Gemeente Alkmaar
GEZAMENLIJK PERSBERICHT VAN PROVINCIE NOORD-HOLLAND, RIJKSWATERSTAAT
EN GEMEENTE ALKMAAR
Helft automobilisten gebruikt route-informatiepanelen Ring Alkmaar
Alkmaar, 23 juni 2003
Vrijwel alle automobilisten kennen in de regio Alkmaar de Dynamische
Route-InformatiePanelen (DRIP's) boven de N242, N246, N245 en de A9.
Over de leesbaarheid is men heel tevreden. Verreweg de meeste
automobilisten begrijpen de teksten op de panelen. Bijna de helft van
de automobilisten zegt de informatie op de DRIP's te gebruiken voor
het bepalen van de verdere route.
Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.200 automobilisten dat in
september vorig jaar op de Ring Alkmaar is uitgevoerd. De provincie
Noord-Holland, Rijkswaterstaat en de gemeente Alkmaar voeren samen het
proefproject dynamisch verkeersmanagement uit. Het doel hiervan is het
wegverkeer beter af te wikkelen op en rond de Ring Alkmaar en in regio
Noord-Holland Midden. Het gaat om vijf verkeersmaatregelen: DRIP's,
elektronische parkeerverwijzing, minder brugopeningen in de spits,
snelle afhandeling op de weg van verkeersongevallen en gerichter
gebruik verkeerslichten om verkeer beter te regelen. Via jaarlijks
onderzoek willen de overheden weten hoe automobilisten de maatregelen
ervaren en hoe ze daarop reageren.
Als eerste maatregel zijn in het najaar van 2001 vijf DRIP's boven de
N242, N246, N245 en de A9 geplaatst. De informatie op de panelen geeft
- afhankelijk van de actuele verkeerssituatie op en rond de Ring
Alkmaar - adviezen aan de automobilisten.
Bijna alle automobilisten (98%) in de regio Alkmaar kennen de DRIP's
boven de wegen rond Alkmaar. Bijna de helft van de automobilisten zegt
de informatie van de panelen te gebruiken voor het bepalen van de
verdere route (14% altijd, 17% meestal, 16% soms).
Met goede route-informatie kan de capaciteit van de Ring Alkmaar beter
worden benut. Afhankelijk van de drukte op delen van de Ring kan het
verkeer naar het oostelijk of westelijk deel worden geleid. In de
ochtendspits heeft 14% van het doorgaande autoverkeer de keuze tussen
het oostelijke of westelijke deel van Ring Alkmaar. In de middagspits
heeft 12% die keuze. Dit zijn de automobilisten die van route zouden
kunnen wisselen. Als zij daadwerkelijk de adviezen op de
informatiepanelen opvolgen verminderen de files op de Ring Alkmaar.
Volgens een verkeersmodel leidt dit tot een winst op de reistijd (van
alle weggebruikers samen) van ongeveer 10%.
Het daadwerkelijk gebruik van de informatie die op de DRIP's staat
hangt af van een aantal factoren. Deze zijn in het in het onderzoek
eveneens onderzocht:
Leesbaarheid
De weggebruikers zijn vrijwel unaniem tevreden over de leesbaarheid
van de DRIP's.
Begrip
Verreweg de meeste automobilisten begrijpen de teksten op de panelen
altijd (59%) of meestal (34%).
Frequentie
Naarmate automobilisten minder vaak dezelfde route rijden wordt de
informatie meer gebruikt. Automobilisten die vaak dezelfde route
rijden gebruiken de informatie op de panelen het minst.
Betrouwbaarheid
Het gebruik van de informatie neemt af naarmate de automobilist minder
vertrouwen in de informatie heeft. Ongeveer 80% van de ondervraagde
automobilisten heeft een mening over de betrouwbaarheid van de
informatie op de panelen. Hiervan zegt 61% dat de informatie altijd of
meestal klopt. De positieve waardering van de route-informatie heeft
de neiging af te nemen naarmate automobilisten vaker per week dezelfde
route rijden. Kanttekening hierbij is dat het eerste jaar van de
introductie van de DRIP's een testperiode is geweest. In die periode
zijn door software problemen een aantal keren foute mededelingen op de
panelen geconstateerd. Die fouten hebben tot minder vertrouwen in de
informatie geleid. Dat komt tot uiting in de resultaten van dit
onderzoek, dat aan het einde van de testperiode is uitgevoerd.
Inmiddels zijn die problemen opgelost.
In het najaar 2003 wordt gemeten wat het daadwerkelijk effect van de
DRIP's is. Dus wat het werkelijke effect op de reistijd is.
In de ochtend- en middagspits is op dinsdag 10 september 2002 op twee
plaatsen op de Ring Alkmaar steekproefsgewijs de kentekens van
voertuigen geregistreerd. Vervolgens hebben de eigenaren van die
voertuigen een enquêteformulier ontvangen. Er zijn 3.119
enquêteformulieren verzonden. 47% van de formulieren is teruggestuurd.
Na verwijdering van onbruikbare formulieren bleken 1.219
enquêteformulieren bruikbaar te zijn (39% van de verstuurde
formulieren).
De toepassing van Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) is in deze regio
bijzonder. Het is voor het eerst in Nederland dat het rijk, een
provincie en een gemeente samen DVM-maatregelen uitvoeren op wegen die
ze beheren. Door de samenwerking willen de overheden niet alleen samen
het verkeer regelen, maar ook leerervaring opdoen. Leren over de
samenwerking tussen wegbeheerders, de technische samenwerking en over
de effecten van de DVM-maatregelen. Hoe dit in de praktijk uitpakt is
op voorhand niet duidelijk. Daarom is ervoor gekozen het project in de
vorm van een proefproject te gieten. Het hele proefproject loopt tot
begin 2005.
Info op website
Klik hier voor meer informatie over het proefproject