OM wil inhaalverbod vrachtwagens effectiever handhaven
---
Het inhaalverbod voor vrachtwagens op autosnelwegen wordt steeds vaker
overtreden. Waar in 2002 nog 2230 vrachtwagens door de KLPD werden beboet,
was dat in de eerste vijf maanden van 2003 1065 maal het geval. De vraag om
handhaving van het inhaalverbod wordt dan ook sterker.
Vanwege de vele taken van de politie is het echter niet mogelijk om
uitsluitend voor dit onderwerp extra mensen en middelen in te zetten. Wel
zal het inhaalverbod als aandachtspunt de komende tijd worden meegenomen in
de dagelijkse werkzaamheden. Volgens het Bureau Verkeershandhaving van het
Openbaar Ministerie is echter de meest effectieve manier om het inhaalverbod
te handhaven een zogenaamde gesloten verklaring van de linker rijstrook en
controle hiervan met behulp van camera's.
De afgelopen jaren is er regelmatig overleg geweest tussen het Bureau
Verkeershandhaving OM en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat m.b.t. de
juridische mogelijkheden om het inhalen van vrachtwagens aan banden te
leggen. Met name in de spits veroorzaken vrachtwagens die soms minutenlang
nodig hebben om elkaar te passeren extra oponthoud. Begin deze maand is het
aantal kilometer weg waarop een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt
nogmaals uitgebreid naar in totaal 1070 kilometer tweebaansautosnelweg.
Het Bureau Verkeershandhaving OM heeft vanaf het begin aangedrongen op een
gesloten verklaring van de linkerrijstrook op deze wegdelen. Het voordeel
van deze maatregel is, dat op relatief eenvoudige wijze door middel van
camera's gecontroleerd kan worden of men zich aan het verbod houdt. Verkeer
en Waterstaat heeft echter voor een inhaalverbod voor vrachtwagens op
vastgestelde trajecten en tijden gekozen, omdat voor deze maatregel minder
infrastructurele aanpassingen nodig zijn. Juridisch gezien is overtreding
van dit verbod echter lastiger te constateren. Dit omdat de volledige
inhaalmanoeuvre van begin tot eind door een politieagent moet worden
geconstateerd.
Openbaar Ministerie