RAAD VOOR WERK EN INKOMEN

RWI: kritiek reintegratiebedrijven op gemeenten en UWV

RWI: Reïntegratiebedrijven kritisch over rol gemeenten en UWV

Den Haag, 23 juni 2003

Reïntegratiebedrijven hebben kritiek op de manier waarop gemeenten en UWV hun opdrachtgeverschap van reïntegratietrajecten vormgeven. Volgens de reïntegratiebedrijven hebben UWV en gemeenten slechts beperkt zicht op de kwaliteit van de door hen geleverde diensten, terwijl zij wel hun belangrijkste opdrachtgevers zijn. Het stoort de reïntegratiebedrijven dat de kwaliteit van hun diensten bij de beoordeling van hun offertes een ondergeschikte rol speelt. Opvallend is dat gemeenten en UWV, evenals de cliënten, op hun beurt wel redelijk tevreden zijn over de dienstverlening van de reïntegratiebedrijven. Dit blijkt uit onderzoeken die door de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) zijn uitgezet. De RWI verwerkt de uitkomsten in zijn jaarlijkse Beleidskader Werk en Inkomen, dat begin juli aan minister De Geus (SZW) wordt aangeboden.

ECORYS-NEI heeft voor de RWI onderzoek verricht naar de ervaringen van reïntegratiebedrijven met hun opdrachtgevers: UWV, gemeenten en werkgevers. Hieruit blijkt dat de reïntegratiebedrijven vinden dat UWV en gemeenten over onvoldoende informatie en competenties beschikken om voor hun cliënten een weloverwogen en inhoudelijke keuze tussen reïntegratiebedrijven te maken. Dit geldt volgens de reïntegratiebedrijven in het bijzonder voor gemeenten. Hierbij moet wel in acht worden genomen dat gemeenten pas sinds januari 2002 die inkooprol hebben. Ze hebben dus nog maar weinig gelegenheid gehad om zich hierin te bekwamen.

Volgens de onderzoekers komt de beperkte inkoopcompetentie onder andere tot uiting in de aanbestedingsprocedures van UWV en gemeenten. Deze zijn vooral gericht op de formele regels; selectie van reïntegratiebedrijven op kwaliteitsgronden is eerder uitzondering dan regel.
Door recente beleidswijziging is de rol van de werkgevers nog volop in ontwikkeling. De verwachting is dat de reïntegratiebedrijven zich de komende maanden sterker op dit segment van de markt zullen gaan richten.

TNO Arbeid onderzocht in opdracht van de RWI de tevredenheid van klanten over het reïntegratiebedrijf. Hierbij werden acht criteria onderscheiden: doelmatigheid, doeltreffendheid, zorgvuldigheid, bereikbaarheid, klantgerichtheid, klantvriendelijkheid, doorzichtigheid en professionaliteit. Zowel cliënten als opdrachtgevers geven de reïntegratiebedrijven op alle terreinen een voldoende, maar verbeterpunten zijn er wel. De cliënten vinden dat de reïntegratiebedrijven beter op de hoogte moeten zijn van de vacatures in de regio en dat zij meer en betere informatie moeten verstrekken over de gang van zaken rond een reïntegratietraject. Opdrachtgever UWV wil een strakkere nakoming van de tijdsplanning en een hogere snelheid van handelen door de reïntegratiebedrijven. Daarnaast wil het uitvoeringsinstituut een betere prijs-kwaliteitverhouding.

De Raad voor Werk en Inkomen (RWI) is het overlegorgaan van werkgevers, werknemers en gemeenten. De RWI adviseert de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over arbeidsmarktbeleid. Doel van deze adviezen is een goed functionerende arbeidsmarkt te bevorderen. Een andere taak is het vergroten van transparantie en kwaliteit op de reïntegratiemarkt. Ook heeft de RWI een eigen subsidieregeling om werkgelegenheidsprojecten te stimuleren.

Voor de redactie,