SNT GROUP N.V.
SNT en Excellent Intressenter: alliantie in Scandinavië
SNT en Excellent Intressenter vormen alliantie in Scandinavië - SNT brengt Scandinavische activiteiten onder in Excellent-SNT - Alliantie eerste manifestatie van bijgestelde strategische koers SNT
Zoetermeer 25 juni 2003. De Raden van Bestuur van SNT Group N.V. en Excellent Intressenter AB hebben een intentie verklaring getekend waarin zij overeenkomen hun bestaande Customer Relationship Management (CRM) activa te combineren in één bedrijf. Daartoe verkoopt SNT haar Scandinavische CRM activiteiten en brengt deze onder in de nieuwe werkmaatschappij Excellent-SNT. SNT neemt een belang van 24 % in de nieuwe Scandinavische combinatie en wordt daarmee de grootste aandeelhouder.
Excellent Intressenter is de Zweedse holding van de werkmaatschappijen Excellent e-service en Halogen, respectievelijk aanbieders van contact center diensten en van consultancy op het gebied van CRM. Excellent Intressenter heeft vestigingen in Stockholm (hoofdkantoor) en Pitea en rekent onder meer Canal Digital, Microsoft, Electrolux en Nokia tot haar opdrachtgevers. Bij Excellent Intressenter werken ruim 200 mensen, waarvan verreweg de meeste in het contactcenter in Pitea.
SNT Scandinavia bestaat uit SNT Noorwegen (vestiging Oslo), SNT Denemarken (vestiging Fredriksberg), SNT Finland (vestiging Helsinki) en SNT Zweden (vestigingen Kalmar, Stockholm). Deze Scandinavische tak van SNT Group levert contact center diensten en consultancy op het gebied van CRM, zowel zelfstandig als in Group-verband. SNT Scandinavië werkt ondermeer voor Telia, Readers Digest, Tiscali, Thomson Fakta en H&M en biedt werkgelegenheid aan circa 1.000 medewerkers.
SNT Group brengt alle assets van SNT Scandinavië onder in Excellent-SNT. In ruil hiervoor verkrijgt SNT 24% van de aandelen in de nieuwe combinatie ter waarde van circa EUR 5,5 M. Naar verwachting wordt de overeenkomst op 15 juli 2003 definitief ondertekend. Rond 30 augustus 2003 zal de overdracht geheel zijn afgerond. Vanaf dat moment wordt de nieuwe Scandinavische combinatie gevormd door ruim 1200 medewerkers en zes vestigingen in vier landen. Naar verwachting komt de gecombineerde omzet 2003 uit rond de SEK 400 M (EUR 45 M).
De directie van Excellent-SNT zal naast de landendirecteuren worden gevormd door Arne Weinz (CEO) en Johan Holm (CFO), beide afkomstig van Excellent Intressenter. Tobias Walraven, CEO van SNT Group, wordt lid van de Management Board (toezicht houdend orgaan). Met ingang van 1 juli aanstaande neemt het management van Excellent-SNT de operationele aansturing van het voormalige SNT Scandinavië over. Het regionale management van SNT volgt het werk naar Excellent-SNT, evenals de circa 1000 overige Scandinavische SNT medewerkers.
Strategische overwegingen
In het licht van de moeilijke economische omstandigheden zoekt SNT
naar mogelijkheden om haar lokale operaties te verstevigen en te
bestendigen. Met name SNT Zweden heeft door de problematische situatie
in de telecommunicatie branche een moeilijk jaar achter de rug. Het
Zweedse Excellent Intressenter heeft met zeer ervaren lokaal
management, een meer gedifferentieerd klantportfolio en een focus op
technische helpdesks een stevige marktpositie opgebouwd in Zweden en
heeft nu de ambitie door te groeien naar een pan-Scandinavische
speler. Door de assets van SNT Scandinavië en Excellent Intressenter
te combineren wordt de Zweedse operatie versterkt en kunnen de
internationale ambities worden waargemaakt.
