RAAD VOOR WERK EN INKOMEN
RWI: kritiek reintegratiebedrijven op gemeenten en UWV
RWI: Reïntegratiebedrijven kritisch over rol gemeenten en UWV
Den Haag, 23 juni 2003
Reïntegratiebedrijven hebben kritiek op de manier waarop gemeenten en
UWV hun opdrachtgeverschap van reïntegratietrajecten vormgeven.
Volgens de reïntegratiebedrijven hebben UWV en gemeenten slechts
beperkt zicht op de kwaliteit van de door hen geleverde diensten,
terwijl zij wel hun belangrijkste opdrachtgevers zijn. Het stoort de
reïntegratiebedrijven dat de kwaliteit van hun diensten bij de
beoordeling van hun offertes een ondergeschikte rol speelt.
Opvallend is dat gemeenten en UWV, evenals de cliënten, op hun beurt
wel redelijk tevreden zijn over de dienstverlening van de
reïntegratiebedrijven. Dit blijkt uit onderzoeken die door de Raad
voor Werk en Inkomen (RWI) zijn uitgezet. De RWI verwerkt de
uitkomsten in zijn jaarlijkse Beleidskader Werk en Inkomen, dat begin
juli aan minister De Geus (SZW) wordt aangeboden.
ECORYS-NEI heeft voor de RWI onderzoek verricht naar de ervaringen van
reïntegratiebedrijven met hun opdrachtgevers: UWV, gemeenten en
werkgevers. Hieruit blijkt dat de reïntegratiebedrijven vinden dat UWV
en gemeenten over onvoldoende informatie en competenties beschikken om
voor hun cliënten een weloverwogen en inhoudelijke keuze tussen
reïntegratiebedrijven te maken. Dit geldt volgens de
reïntegratiebedrijven in het bijzonder voor gemeenten. Hierbij moet
wel in acht worden genomen dat gemeenten pas sinds januari 2002 die
inkooprol hebben. Ze hebben dus nog maar weinig gelegenheid gehad om
zich hierin te bekwamen.
Volgens de onderzoekers komt de beperkte inkoopcompetentie onder
andere tot uiting in de aanbestedingsprocedures van UWV en gemeenten.
Deze zijn vooral gericht op de formele regels; selectie van
reïntegratiebedrijven op kwaliteitsgronden is eerder uitzondering dan
regel.
Door recente beleidswijziging is de rol van de werkgevers nog volop in
ontwikkeling. De verwachting is dat de reïntegratiebedrijven zich de
komende maanden sterker op dit segment van de markt zullen gaan
richten.
TNO Arbeid onderzocht in opdracht van de RWI de tevredenheid van
klanten over het reïntegratiebedrijf. Hierbij werden acht criteria
onderscheiden: doelmatigheid, doeltreffendheid, zorgvuldigheid,
bereikbaarheid, klantgerichtheid, klantvriendelijkheid,
doorzichtigheid en professionaliteit. Zowel cliënten als
opdrachtgevers geven de reïntegratiebedrijven op alle terreinen een
voldoende, maar verbeterpunten zijn er wel. De cliënten vinden dat de
reïntegratiebedrijven beter op de hoogte moeten zijn van de vacatures
in de regio en dat zij meer en betere informatie moeten verstrekken
over de gang van zaken rond een reïntegratietraject. Opdrachtgever UWV
wil een strakkere nakoming van de tijdsplanning en een hogere snelheid
van handelen door de reïntegratiebedrijven. Daarnaast wil het
uitvoeringsinstituut een betere prijs-kwaliteitverhouding.
De Raad voor Werk en Inkomen (RWI) is het overlegorgaan van
werkgevers, werknemers en gemeenten. De RWI adviseert de minister van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid over arbeidsmarktbeleid. Doel van
deze adviezen is een goed functionerende arbeidsmarkt te bevorderen.
Een andere taak is het vergroten van transparantie en kwaliteit op de
reïntegratiemarkt. Ook heeft de RWI een eigen subsidieregeling om
werkgelegenheidsprojecten te stimuleren.
Voor de redactie,