Openbaar Ministerie

OM wil inhaalverbod vrachtwagens effectiever handhaven
---

Het inhaalverbod voor vrachtwagens op autosnelwegen wordt steeds vaker overtreden. Waar in 2002 nog 2230 vrachtwagens door de KLPD werden beboet, was dat in de eerste vijf maanden van 2003 1065 maal het geval. De vraag om handhaving van het inhaalverbod wordt dan ook sterker. Vanwege de vele taken van de politie is het echter niet mogelijk om uitsluitend voor dit onderwerp extra mensen en middelen in te zetten. Wel zal het inhaalverbod als aandachtspunt de komende tijd worden meegenomen in de dagelijkse werkzaamheden. Volgens het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie is echter de meest effectieve manier om het inhaalverbod te handhaven een zogenaamde gesloten verklaring van de linker rijstrook en controle hiervan met behulp van camera's.

De afgelopen jaren is er regelmatig overleg geweest tussen het Bureau Verkeershandhaving OM en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat m.b.t. de juridische mogelijkheden om het inhalen van vrachtwagens aan banden te leggen. Met name in de spits veroorzaken vrachtwagens die soms minutenlang nodig hebben om elkaar te passeren extra oponthoud. Begin deze maand is het aantal kilometer weg waarop een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt nogmaals uitgebreid naar in totaal 1070 kilometer tweebaansautosnelweg.

Het Bureau Verkeershandhaving OM heeft vanaf het begin aangedrongen op een gesloten verklaring van de linkerrijstrook op deze wegdelen. Het voordeel van deze maatregel is, dat op relatief eenvoudige wijze door middel van camera's gecontroleerd kan worden of men zich aan het verbod houdt. Verkeer en Waterstaat heeft echter voor een inhaalverbod voor vrachtwagens op vastgestelde trajecten en tijden gekozen, omdat voor deze maatregel minder infrastructurele aanpassingen nodig zijn. Juridisch gezien is overtreding van dit verbod echter lastiger te constateren. Dit omdat de volledige inhaalmanoeuvre van begin tot eind door een politieagent moet worden geconstateerd.