Ingezonden persbericht
Persbericht
Meerderheid van internationale zakelijke IT-netwerken
niet voorbereid op korte-termijn ontwikkelingen
Management geeft aan meer bandbreedte, hogere snelheden en wereldwijde
dekking nodig te hebben
Bedminster, NJ, VS / Den Haag, 23 juni 2003 - - Meer dan de helft van de
topmanagers wereldwijd geeft aan dat hun huidige IT-netwerken niet volstaan voor
het omgaan met het merendeel van hun zakelijke uitdagingen gedurende de komende
twee jaar. Dit blijkt uit een onderzoek en rapportage gehouden door AT&T, in
samenwerking met The Economist Intelligence Unit - de zakelijke informatie-tak
van The Economist Group, uitgever van The Economist.
In een wereldwijd onderzoek over de toekomst van bedrijfs networking onder
237 topmanagers gaf slechts 6 procent van de respondenten aan dat hun netwerken
volledig voorbereid zijn op alle zakelijke uitdagingen tot 2005. 58 procent
daarentegen antwoordde dat hun netwerken slechts enkele van deze uitdagingen aan
zouden kunnen. Het rapport is te vinden op:
www.att.com/emea/english/whitepaper
behoefte aan een betrouwbare service provider die de benodigde veiligheid,
doorvoer, authenticatie en andere mogelijkheden kan bieden voor het probleemloos
gebruik van een bedrijfsnetwerk. Daarnaast is expertise voor het oplossen van
ingewikkelde problemen van belang", aldus Hossein Eslambolchi, AT&T's CTO, CIO
en president van AT&T Labs.
De respondenten gaven aan dat ze graag meer data zouden willen kunnen
verzenden met hogere snelheid en naar een groter aantal wereldwijde access points.
Daarnaast wordt veel waarde gehecht aan de betrouwbaarheid, veiligheid en
interoperabiliteit van netwerken.
Bij een vraag over het mogelijk aantrekken van de IT-sector gaf 48 procent
van de respondenten aan dat ze significante tot zeer significante nieuwe
investeringen in networking zullen doen in de komende twee jaar.
Deze en andere bevindingen zijn gepresenteerd in Networking and Business
Strategy, een onderzoek en white paper door AT&T in samenwerking met de Economist
Intelligence Unit, welke het wereldwijde onderzoek uitvoerde en een serie
interviews met analisten en managers hield gedurende de afgelopen drie maanden.
Tot de belangrijkste bevindingen in het rapport horen de hoofdeisen die
topmanagers stellen aan hun zakelijke netwerken, waaronder:
· Openheid - Open standaards zijn cruciaal voor ondernemingen om te kunnen
communiceren met klanten, medewerkers, leveranciers en anderen; met snelle,
naadloze verbindingen tussen verschillende applicaties.
· Veiligheid - De netwerken van de toekomst moeten veiligheid bieden zonder
negatieve invloed op de applicatie-integratie of gebruiksvriendelijkheid.
· Intelligentie - Om soorten verkeer te kunnen herkennen en ordenen en data
automatisch een andere route te geven in geval van fouten moet er intelligentie
in het netwerk zelf worden ingebouwd. Slim netwerken biedt grotere efficiency
en maakt het opbouwen van relaties tussen klanten, leveranciers, medewerkers
en zakelijke partners eenvoudiger.
· Convergentie - Het integreren van meerdere netwerken tot één eenvoudig te
beheren netwerk voor verschillende datatypes en spraak bespaart veel kosten en
vermindert de complexiteit.
· Betrouwbaarheid - Uitval van netwerken was 25 jaar geleden al irritant; nu
is het vaak een zakelijke ramp. In het geval van de New York Stock Exchange
bijvoorbeeld betekent een onderbreking van de handel gedurende één seconde dat $
500 miljoen aan transacties vertraging oploopt. Het netwerk van de toekomst
dient zeer stabiel en betrouwbaar te zijn.
Volgens het rapport vragen de toenemende kosten en complexiteit van de
huidige bedrijfsnetwerken om een onderzoek naar geheel nieuwe netwerkopbouw. In een
omgeving waarin meer informatie gedeeld moet worden met meer mensen is de
traditionele point-to-point architectuur gewoon onlogisch.
