AutoRai

23-6-2003

Nubira: nieuwe gezinsauto is sportief, elegant en betaalbaar

Met de nieuwe Nubira introduceert GM Daewoo na de Kalos en de Evanda binnen een tijdsbestek van negen maanden haar derde model op de Europese markt.

De vierdeurs sedan is het eerste model in een nieuwe reeks in het marktsegment van compacte autos. Daaraan zullen een vijfdeurs versie en een stationwagon worden toegevoegd. Dankzij de fikse afmetingen is de nieuwe Nubira één van de ruimste autos in zijn klasse, in het bijzonder achterin.

Het elegante, sportieve ontwerp door Pininfarina, de uitgebreide comfort- en veiligheids-voorzieningen, de uiterst aantrekkelijke prijsstelling en de krachtige viercilindermotoren bestempelen deze nieuwe Daewoo met name voor gezinnen met één auto tot een aantrekkelijke propositie. De Nubira met 1.6-liter motor levert 80 kW/109 pk, heeft een topsnelheid van 187 km/u en een daarentegen bescheiden brandstofverbruik van 7,1 liter per 100 kilometer (gecombineerd verbruik). De Nubira 1.8 is goed voor 90 kW/122 pk, heeft een top van 194 km/u en een gemiddelde brandstofconsumptie van 7,5 liter per 100 km. Deze motor kan worden geleverd met een automatische vierversnellingsbak van ZF.

Het uiterlijk van de nieuwe Nubira wordt gekenmerkt door krachtige, duidelijk gedefinieerde contourlijnen. Lorenzo Ramaciotti, Pininfarinas Managing Director, legt uit: Wij stellen ons vertrouwen altijd in eenvoud en de kracht van dimensies. De body language van de nieuwe Nubira is modern en dynamisch. Aan de zijkant domineren de wigvorm en de duidelijk geaccentueerde flanklijnen. De daklijn loopt aan de achterzijde als bij een coupe naar beneden af en de geproportioneerde wielkasten verlenen de auto een stoer uiterlijk. De Nubira onderscheidt zich door zijn typische voorzijde duidelijk als een lid van de huidige GM Daewoo familie. Zijn individuele verschijning wordt bepaald door de plooilijnen in de motorkap die doorlopen naar de voorkant van de auto en zich zelfs voortzetten in de driedelige grille tot aan de onderzijde. De relatief hoge kofferbak van deze middenklasser zorgt ervoor dat de weerstand van de luchtstroom tot een minimum wordt beperkt.

Interieur: harmonieuze combinatie van elegantie en ergonomisch design Het interieur wordt gedomineerd door ingetogen elegantie en een vleugje luxe. Dit geldt met name voor de Class versie. Een brede strook walnoothoutfineer loopt rond over drie zijden van het interieur. Alle belangrijke informatie voor de bestuurder wordt weergegeven in drie ronde klokken. De audio-installatie is van dubbel DIN formaat en de bediening voor de airconditioning in de middenconsole is eenvoudig te bereiken voor zowel de bestuurder als de voorpassagier.

De filosofie van GM Daewoo om value for money te bieden wordt onderstreept door de nieuwe Nubira. Niet alleen door de uitgebreide standaarduitrusting, maar ook door de beschikbare ruimte in deze moderne voorwielaangedreven auto. Een goed voorbeeld is zijn lengte. Met 4.500 mm is de lengte van de Nubira aanzienlijk groter dan het gemiddelde in deze klasse.

De standaarduitrusting van de Nubira laat nog maar weinig te wensen over, zelfs in het geval van de basis Spirit-versie. Die beschikt standaard al over elektrisch bedienbare ramen vóór, centrale deurvergrendeling, ontgrendeling van de kofferbak van binnen uit, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in hoogte verstelbaar stuurwiel en elektrisch bedienbare buitenspiegels.

Veel ruimte en veel comfort
Hoeveel waarde de ontwikkelingsingenieurs hebben besteed aan het comfort van de inzittenden wordt niet alleen overduidelijk gedemonstreerd door de mate van geluidsisolatie in het interieur, maar ook door hun aandacht voor detail. De achterbank kan worden neergeklapt in een 40:60 verdeling en er zijn veel opbergvakken en houders voor een blikje in de voorste middenconsole, een opbergvak naast de rechter voorstoel, portiervakken in alle vier de deuren en een clip aan de linker zonneklep.

Boven de Spirit komt de Style, die beschikt over airco, op afstand bedienbare centrale deurvergrendeling en elektrisch bedienbare ramen achter. Het stuurwiel en de pookknop zijn met leer afgewerkt en de bestuurdersstoel beschikt over een lendensteun. Het audio-systeem is voorzien van maar liefst zes luidsprekers.

