Gemeente Alkmaar


GEZAMENLIJK PERSBERICHT VAN PROVINCIE NOORD-HOLLAND, RIJKSWATERSTAAT EN GEMEENTE ALKMAAR

Helft automobilisten gebruikt route-informatiepanelen Ring Alkmaar

Alkmaar, 23 juni 2003

Vrijwel alle automobilisten kennen in de regio Alkmaar de Dynamische Route-InformatiePanelen (DRIP's) boven de N242, N246, N245 en de A9. Over de leesbaarheid is men heel tevreden. Verreweg de meeste automobilisten begrijpen de teksten op de panelen. Bijna de helft van de automobilisten zegt de informatie op de DRIP's te gebruiken voor het bepalen van de verdere route.

Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.200 automobilisten dat in september vorig jaar op de Ring Alkmaar is uitgevoerd. De provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en de gemeente Alkmaar voeren samen het proefproject dynamisch verkeersmanagement uit. Het doel hiervan is het wegverkeer beter af te wikkelen op en rond de Ring Alkmaar en in regio Noord-Holland Midden. Het gaat om vijf verkeersmaatregelen: DRIP's, elektronische parkeerverwijzing, minder brugopeningen in de spits, snelle afhandeling op de weg van verkeersongevallen en gerichter gebruik verkeerslichten om verkeer beter te regelen. Via jaarlijks onderzoek willen de overheden weten hoe automobilisten de maatregelen ervaren en hoe ze daarop reageren.

Als eerste maatregel zijn in het najaar van 2001 vijf DRIP's boven de N242, N246, N245 en de A9 geplaatst. De informatie op de panelen geeft
- afhankelijk van de actuele verkeerssituatie op en rond de Ring Alkmaar - adviezen aan de automobilisten.

Bijna alle automobilisten (98%) in de regio Alkmaar kennen de DRIP's boven de wegen rond Alkmaar. Bijna de helft van de automobilisten zegt de informatie van de panelen te gebruiken voor het bepalen van de verdere route (14% altijd, 17% meestal, 16% soms).

Met goede route-informatie kan de capaciteit van de Ring Alkmaar beter worden benut. Afhankelijk van de drukte op delen van de Ring kan het verkeer naar het oostelijk of westelijk deel worden geleid. In de ochtendspits heeft 14% van het doorgaande autoverkeer de keuze tussen het oostelijke of westelijke deel van Ring Alkmaar. In de middagspits heeft 12% die keuze. Dit zijn de automobilisten die van route zouden kunnen wisselen. Als zij daadwerkelijk de adviezen op de informatiepanelen opvolgen verminderen de files op de Ring Alkmaar. Volgens een verkeersmodel leidt dit tot een winst op de reistijd (van alle weggebruikers samen) van ongeveer 10%.

Het daadwerkelijk gebruik van de informatie die op de DRIP's staat hangt af van een aantal factoren. Deze zijn in het in het onderzoek eveneens onderzocht:

Leesbaarheid
De weggebruikers zijn vrijwel unaniem tevreden over de leesbaarheid van de DRIP's.

Begrip
Verreweg de meeste automobilisten begrijpen de teksten op de panelen altijd (59%) of meestal (34%).

Frequentie
Naarmate automobilisten minder vaak dezelfde route rijden wordt de informatie meer gebruikt. Automobilisten die vaak dezelfde route rijden gebruiken de informatie op de panelen het minst.

Betrouwbaarheid
Het gebruik van de informatie neemt af naarmate de automobilist minder vertrouwen in de informatie heeft. Ongeveer 80% van de ondervraagde automobilisten heeft een mening over de betrouwbaarheid van de informatie op de panelen. Hiervan zegt 61% dat de informatie altijd of meestal klopt. De positieve waardering van de route-informatie heeft de neiging af te nemen naarmate automobilisten vaker per week dezelfde route rijden. Kanttekening hierbij is dat het eerste jaar van de introductie van de DRIP's een testperiode is geweest. In die periode zijn door software problemen een aantal keren foute mededelingen op de panelen geconstateerd. Die fouten hebben tot minder vertrouwen in de informatie geleid. Dat komt tot uiting in de resultaten van dit onderzoek, dat aan het einde van de testperiode is uitgevoerd. Inmiddels zijn die problemen opgelost.

In het najaar 2003 wordt gemeten wat het daadwerkelijk effect van de DRIP's is. Dus wat het werkelijke effect op de reistijd is.

In de ochtend- en middagspits is op dinsdag 10 september 2002 op twee plaatsen op de Ring Alkmaar steekproefsgewijs de kentekens van voertuigen geregistreerd. Vervolgens hebben de eigenaren van die voertuigen een enquêteformulier ontvangen. Er zijn 3.119 enquêteformulieren verzonden. 47% van de formulieren is teruggestuurd. Na verwijdering van onbruikbare formulieren bleken 1.219 enquêteformulieren bruikbaar te zijn (39% van de verstuurde formulieren).

De toepassing van Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) is in deze regio bijzonder. Het is voor het eerst in Nederland dat het rijk, een provincie en een gemeente samen DVM-maatregelen uitvoeren op wegen die ze beheren. Door de samenwerking willen de overheden niet alleen samen het verkeer regelen, maar ook leerervaring opdoen. Leren over de samenwerking tussen wegbeheerders, de technische samenwerking en over de effecten van de DVM-maatregelen. Hoe dit in de praktijk uitpakt is op voorhand niet duidelijk. Daarom is ervoor gekozen het project in de vorm van een proefproject te gieten. Het hele proefproject loopt tot begin 2005.

Info op website
Klik hier voor meer informatie over het proefproject