SNT GROUP N.V.

SNT en Excellent Intressenter: alliantie in Scandinavië

SNT en Excellent Intressenter vormen alliantie in Scandinavië - SNT brengt Scandinavische activiteiten onder in Excellent-SNT - Alliantie eerste manifestatie van bijgestelde strategische koers SNT

Zoetermeer 25 juni 2003. De Raden van Bestuur van SNT Group N.V. en Excellent Intressenter AB hebben een intentie verklaring getekend waarin zij overeenkomen hun bestaande Customer Relationship Management (CRM) activa te combineren in één bedrijf. Daartoe verkoopt SNT haar Scandinavische CRM activiteiten en brengt deze onder in de nieuwe werkmaatschappij Excellent-SNT. SNT neemt een belang van 24 % in de nieuwe Scandinavische combinatie en wordt daarmee de grootste aandeelhouder.

Excellent Intressenter is de Zweedse holding van de werkmaatschappijen Excellent e-service en Halogen, respectievelijk aanbieders van contact center diensten en van consultancy op het gebied van CRM. Excellent Intressenter heeft vestigingen in Stockholm (hoofdkantoor) en Pitea en rekent onder meer Canal Digital, Microsoft, Electrolux en Nokia tot haar opdrachtgevers. Bij Excellent Intressenter werken ruim 200 mensen, waarvan verreweg de meeste in het contactcenter in Pitea.

SNT Scandinavia bestaat uit SNT Noorwegen (vestiging Oslo), SNT Denemarken (vestiging Fredriksberg), SNT Finland (vestiging Helsinki) en SNT Zweden (vestigingen Kalmar, Stockholm). Deze Scandinavische tak van SNT Group levert contact center diensten en consultancy op het gebied van CRM, zowel zelfstandig als in Group-verband. SNT Scandinavië werkt ondermeer voor Telia, Readers Digest, Tiscali, Thomson Fakta en H&M en biedt werkgelegenheid aan circa 1.000 medewerkers.

SNT Group brengt alle assets van SNT Scandinavië onder in Excellent-SNT. In ruil hiervoor verkrijgt SNT 24% van de aandelen in de nieuwe combinatie ter waarde van circa EUR 5,5 M. Naar verwachting wordt de overeenkomst op 15 juli 2003 definitief ondertekend. Rond 30 augustus 2003 zal de overdracht geheel zijn afgerond. Vanaf dat moment wordt de nieuwe Scandinavische combinatie gevormd door ruim 1200 medewerkers en zes vestigingen in vier landen. Naar verwachting komt de gecombineerde omzet 2003 uit rond de SEK 400 M (EUR 45 M).

De directie van Excellent-SNT zal naast de landendirecteuren worden gevormd door Arne Weinz (CEO) en Johan Holm (CFO), beide afkomstig van Excellent Intressenter. Tobias Walraven, CEO van SNT Group, wordt lid van de Management Board (toezicht houdend orgaan). Met ingang van 1 juli aanstaande neemt het management van Excellent-SNT de operationele aansturing van het voormalige SNT Scandinavië over. Het regionale management van SNT volgt het werk naar Excellent-SNT, evenals de circa 1000 overige Scandinavische SNT medewerkers.

Strategische overwegingen

In het licht van de moeilijke economische omstandigheden zoekt SNT naar mogelijkheden om haar lokale operaties te verstevigen en te bestendigen. Met name SNT Zweden heeft door de problematische situatie in de telecommunicatie branche een moeilijk jaar achter de rug. Het Zweedse Excellent Intressenter heeft met zeer ervaren lokaal management, een meer gedifferentieerd klantportfolio en een focus op technische helpdesks een stevige marktpositie opgebouwd in Zweden en heeft nu de ambitie door te groeien naar een pan-Scandinavische speler. Door de assets van SNT Scandinavië en Excellent Intressenter te combineren wordt de Zweedse operatie versterkt en kunnen de internationale ambities worden waargemaakt.

