Provincie Limburg

Provincie Limburg herijkt subsidierelaties (139)

Accent verleggen van beleid naar uitvoering

Gedeputeerde Staten (GS) stellen Provinciale Staten voor de subsidierelaties en het subsidiestelsel fasegewijs te herijken. Het nieuwe stelsel moet resulteren in eenvoudiger en duidelijker regels, transparante verhoudingen en overzichtelijke risicos.

De Provincie initieert en ondersteunt graag maatschappelijke initiatieven. Eén van de manieren waarop dit gebeurt, is het geven van een financiële ondersteuning in de vorm van subsidie. Per jaar worden ongeveer 3000 initiatieven ondersteund voor een totaalbedrag van circa 170 miljoen.

Met de subsidieverlening wil de Provincie maatschappelijke effecten bereiken. De laatste jaren treden echter ook een aantal ongewenste neveneffecten aan het licht. Het actief meedenken bij de oplossing van maatschappelijke vraagstukken en het leveren van maatwerkoplossingen leidt tot een uitgebreide stroom verantwoordings-documenten over onder andere de bereikte resultaten en de rechtmatigheid van de uitgaven. Zo is zowel bij de instelling als bij de Provincie, een omvangrijke subsidiebureaucratie ontstaan. Ook is gebleken dat, als zich bij een subsidieontvanger financiële problemen voordoen, de oplossing toch vooral van de Provincie wordt verwacht. Bij de feitelijk uitvoering van beleid staat de Provincie op afstand, maar de risico's die aan de uitvoering zijn verbonden slaan weer terug op de Provincie. Deze neveneffecten, in combinatie met het streven het aantal regels te vereenvoudigen en het accent te verleggen van beleid naar uitvoering, zijn voor de Provincie redenen het subsidiestelsel en de subsidierelaties te herijken.

De Provincie Limburg wil met de herijking drie doelen bereiken:


1. beperking en beheersing van de risico's


2. vermindering van regels



3. beperking van de bureaucratie.

GS realiseren zich dat de herijking gevolgen kan hebben voor de rol van de Provincie in het maatschappelijk verkeer. Het gaat hierbij in de kern om de volgende insteek.

Als concrete initiatieven vooral van maatschappelijke organisaties worden verwacht, de subsidierelaties beperkt blijven tot controleerbare prestatieafspraken, dan kan dat met beperkte regels, overzichtelijke risico's en beperkte beheerskosten.

Als maatwerk geboden moet worden, ook voor wat betreft beleidsproces en -uitvoering bij een gesubsidieerde, waarbij invloed moet worden uitgeoefend in het bestuur dan leidt dit tot een uitgebreide set van subsidievoorwaarden, en een uitgebreider monitoringssysteem en dus ook hogere beheerskosten.

Gedeputeerde Staten kiezen voor de lijn van vereenvoudiging van subsidievoorwaarden en dus ook beperking van de daaraan verbonden bureaucratie. Vereenvoudiging betekent dat de subsidievoorwaarden zo veel mogelijk worden beperkt tot controleerbare prestatieafspraken. Dat heeft voor de Provincie als gevolg dat een groter accent zal worden gelegd op de realisatie en minder op het ontwikkelen van nieuw beleid. De bemoeienis met het bedrijfsproces bij de gesubsidieerde instelling zal worden beperkt.

GS leggen deze hoofdkeuzen voor aan PS en verwachten dat PS een kaderstellende uitspraak over de gewenste hoofdrichting zullen doen. Vervolgens zal het traject van uitwerking en implementatie ingang gezet worden.
25-6-2003 09:56