Provincie Friesland

PERSBERICHT

Nummer: 124
Datum: 25 juni 2003

PROVINCIE KIJKT NAAR VERVOER VOOR KLEINE KERNEN

De provincie bekijkt de mogelijkheden om in heel Fryslân Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (CVV) in te voeren. Bij deze wijze van vervoer worden reizigers met een taxi vervoerd van deur tot halte, van halte tot deur of van deur tot deur. Momenteel rijdt er al CVV in de gemeenten Achtkarspelen, Boarnsterhim, Dantumadeel, Dongeradeel en Heerenveen. Deze projecten zijn succesvol. Onlangs gestarte projecten kennen inmiddels zo'n 10.000 passagiers per jaar en de projecten die al wat langer lopen kennen zo'n 40.000 passagiers per jaar. Niettemin stopt de rijkssubsidie vanaf 2004 en moet het CVV door de provincie gefinancierd worden uit de algemene middelen, of door het vrijmaken van middelen door de dienstregeling van het openbaar in te krimpen. Adviesbureau MuConsult B.V. uit Amersfoort heeft op verzoek van de provincie een verkenning uitgevoerd naar de financiële consequenties van de invoering van CVV in heel Fryslân. De uitkomsten van de verkenning worden gebruikt in de komende discussies over het nieuwe Provinciaal Verkeer- en Vervoerplan.

In haar verkenning heeft MuConsult de kosten voor de provincie in beeld gebracht van een CVV-systeem dat het bestaande openbaar vervoer aanvult. Daarnaast is uitgerekend wat de kosten zijn als het CVV tevens het bestaande openbaar vervoer in kernen tot 500, 750 of 1000 inwoners vervangt. Dat zou een verandering betekenen van de huidige situatie, waarbij kernen met minimaal 250 inwoners openbaar vervoer hebben tegen het strippenkaarttarief. De conclusie van de verkenning is dat voor de invoering van een CVV-systeem in Fryslân jaarlijks E 870.000,- nodig is als het CVV het bestaande openbaar vervoer aanvult. Komt het CVV in de plaats van het bestaande openbaar vervoer in de kernen tot 1000 inwoners, dan is er een besparing te bereiken van E 270.000,- (bij 500 inwoners) tot E 850.000,- (bij 1000 inwoners). Bij de berekening van het laatste scenario is MuConsult uitgegaan van een tarief voor het CVV dat hoger ligt dan het strippenkaarttarief en dat 25% van de reizigers uit het openbaar vervoer overstappen op CVV.

Portefeuillehouder Ton Baas heeft met belangstelling kennis genomen van de resultaten. "Openbaar vervoer wordt meer en meer maatwerk, vooral op het platteland. Het is de zorg van de provincie om dat samen met de vervoerders goed te organiseren. Het laten rijden van lijndiensten op het platteland komt immer steeds meer onder druk te staan, het aanbieden van wat we collectief vraagafhankelijk vervoer noemen kan het serviceniveau op het door ons gewenste niveau houden" aldus Baas. Hij benadrukt dat de verkenning van MuConsult geenzins betekent dat de lijndiensten van het platteland verdwijnen. "Dat zal uit de discussies rond het nieuwe provinciaal verkeer- en vervoersplan moeten blijken".


---- --