Door een aanzienlijk belang in de Scandinavische combinatie te houden, waarborgt SNT tevens haar eigen internationale ambities. Teneinde haar opdrachtgevers Europees breed van dienst te kunnen zijn, is internationalisering door overnames altijd onderdeel geweest van SNTs strategische koers.

SNT maakt daarin nu een nuancering door zich te richten op strategische allianties in plaats van op overnames. Zo kan SNT zonder al te grote investeringen voet aan de grond krijgen in landen waar lokale aanwezigheid zakelijk relevant is. SNT zoekt daarbij naar combinaties die elkaar zowel qua dienstenaanbod, klantenportfolio als geografische ligging aanvullen en versterken.

Met de deconsolidatie van de Scandinavische activiteiten beïndigt SNT per 1 juli 2003 haar operationele verliezen in dit gebied. Als gevolg van deze transactie zal SNT een eenmalige extra afschrijving goodwill en belastingrestitutie verwerken met een totaal negatief netto resultaat effect van circa EUR 8,5 M. De belastingrestitutie zal de liquiditeitspositie van SNT met circa EUR 6,5 M verbeteren.

Profiel Excellent Intressenter

Excellent Intressenter bestaat uit de dochtermaatschappij Excellent e-Service, die volledig eigendom is, en het advies- en consultancybedrijf Halogen. Excellent e-Service is in Noord Europa een toonaangevend e-service contactcenter-bedrijf. Excellent heeft zich gespecialiseerd in het afhandelen en ontwikkelen van klantencontacten in de Scandinavische regio. Met een technisch geavanceerd contactcenter in Pitea en een kantoor in Stockholm, biedt Excellent telefoon- en Internet-gebaseerde outsourcingdiensten, alsmede consultancy. Halogen is een consultancy- en adviesbedrijf op het gebied van e-business, met niet alleen uitgebreide ervaring op terreinen als bankieren en financiën, maar ook op het terrein van de verwerkende industrie. De Excellent Group kan onder meer Microsoft, Electrolux, Nokia en Canal Digital tot zijn klanten rekenen. Uitgebreidere informatie vindt u op: www.excellenteservice.com.

Profiel SNT

SNT participeert in de ontwikkeling van CRM-concepten voor opdrachtgevers. In haar customer contact centers geeft SNT uitvoering aan deze concepten door opdrachtgevers via telefoon, e-mail, chat, co-browsing en SMS bereikbaar te maken voor hun klanten. Uit deze klantcontacten wordt met behulp van datamining technieken managementinformatie gedestilleerd die opdrachtgevers kunnen aanwenden om hun marketingstrategie verder in te vullen en duurzame relaties met klanten op te bouwen. SNT verleent vanuit Nederland, België, Duitsland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Finland en Frankrijk jaarlijks goede service aan miljoenen consumenten.

SNT Group wordt gevormd door de werkmaatschappijen SNT Nederland, SNT België SNT Duitsland en SNT Frankrijk. Binnen SNT Nederland opereert onderzoeksbureau Interview-NSS onder eigen naam. In Scandinavië opereert SNT samen met alliantie partner Excellent-SNT.

Einde bericht

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anne de Graaf, tijdens kantooruren op telefoon 00 31 79 368 69 00 of fax 00 31 79 368 51 94. Buiten kantooruren op 00 31 6 22 39 55 89. E-mail adegraaf@snt.com. Onze adresgegevens zijn: Koraalrood 70, 2718 SC Zoetermeer, Postbus 182, 2700 AD Zoetermeer, www.snt.com

Voor meer informatie over Excellent Intressenter kunt u contact opnemen met Arne Weinz, Managing Director, Excellent e-Service, Tel: +46 (0)70-5260919, e-mail: arne.weinz@excellenteservice.com.

SNT Groep NV

25 jun 03 08:55