In het White Paper worden de mogelijkheden van de nieuwe Internet Protocol
(IP)-netwerken beoordeeld. Met IP-netwerken kunnen klanten parallelle en
meerdere netwerken op een veilige manier samenvoegen in één digitaal netwerk waarmee
aan data, spraak en video verschillende prioriteitenniveaus kunnen worden
toegekend. In het rapport wordt eveneens gekeken naar de nieuwe rol van managed
service providers die het mogelijk maken het ontwerp, de aanleg, beveiliging en
het onderhoud van complexe netwerken uit te besteden.
Dit rapport is het eerste in een reeks van vier
'thought-leadership'-artikelen die zijn opgesteld door AT&T in samenwerking met The Economist Intelligence
Unit over de toekomst voor netwerken. De volgende white papers zullen ingaan
op de onderwerpen telewerken, veiligheid en customer relationship management
(CRM).
Onderzoeksmethode
The Economist Intelligence Unit (EIU) heeft een wereldwijd onderzoek gehouden
onder 237 managers, met respondenten uit West-Europa (30%), Noord-Amerika
(26%) en Asia-Pacific (26%). De overige respondenten kwamen uit Oost-Europa,
Latijns-Amerika en het Midden-Oosten en Afrika. Meer dan 80% van de respondenten
was actief in meerdere landen. De vijf belangrijkste sectoren waaruit de
respondenten afkomstig waren zijn business & information technology, software,
financiële dienstverlening, industrie en gezondheidszorg/farmacie. Naast het
onderzoek heeft de EIU een reeks wereldwijde 1-op-1 diepte-interviews gehouden met
topmanagers. Het gehele onderzoek heeft plaatsgevonden tussen maart en juni
2003.
Over AT&T
AT&T (www.att.com) is wereldwijd toonaangevend op het gebied van voice-,
video- en datacommunicatie voor particulieren, ondernemingen en overheden.
Ondersteund door de onderzoeks- en ontwikkelingsmogelijkheden van AT&T Labs biedt
AT&T het grootste en modernste communicatienetwerk en is de onderneming een
leidende leverancier van zakelijke data- en internetdiensten. Daarnaast biedt AT&T
outsourcing, consulting en netwerkintegratie voor grote organisaties. AT&T
Business heeft ongeveer 4.000 mensen in dienst in Europa, het Midden-Oosten en
Afrika (EMEA) verdeeld over 33 landen en biedt een volledig portfolio managed
connectivity en data services voor organisaties met wereldwijde netwerkeisen.
AT&T is eveneens een marktleider op het gebied van lokale-, interlokale- en
internetdiensten en transactie-gebaseerde diensten zoals prepaid
telefoonkaarten, collect calling en telefonische inlichtingen. AT&T had in 2002 een
jaaromzet van $ 37,8 miljard en een relatie met meer dan 40 miljoen privé- en 4
miljoen zakelijke klanten die op de onderneming vertrouwen voor communicatie van
hoge kwaliteit. AT&T is meermaals onderscheiden voor uitstekende prestaties en
klantondersteuning.
Over The Economist Intelligence Unit
The Economist Intelligence Unit is de tak voor zakelijke informatie van The
Economist Group, uitgever van The Economist. Via haar wereldwijde netwerk van
meer dan 500 analisten verzorgt The Economist Intelligence Unit voortdurend
inschattingen en voorspellingen van politieke, economische en zakelijke
omstandigheden in meer dan 200 landen. Als 's werelds grootste verzorger van dergelijke
informatie per land helpt The Economist Intelligence Unit managers bij het
maken van betere zakelijke beslissingen via tijdige, betrouwbare en onpartijdige
analyse van wereldwijde markttrends en zakelijke strategieën. Voor meer
informatie: www.eiu.com
Voor redactionele informatie:
Marald Brons, Influx PR, tel.: 055 366 3034, e-mail: prinflux@cs.com
John Schweizer, The Economist Intelligence Unit, tel.: + 33.1.42.77.22.87.
(Parijs),
e-mail: schweizer@wanadoo.fr