Provincie Limburg herijkt subsidierelaties (139)
Accent verleggen van beleid naar uitvoering
Gedeputeerde Staten (GS) stellen Provinciale Staten voor de
subsidierelaties en het subsidiestelsel fasegewijs te herijken. Het
nieuwe stelsel moet resulteren in eenvoudiger en duidelijker regels,
transparante verhoudingen en overzichtelijke risicos.
De Provincie initieert en ondersteunt graag maatschappelijke
initiatieven. Eén van de manieren waarop dit gebeurt, is het geven van
een financiële ondersteuning in de vorm van subsidie. Per jaar worden
ongeveer 3000 initiatieven ondersteund voor een totaalbedrag van circa
170 miljoen.
Met de subsidieverlening wil de Provincie maatschappelijke effecten
bereiken. De laatste jaren treden echter ook een aantal ongewenste
neveneffecten aan het licht. Het actief meedenken bij de oplossing van
maatschappelijke vraagstukken en het leveren van maatwerkoplossingen
leidt tot een uitgebreide stroom verantwoordings-documenten over onder
andere de bereikte resultaten en de rechtmatigheid van de uitgaven. Zo
is zowel bij de instelling als bij de Provincie, een omvangrijke
subsidiebureaucratie ontstaan. Ook is gebleken dat, als zich bij een
subsidieontvanger financiële problemen voordoen, de oplossing toch
vooral van de Provincie wordt verwacht. Bij de feitelijk uitvoering
van beleid staat de Provincie op afstand, maar de risico's die aan de
uitvoering zijn verbonden slaan weer terug op de Provincie. Deze
neveneffecten, in combinatie met het streven het aantal regels te
vereenvoudigen en het accent te verleggen van beleid naar uitvoering,
zijn voor de Provincie redenen het subsidiestelsel en de
subsidierelaties te herijken.
De Provincie Limburg wil met de herijking drie doelen bereiken:
1. beperking en beheersing van de risico's
2. vermindering van regels
3. beperking van de bureaucratie.
GS realiseren zich dat de herijking gevolgen kan hebben voor de rol
van de Provincie in het maatschappelijk verkeer. Het gaat hierbij in
de kern om de volgende insteek.
Als concrete initiatieven vooral van maatschappelijke organisaties
worden verwacht, de subsidierelaties beperkt blijven tot
controleerbare prestatieafspraken, dan kan dat met beperkte regels,
overzichtelijke risico's en beperkte beheerskosten.
Als maatwerk geboden moet worden, ook voor wat betreft beleidsproces
en -uitvoering bij een gesubsidieerde, waarbij invloed moet worden
uitgeoefend in het bestuur dan leidt dit tot een uitgebreide set van
subsidievoorwaarden, en een uitgebreider monitoringssysteem en dus ook
hogere beheerskosten.
Gedeputeerde Staten kiezen voor de lijn van vereenvoudiging van
subsidievoorwaarden en dus ook beperking van de daaraan verbonden
bureaucratie. Vereenvoudiging betekent dat de subsidievoorwaarden zo
veel mogelijk worden beperkt tot controleerbare prestatieafspraken.
Dat heeft voor de Provincie als gevolg dat een groter accent zal
worden gelegd op de realisatie en minder op het ontwikkelen van nieuw
beleid. De bemoeienis met het bedrijfsproces bij de gesubsidieerde
instelling zal worden beperkt.
GS leggen deze hoofdkeuzen voor aan PS en verwachten dat PS een
kaderstellende uitspraak over de gewenste hoofdrichting zullen doen.
Vervolgens zal het traject van uitwerking en implementatie ingang
gezet worden.
25-6-2003 09:56