Gemeente Rotterdam

Ruimere mogelijkheden Rotterdam Airport besproken

(25-06-2003) In het bestuurlijk overleg Rotterdam Airport met vertegenwoordigers van de dagelijks besturen van de deelgemeente Overschie, de gemeenten Rotterdam, Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Schiedam en de provincie Zuid Holland is het voorstel van het College van B. en W. van Rotterdam over iets ruimere operationele mogelijkheden voor de luchthaven Rotterdam besproken.

In het bestuurlijk overleg Rotterdam Airport met vertegenwoordigers van de dagelijks besturen van de deelgemeente Overschie, de gemeenten Rotterdam, Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en Schiedam en de provincie Zuid Holland is het voorstel van het College van B. en W. van Rotterdam over iets ruimere operationele mogelijkheden voor de luchthaven Rotterdam besproken.

De deelnemers aan het overleg hebben kennis genomen van de argumenten van de gemeente Rotterdam en zij zullen voor september met een bestuurlijk standpunt van hun dagelijks bestuur komen. Wel is aan Rotterdam gevraagd om het onderdeel milieu en welzijn voor de omwonenden nog uitgebreider te onderbouwen.

Wethouder haven- en economische zaken Wim van Sluis: "Een goed functionerende luchthaven is van belang voor het behouden en het aantrekken van bedrijvigheid en werkgelegenheid in de stad Rotterdam en onze regio. Samen met de directie van Rotterdam Airport wil ik mij inspannen om de luchthaven optimaal te benutten. Zonder daarbij de milieuaspecten voor omwonenden uit het oog te verliezen. "

Alleen stille vliegtuigen

Het Rotterdamse College van B. en W. is van mening dat Rotterdam Airport door de huidige beperkingen haar rol als belangrijk vervoersknooppunt voor stad en regio niet naar behoren kan vervullen, waardoor de aantrekkelijkheid van Zuidwest Nederland als vestigingsplaatsfactor negatief wordt beïnvloed.

De beperkte verruiming van de huidige aanwijzing voor de luchthaven bestaat eruit dat starts en landingen mogelijk moeten zijn tussen 6.30 uur s ochtends en 23:30 uur s avonds. Nu kan dat alleen tussen 7.00 uur s ochtends en 23.00 uur s avonds. Bij vertragingen en bijzondere omstandigheden moet uitloop naar 1.00 uur mogelijk zijn. Deze verruimde tijden gelden alleen voor zogenaamde hoofdstuk 3 vliegtuigen, dit zijn uiterst moderne en daardoor geluidsarme vliegtuigen. Omdat de geluidszonering ongewijzigd blijft betekent het voorstel feitelijk geen capaciteitsuitbreiding. De benutting van de ruimere openings-tijden zal in verband met de zogenaamde nachtstraffactor slechts in zeer beperkte mate kunnen plaats vinden, anders loopt namelijk de exploitatie op de dag vast.

Extra werkgelegenheid

Op basis van het huidige voorstel wordt het aantal extra vluchten in de randen van de nacht geschat op 350 (nu 499). Dit zou leiden tot een toename van het aantal passagiers met 100.000 per jaar, wat een groei van ruim 800 arbeidsplaatsen kan betekenen. Tevens verwacht Rotterdam dat er in de komende 10-15 jaar circa 200.000m² kantoor- en bedrijfsruimte nieuw kan worden gebouwd op het luchthaventerrein. Op termijn betekent dit om nog eens 4000 arbeidsplaatsen op de luchthaven zelf. Door de vervoersfunctie van de luchthaven is de invloed op de toename van arbeidsplaatsen in de gehele regio nog groter.

Milieu

De verwachte toename van het aantal klachten bij dit voorstel wordt op jaarbasis op circa 200 geschat. In 2002 zijn in totaal 3048 klachten over vliegtuig geluid bij de DCMR ingediend. Dit is nog niet de helft van het aantal klachten in 2001 (6829). Sinds medio negentiger jaren werd het aantal klachten al meer dan gehalveerd als gevolg van een zorgvuldig milieubeleid, gebaseerd op moderne techniek. Voor de vertegenwoordigers van de direct aan de luchthaven grenzende (deel-)gemeenten tellen de mogelijke milieuaspecten als gevolg van de voorgestelde wijziging zeer zwaar. De wijzigingsprocedure wordt daarom uiterst zorgvuldig en op basis van veel informatie met betrekking tot met name de milieuaspecten voorbereid.

Nieuwe aanwijzing

In november 2001 werd een nieuwe aanwijzing (exploitatievergunning) voor Rotterdam Airport van kracht. Deze had tot gevolg dat de operationele mogelijkheden op de luchthaven sterk werden beperkt. Een groot aantal luchtvaartmaatschappijen moest hun vluchten op Rotterdam Airport annuleren, volgens opgave van de luchtvaartmaatschappijen ging dat om lijndiensten met 10 Europese bestemmingen. Deze vluchten waren goed voor zon 200.000 passagiers op jaarbasis. Dit leidde tot een inkomstendaling voor de luchthaven (landingsgelden en passagiersbelasting) van ruim 1,2 mln per jaa.

Verder zagen enkele luchtvaartmaatschappijen af van geplande nieuwe vluchten (KLM Cityhopper ,Air Berlin, Air Malta, Transavia, British Airways). Trans Travel Airlines moest als gevolg van de beperkende maatregelen de activiteiten bestaande uit lijndienstvluchten naar vier Europese bestemmingen op Rotterdam Airport staken. Bovendien konden vele zogenoemde ad hoc vluchten ten behoeve van het bedrijfsleven en sportwedstrijden in Rotterdam en omgeving niet worden uitgevoerd.

Vervolg

Afgesproken is dat het Bestuurlijk Overleg in september a.s. opnieuw bijeen komt. Daarna zal het College van B. en W. van Rotterdam een definitief voorstel aan de gemeenteraad zenden, waarna dit in oktober 2003 kan worden besproken en na goedkeuring aan de Staatssecretarissen van Verkeer en Water en Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu kan worden verstuurd. Naar verwachting zullen de Staatssecretarissen daarop een formele procedure tot wijziging van de aanwijzing starten met gelegenheid voor inspraak en bezwaar.