In de Class, die wordt aangedreven door de krachtigere 1.8-liter motor, ontbreekt het op geen enkele manier aan luxe. Tot het audiosysteem behoren een CD-wisselaar voor vijf cds en afstandsbediening op het stuur. De 1.8 Class beschikt tevens over een snelheids-afhankelijke stuurbekrachtiging. In slecht weer zorgen mistlampen en een regensensor op de ruitenwissers voor een beter zicht.

Veiligheid: een stabiel passagierscompartiment, volledige reeks veiligheids-voorzieningen
De reden voor het relatief lage gewicht van de auto ondanks de hoge torsiestijfheid van de carrosserie en de crashbestendigheid, is de gebruikmaking van veel sterk en extra-sterk staal in de Nubira. Het maakt voor 40 procent deel uit van de carrosserie. Het stabiele passagiers-compartiment van de Nubira wordt aangevuld met een hele reeks veiligheidsvoorzieningen. Twee vóór- en twee zijairbags zorgen voor een optimale beveiliging van de inzittenden. Tevens zijn er vijf driepunts veiligheidsgordels en gordelremmers vóór. Isofix bevestigingen zijn standaard op de buitenste zitplaatsen achter voor het bevestigen van een kinderstoeltje. Door de constructie van drie aparte lagen kunnen de bumpers zonder schade botsingen weerstaan tot een snelheid van acht kilometer per uur.

Verfijnde set-up van de wielophanging voor automobilisten in Europa Onze duidelijke doelstelling toen we de volledig nieuwe Nubira ontwikkelden was om onszelf direct te meten met de allerbesten in ons marktsegment op het gebied van rijcomfort, en met name om geluidsproductie en trillingen te voorkomen, legt GM Daewoo's Chief Engineer Dr. Chang-Sun Yoo uit. Daarom hebben wij ook gekozen voor een onafhankelijke wielophanging achter. De onderdelen van het chassis werden daarnaast tijdens intensieve ontwikkelings- en afsteltesten in Engeland speciaal afgestemd op de voorkeuren en eisen van de Europese automobilist.

De nieuwe Nubira heeft McPherson veerpoten met gasgevulde schokdempers op alle vier de wielen. Een draagarm vóór en twee additionele dwarsgeplaatste draagarmen en een in lengterichting geplaatste draagarm achter zorgen voor een precieze wielcontrole. De Europese Nubira heeft een 10% hogere veerafstelling en straffere schokdempers dan de Koreaanse tegenhanger. De standaard stabilisatoren zijn eveneens aangepast voor Europa. De Nubira wordt afgeleverd met 15-inch stalen of lichtmetalen wielen met 195/55R15 banden en beschikt standaard over schijfremmen rondom voor effectieve remprestaties. De inwendig geventileerde schijfremmen hebben een diameter van 256 mm vóór en 258 mm achter. Een state-of-the-art vierkanaals ABS remsysteem van Bosch is standaard op iedere Nubira en voorkomt het blokkeren van de wielen. Ook is het remsysteem uitgerust met een geïntegreerd elektronisch remkrachtverdeelsysteem.

De ontwikkeling van het zogenaamde J-platform begon in november 1999 en was direct vanaf het begin uiterst internationaal georiënteerd. De Nubira prototypes legden bijna twee miljoen testkilometers af op vier continenten. Kapuskasing in Canada en Arjeplog in Zweden werden gekozen voor de zeer zware winterse omstandigheden, waarna de autos werden onderworpen aan de genadeloze hitte van Alice Springs in Australië en Idiada in Spanje. 111 prototypes vonden een vroegtijdig einde tijdens in totaal 194 botsproeven die werden uitgevoerd in de Verenigde Staten en in het testcentrum van GM Daewoo in Bupyung, Zuid Korea, volgens de normen van de Euro NCAP. Tijdens de finale duurtest legden de autos talloze rondes af op een testcircuit bij Peking, China en op het MIRA circuit in Millbrook, Engeland.

De nieuwe Nubira wordt geproduceerd in de Gunsan fabriek aan de westkust van Zuid Korea. Het industriële complex beslaat een gebied van 2,4 miljoen vierkante meter en beschikt onder andere over een klein circuit voor het verrichten van testen. Met de introductie van de nieuwe generatie compacte autos is het niveau van de automatisering van deze fabriek, waar ook de Tacuma wordt gebouwd, verder verhoogd. Dat percentage is in de perserij nu 85 percent en in de bodyshop 98,4 procent. Tegen het einde van vorig jaar werkten er 1.884 medewerkers in deze fabriek.