Stadhuismedewerkers trekken deze zomer elke woensdag de stad in
(25-06-2003) In het kader van de Rotterdamse Aanpak is voor alle
medewerkers van de Bestuursdienst een zomerprogramma bedacht. Dit
programma houdt in dat de relatief rustige zomermaanden worden benut
om meer op straat te zijn, kennis te maken met dagelijkse praktijk van
collegas bij diensten en deelgemeenten én signalen op te pikken van
burgers, ondernemers en bezoekers van Rotterdam. De Rotterdamse Aanpak
staat voor een andere manier van werken en is nauw verbonden met de
reorganisatie van de Bestuursdienst.
De Rotterdamse Aanpak is een gemeentebreed veranderingstraject dat
getypeerd wordt in vijf kernachtige leuzen:
* Scherpe keuzes maken!
* Uitvoering eerst!
* Afrekenen op resultaat!
* Afspraak is afspraak!
* Voor en met de Rotterdammers!
Deze kernboodschappen zeggen iets over de gewenste manier van werken
van de gemeente. Zo moet er gezocht worden naar vernieuwende en
onorthodoxe oplossingen. Verantwoording afleggen is steeds
belangrijker. Normen en regels moeten worden gehandhaafd, betrokkenen
worden betrokken en de organisatie dient open te staan voor signalen
uit de stad. De Rotterdamse Aanpak is op de gehele gemeentelijke
organisatie gericht en ligt tevens in het verlengde van de
reorganisatie van de Bestuursdienst.
Het Zomerprogramma van de Rotterdamse Aanpak start op woensdagmiddag
24 juni a.s. met een onderzoek naar de Groeibriljant "de Boogjes" van
de Nieuwe Binnenweg. Met behulp van de Debatmobiel van Stadsdebat.nl
en vragenlijsten van het Centrum voor Onderzoek en Statistiek (COS)
worden passanten, bewoners en ondernemers gevraagd, wat zij vinden van
deze Groeibriljant-in-wording.
Tot en met 24 september krijgen de ambtenaren wekelijks een op actie
gericht programma voorgeschoteld: op bezoek bij Keetje Tippel,
straatkranten verkopen, koffiedrinken met de oudste Rotterdammers,
huisvuil ophalen en verwerken, meelopen met stads- en cameratoezicht.
Groeibriljanten zijn vitale gemeenschappen waar een veelkleurige,
evenwichtige samengestelde en betrokken bevolking zich sociaal
verbindt om de eigen woon- of werkomgeving leefbaar te maken. Het gaat
om een initiatief dat met een gemeentelijk zetje in de rug (geld,
ondersteuning, menskracht) kan uitgroeien tot een project of
voorziening met een positieve impuls voor een wijk en de mensen die er
wonen en werken. De Boogjes van de Nieuwe Binnenweg is benoemd tot
Groeibriljant-in-wording. Het Noordplein is een andere. In september
start een publiekscampagne om Rotterdammers uit te dagen om met meer
initiatieven voor Groeibriljanten te komen. Het college van
Burgemeester en Wethouders heeft voor deze collegeperiode een budget
gereserveerd van 25 miljoen Euro, waardoor er 10 gebieden als
groeibriljant kunnen worden aangewezen.
Voor het aanwijzen van een Groeibriljant is een aantal criteria
geformuleerd. Het moet gaan om:
* Particulier initiatief
* Op het gebied van fysieke infrastructuur
* Levert een bijdrage aan de economische infrastructuur
* Levert een bijdrage aan de sociale cohesie en veiligheid in de
wijk/buurt
* Druist niet in tegen gemeentelijke plannen
* Wordt voor tenminste 50% door initiatiefnemers gefinancierd
* Kan door vele mensen worden gebruikt
* Kan binnen de huidige collegeperiode worden gerealiseerd
Medewerkers van Bestuursdienst zullen woensdagmiddag 24 juni bewoners,
ondernemers en passanten ondervragen over de Groeibriljant-in-wording
"De Boogjes".