ZIPPO GMBH

10 jaar Zippo GmbH

Emmerich (ots) - Dit jaar viert de firma Zippo GmbH, Emmerich, haar tienjarig bestaan. Naar aanleiding van dit jubileum wordt de zogenaamde 10th Anniversary Collection met 34 speciale edities van de klassieker de markt gebracht.

Nadat de Duitse markt jarenlang door wisselende vrije importeurs werd bediend, begon 1993 met de stichting van Zippo GmbH in Emmerich een nieuw tijdperk. Met negen medewerkers betrok bedrijfsleider Rolf Löser de kantoren in de Tackenweide 54, 1998 volgde dan de verhuis naar de huidige zetel in de Groendahlschen Weg. 'De vestigingsplaats Emmerich beviel de Amerikanen omdat het stadje qua grootte en ligging vergelijkbaar is met Bradford', verklaart Löser. Het team - met uitzondering van één persoon zijn alle medewerkers ook vandaag nog op post - werkte hard en deed de omzet in tien jaar groeien van 2,8 tot ondertussen 12 miljoen Euro.

De groei steunt op drie belangrijke zuilen: klanten, markten en producten. Zippo-aanstekers zijn niet alleen een vast bestanddeel van het assortiment in de betere tabakswinkel maar ook een geliefd relatiegeschenk. Autofabrikanten, brouwerijen, tijdschriften of TV-zenders, bedrijven van iedere grootte gebruiken de robuuste stormaansteker als geschenk voor hun klanten - de minimumoplage voor een individuele Zippo-aansteker bedraagt slechts 50 stuks.

Aanvankelijk kwamen de klanten alleen uit Duitsland en Oostenrijk, ondertussen bedient de Zippo GmbH ook groothandelaars en bedrijven in Nederland, België en Luxemburg. Daarbij zijn nieuwe, steeds actuele designs van de klassieke aansteker niet de enige troef. De visie luidt 'Zippo - the name in flame'. Zippo is dus synoniem voor elk type vlam, of de brandstof nu benzine is, gas of ... In het assortiment vindt de klant daarom ook alles wat hij voor zijn Zippo-aansteker nodig heeft: benzine, vuursteentjes, wieken of de praktische Zippo-Power-Kit. Bovendien werd onlangs de gasstaaf-aansteker 'Zippo Multi-Purpose Lighter (MPL)' gelanceerd, vanzelfsprekend gecompleteerd door een speciaal ontwikkeld, milieuvriendelijk ISO-butaangas.

Zoveel succes lokt natuurlijk ook namakers. Kenners weten imitaties echter onmiddellijk te ontmaskeren. Onmiskenbaar is het gewicht van een Zippo-aansteker, uniek het typische 'klik' bij het openen en sluiten. Voor Zippo geldt namelijk: vaak gekopieerd, nooit geëvenaard.

Over Zippo:

George G. Blaisdell vermoedde in 1932 niet dat hij een Amerikaans symbool had geschapen. De unieke benzine-aanstekers van Zippo zijn wereldwijd al meer dan 70 jaar grensverleggend op het gebied van design, kwaliteit en betrouwbaarheid en gelden als symbool voor de American Way of Life. Sinds de oprichting van het bedrijf werden meer dan 375 miljoen Zippo-aanstekers geproduceerd, momenteel verlaten per dag meer dan 60.000 exemplaren de fabriek in Bradford, Pennsylvania (USA).

ots originele tekst: Zippo GmbH
Op internet onder: http://www.presseportal.de

Perscontact:
Ute B. Gesell
sintaeks marketing and communication solutions
Gerhart-Hauptmann-Strasse 50
55124 Mainz
Telefoon: ++49 (0)6131 - 69 35 10
Fax: ++49 (0)6131 - 240 68 55
E-mail: zippo@sintaeks.de
Web: www.sintaeks.de

23 jun 03 16:35