Ruimere mogelijkheden Rotterdam Airport besproken
(25-06-2003) In het bestuurlijk overleg Rotterdam Airport met
vertegenwoordigers van de dagelijks besturen van de deelgemeente
Overschie, de gemeenten Rotterdam, Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek
en Schiedam en de provincie Zuid Holland is het voorstel van het
College van B. en W. van Rotterdam over iets ruimere operationele
mogelijkheden voor de luchthaven Rotterdam besproken.
In het bestuurlijk overleg Rotterdam Airport met vertegenwoordigers
van de dagelijks besturen van de deelgemeente Overschie, de gemeenten
Rotterdam, Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Schiedam en de
provincie Zuid Holland is het voorstel van het College van B. en W.
van Rotterdam over iets ruimere operationele mogelijkheden voor de
luchthaven Rotterdam besproken.
De deelnemers aan het overleg hebben kennis genomen van de argumenten
van de gemeente Rotterdam en zij zullen voor september met een
bestuurlijk standpunt van hun dagelijks bestuur komen. Wel is aan
Rotterdam gevraagd om het onderdeel milieu en welzijn voor de
omwonenden nog uitgebreider te onderbouwen.
Wethouder haven- en economische zaken Wim van Sluis: "Een goed
functionerende luchthaven is van belang voor het behouden en het
aantrekken van bedrijvigheid en werkgelegenheid in de stad Rotterdam
en onze regio. Samen met de directie van Rotterdam Airport wil ik mij
inspannen om de luchthaven optimaal te benutten. Zonder daarbij de
milieuaspecten voor omwonenden uit het oog te verliezen. "
Alleen stille vliegtuigen
Het Rotterdamse College van B. en W. is van mening dat Rotterdam
Airport door de huidige beperkingen haar rol als belangrijk
vervoersknooppunt voor stad en regio niet naar behoren kan vervullen,
waardoor de aantrekkelijkheid van Zuidwest Nederland als
vestigingsplaatsfactor negatief wordt beïnvloed.
De beperkte verruiming van de huidige aanwijzing voor de luchthaven
bestaat eruit dat starts en landingen mogelijk moeten zijn tussen 6.30
uur s ochtends en 23:30 uur s avonds. Nu kan dat alleen tussen 7.00
uur s ochtends en 23.00 uur s avonds. Bij vertragingen en bijzondere
omstandigheden moet uitloop naar 1.00 uur mogelijk zijn. Deze
verruimde tijden gelden alleen voor zogenaamde hoofdstuk 3
vliegtuigen, dit zijn uiterst moderne en daardoor geluidsarme
vliegtuigen. Omdat de geluidszonering ongewijzigd blijft betekent het
voorstel feitelijk geen capaciteitsuitbreiding. De benutting van de
ruimere openings-tijden zal in verband met de zogenaamde
nachtstraffactor slechts in zeer beperkte mate kunnen plaats vinden,
anders loopt namelijk de exploitatie op de dag vast.
Extra werkgelegenheid
Op basis van het huidige voorstel wordt het aantal extra vluchten in
de randen van de nacht geschat op 350 (nu 499). Dit zou leiden tot een
toename van het aantal passagiers met 100.000 per jaar, wat een groei
van ruim 800 arbeidsplaatsen kan betekenen. Tevens verwacht Rotterdam
dat er in de komende 10-15 jaar circa 200.000m² kantoor- en
bedrijfsruimte nieuw kan worden gebouwd op het luchthaventerrein. Op
termijn betekent dit om nog eens 4000 arbeidsplaatsen op de luchthaven
zelf. Door de vervoersfunctie van de luchthaven is de invloed op de
toename van arbeidsplaatsen in de gehele regio nog groter.
Milieu
De verwachte toename van het aantal klachten bij dit voorstel wordt op
jaarbasis op circa 200 geschat. In 2002 zijn in totaal 3048 klachten
over vliegtuig geluid bij de DCMR ingediend. Dit is nog niet de helft
van het aantal klachten in 2001 (6829). Sinds medio negentiger jaren
werd het aantal klachten al meer dan gehalveerd als gevolg van een
zorgvuldig milieubeleid, gebaseerd op moderne techniek. Voor de
vertegenwoordigers van de direct aan de luchthaven grenzende
(deel-)gemeenten tellen de mogelijke milieuaspecten als gevolg van de
voorgestelde wijziging zeer zwaar. De wijzigingsprocedure wordt daarom
uiterst zorgvuldig en op basis van veel informatie met betrekking tot
met name de milieuaspecten voorbereid.
Nieuwe aanwijzing
In november 2001 werd een nieuwe aanwijzing (exploitatievergunning)
voor Rotterdam Airport van kracht. Deze had tot gevolg dat de
operationele mogelijkheden op de luchthaven sterk werden beperkt. Een
groot aantal luchtvaartmaatschappijen moest hun vluchten op Rotterdam
Airport annuleren, volgens opgave van de luchtvaartmaatschappijen ging
dat om lijndiensten met 10 Europese bestemmingen. Deze vluchten waren
goed voor zon 200.000 passagiers op jaarbasis. Dit leidde tot een
inkomstendaling voor de luchthaven (landingsgelden en
passagiersbelasting) van ruim 1,2 mln per jaa.
Verder zagen enkele luchtvaartmaatschappijen af van geplande nieuwe
vluchten (KLM Cityhopper ,Air Berlin, Air Malta, Transavia, British
Airways). Trans Travel Airlines moest als gevolg van de beperkende
maatregelen de activiteiten bestaande uit lijndienstvluchten naar vier
Europese bestemmingen op Rotterdam Airport staken. Bovendien konden
vele zogenoemde ad hoc vluchten ten behoeve van het bedrijfsleven en
sportwedstrijden in Rotterdam en omgeving niet worden uitgevoerd.
Vervolg
Afgesproken is dat het Bestuurlijk Overleg in september a.s. opnieuw
bijeen komt. Daarna zal het College van B. en W. van Rotterdam een
definitief voorstel aan de gemeenteraad zenden, waarna dit in oktober
2003 kan worden besproken en na goedkeuring aan de Staatssecretarissen
van Verkeer en Water en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieu kan worden verstuurd. Naar verwachting zullen de
Staatssecretarissen daarop een formele procedure tot wijziging van de
aanwijzing starten met gelegenheid voor inspraak en bezwaar.
Gemeente Rotterdam