.
In de Class, die wordt aangedreven door de krachtigere 1.8-liter
motor, ontbreekt het op geen enkele manier aan luxe. Tot het
audiosysteem behoren een CD-wisselaar voor vijf cds en
afstandsbediening op het stuur. De 1.8 Class beschikt tevens over een
snelheids-afhankelijke stuurbekrachtiging. In slecht weer zorgen
mistlampen en een regensensor op de ruitenwissers voor een beter
zicht.
Veiligheid: een stabiel passagierscompartiment, volledige reeks
veiligheids-voorzieningen
De reden voor het relatief lage gewicht van de auto ondanks de hoge
torsiestijfheid van de carrosserie en de crashbestendigheid, is de
gebruikmaking van veel sterk en extra-sterk staal in de Nubira. Het
maakt voor 40 procent deel uit van de carrosserie. Het stabiele
passagiers-compartiment van de Nubira wordt aangevuld met een hele
reeks veiligheidsvoorzieningen. Twee vóór- en twee zijairbags zorgen
voor een optimale beveiliging van de inzittenden. Tevens zijn er vijf
driepunts veiligheidsgordels en gordelremmers vóór. Isofix
bevestigingen zijn standaard op de buitenste zitplaatsen achter voor
het bevestigen van een kinderstoeltje. Door de constructie van drie
aparte lagen kunnen de bumpers zonder schade botsingen weerstaan tot
een snelheid van acht kilometer per uur.
Verfijnde set-up van de wielophanging voor automobilisten in Europa
Onze duidelijke doelstelling toen we de volledig nieuwe Nubira
ontwikkelden was om onszelf direct te meten met de allerbesten in ons
marktsegment op het gebied van rijcomfort, en met name om
geluidsproductie en trillingen te voorkomen, legt GM Daewoo's Chief
Engineer Dr. Chang-Sun Yoo uit. Daarom hebben wij ook gekozen voor een
onafhankelijke wielophanging achter. De onderdelen van het chassis
werden daarnaast tijdens intensieve ontwikkelings- en afsteltesten in
Engeland speciaal afgestemd op de voorkeuren en eisen van de Europese
automobilist.
De nieuwe Nubira heeft McPherson veerpoten met gasgevulde schokdempers
op alle vier de wielen. Een draagarm vóór en twee additionele
dwarsgeplaatste draagarmen en een in lengterichting geplaatste
draagarm achter zorgen voor een precieze wielcontrole. De Europese
Nubira heeft een 10% hogere veerafstelling en straffere schokdempers
dan de Koreaanse tegenhanger. De standaard stabilisatoren zijn
eveneens aangepast voor Europa. De Nubira wordt afgeleverd met 15-inch
stalen of lichtmetalen wielen met 195/55R15 banden en beschikt
standaard over schijfremmen rondom voor effectieve remprestaties. De
inwendig geventileerde schijfremmen hebben een diameter van 256 mm
vóór en 258 mm achter. Een state-of-the-art vierkanaals ABS remsysteem
van Bosch is standaard op iedere Nubira en voorkomt het blokkeren van
de wielen. Ook is het remsysteem uitgerust met een geïntegreerd
elektronisch remkrachtverdeelsysteem.
De ontwikkeling van het zogenaamde J-platform begon in november 1999
en was direct vanaf het begin uiterst internationaal georiënteerd. De
Nubira prototypes legden bijna twee miljoen testkilometers af op vier
continenten. Kapuskasing in Canada en Arjeplog in Zweden werden
gekozen voor de zeer zware winterse omstandigheden, waarna de autos
werden onderworpen aan de genadeloze hitte van Alice Springs in
Australië en Idiada in Spanje. 111 prototypes vonden een vroegtijdig
einde tijdens in totaal 194 botsproeven die werden uitgevoerd in de
Verenigde Staten en in het testcentrum van GM Daewoo in Bupyung, Zuid
Korea, volgens de normen van de Euro NCAP. Tijdens de finale duurtest
legden de autos talloze rondes af op een testcircuit bij Peking, China
en op het MIRA circuit in Millbrook, Engeland.
De nieuwe Nubira wordt geproduceerd in de Gunsan fabriek aan de
westkust van Zuid Korea. Het industriële complex beslaat een gebied
van 2,4 miljoen vierkante meter en beschikt onder andere over een
klein circuit voor het verrichten van testen. Met de introductie van
de nieuwe generatie compacte autos is het niveau van de automatisering
van deze fabriek, waar ook de Tacuma wordt gebouwd, verder verhoogd.
Dat percentage is in de perserij nu 85 percent en in de bodyshop 98,4
procent. Tegen het einde van vorig jaar werkten er 1.884 medewerkers
in deze fabriek.