Door een aanzienlijk belang in de Scandinavische combinatie te houden,
waarborgt SNT tevens haar eigen internationale ambities. Teneinde haar
opdrachtgevers Europees breed van dienst te kunnen zijn, is
internationalisering door overnames altijd onderdeel geweest van SNTs
strategische koers.
SNT maakt daarin nu een nuancering door zich te richten op
strategische allianties in plaats van op overnames. Zo kan SNT zonder
al te grote investeringen voet aan de grond krijgen in landen waar
lokale aanwezigheid zakelijk relevant is. SNT zoekt daarbij naar
combinaties die elkaar zowel qua dienstenaanbod, klantenportfolio als
geografische ligging aanvullen en versterken.
Met de deconsolidatie van de Scandinavische activiteiten beïndigt SNT
per 1 juli 2003 haar operationele verliezen in dit gebied. Als gevolg
van deze transactie zal SNT een eenmalige extra afschrijving goodwill
en belastingrestitutie verwerken met een totaal negatief netto
resultaat effect van circa EUR 8,5 M.
De belastingrestitutie zal de liquiditeitspositie van SNT met circa
EUR 6,5 M verbeteren.
Profiel Excellent Intressenter
Excellent Intressenter bestaat uit de dochtermaatschappij Excellent
e-Service, die volledig eigendom is, en het advies- en
consultancybedrijf Halogen. Excellent e-Service is in Noord Europa een
toonaangevend e-service contactcenter-bedrijf. Excellent heeft zich
gespecialiseerd in het afhandelen en ontwikkelen van klantencontacten
in de Scandinavische regio. Met een technisch geavanceerd
contactcenter in Pitea en een kantoor in Stockholm, biedt Excellent
telefoon- en Internet-gebaseerde outsourcingdiensten, alsmede
consultancy. Halogen is een consultancy- en adviesbedrijf op het
gebied van e-business, met niet alleen uitgebreide ervaring op
terreinen als bankieren en financiën, maar ook op het terrein van de
verwerkende industrie. De Excellent Group kan onder meer Microsoft,
Electrolux, Nokia en Canal Digital tot zijn klanten rekenen.
Uitgebreidere informatie vindt u op: www.excellenteservice.com.
Profiel SNT
SNT participeert in de ontwikkeling van CRM-concepten voor
opdrachtgevers. In haar customer contact centers geeft SNT uitvoering
aan deze concepten door opdrachtgevers via telefoon, e-mail, chat,
co-browsing en SMS bereikbaar te maken voor hun klanten. Uit deze
klantcontacten wordt met behulp van datamining technieken
managementinformatie gedestilleerd die opdrachtgevers kunnen aanwenden
om hun marketingstrategie verder in te vullen en duurzame relaties met
klanten op te bouwen. SNT verleent vanuit Nederland, België,
Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en Frankrijk
jaarlijks goede service aan miljoenen consumenten.
SNT Group wordt gevormd door de werkmaatschappijen SNT Nederland, SNT
België SNT Duitsland en SNT Frankrijk. Binnen SNT Nederland opereert
onderzoeksbureau Interview-NSS onder eigen naam.
In Scandinavië opereert SNT samen met alliantie partner
Excellent-SNT.
Einde bericht
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anne de Graaf, tijdens
kantooruren op telefoon
00 31 79 368 69 00 of fax 00 31 79 368 51 94. Buiten kantooruren op
00 31 6 22 39 55 89. E-mail adegraaf@snt.com. Onze adresgegevens zijn:
Koraalrood 70, 2718 SC Zoetermeer, Postbus 182, 2700 AD Zoetermeer,
www.snt.com
Voor meer informatie over Excellent Intressenter kunt u contact
opnemen met Arne Weinz, Managing Director, Excellent e-Service, Tel:
+46 (0)70-5260919, e-mail: arne.weinz@excellenteservice.com.
SNT Groep NV
25 jun 03 08:55