Haagse Hogeschool

Persbericht, 19 juni 2003

Scholieren stellen studiekeuze uit tot na eindexamen

Scholieren bepalen steeds later welke opleiding ze gaan volgen. Een onderzoek onder eerstejaarsstudenten van de Haagse Hogeschool wijst uit dat 33% pas na hun eindexamen een definitieve studiekeuze maakt. Dit late tijdstip van studiekeuze beïnvloedt de wervingsactiviteiten van de Haagse Hogeschool: op woensdag 25 juni en maandag 25 augustus organiseert de hogeschool open dagen voor late beslissers.

Onderzoekers van het IOWO, het adviesbureau van de Katholieke Universiteit Nijmegen, publiceerden onlangs hun resultaten in de eerste hbo-instroommonitor, die in samenwerking met de Haagse Hogeschool is ontwikkeld. Dit in navolging van de instroommonitor die het IOWO al jaren onder eerstejaars van het wetenschappelijk onderwijs houdt. Het onderzoek, met een respons van 60%, is bedoeld als opmaat voor een landelijk onderzoek naar instroom. Kern van de monitor is het verkrijgen van inzicht in de aansluiting tussen vooropleiding en hoger beroepsonderwijs en het studiekeuzeproces.

Over de aansluiting tussen hoger beroepsonderwijs en vooropleiding zijn de studenten over het algemeen tevreden. Als men ontevreden is over de aansluiting zijn de eisen in de propedeuse meestal te hoog. Dit geldt niet voor Engels en ict-vaardigheden. Die eisen kunnen hoger. Het studiehuis slaagt er nog onvoldoende in de leerlingen te laten reflecteren op hun eigen resultaten en de resultaten van anderen. Met dit onderdeel hebben de eerstejaars het meeste moeite.

Opvallend is dat 1 op de 10 eerstejaars overweegt om na het behalen van de propedeuse in het hoger beroepsonderwijs over te stappen naar een universitaire opleiding en dat de helft van deze groep dat voornemen al heeft voor aanvang van de hbo-studie. De instroommonitor is uitgevoerd voordat bekend wordt gemaakt werd dat universiteiten sterk afradne om deze overstap te maken. Overigens overtreft de realiteit van het studeren aan de Haagse Hogeschool de verwachtingen: de sfeer op school, de studiefaciliteiten en de inhoud van de opleiding worden door de eerstejaars beter gevonden dan vooraf gedacht.