Persberichten - 25/06/2003

KBC : Bakkers houden vinger op de knip

Investeringen in eigen zaak zijn rendabel, maar relatief weinig bakkers zetten de stap

Het marktonderzoeksbureau Significant-GFK hield in opdracht van KBC een telefonische enquête bij 500 bakkers in Vlaanderen en Brussel, waarbij werd gepeild naar hun investerings- en beleggingsgedrag. Daarbij werden voornamelijk warme bakkers met 1 winkel gecontacteerd (93 % van de respondenten). Hun gemiddelde leeftijd bedroeg 42 jaar.

Investeringsprofiel

Eén op vijf bakkers uit de ondervraagde groep startte een volledig nieuwe zaak op. Bij de overname van een zaak blijkt dat dit voor 50 % binnen de familie gebeurt, en voor de andere 50 % van derden. Recente overnames (minder dan 5 jaar geleden) laten echter een opvallende verschuiving zien, waarbij veel meer van derden (80 %) dan van familie wordt overgenomen.
Uit de steekproef blijkt tegelijk dat maar 1 op vijf bakkers in de voorbije vijf jaar de winkel herinrichtte, en dat bijna 1 op drie dat nog nooit heeft gedaan. Wie toch de investering doet, financiert die in de meeste gevallen (79 %) met een lening bij de bank. Slechts 18 % spreekt daarvoor zijn eigen middelen aan. De bakkers zijn nagenoeg over de gehele lijn (90 %) tevreden over de afwikkeling van hun kredietdossier. 64 % van de respondenten vroeg geen advies aan derden over zijn investeringsbeslissing. Wie dat toch deed, betrok vooral zijn boekhouder of bankier bij het dossier. Slechts 6 % ging bij familie of vrienden te rade. Als motivatie voor de investering geven de respondenten in de eerste plaats imago en praktische redenen op, maar bij een tweede ondervraging komen vooral diepere redenen als efficiëntieverbetering (69 %) en omzetverhoging (57 %) naar voren, naast fiscale argumenten (21 %) en kosten- en personeelsbesparingen (10 %). De investeringen lijken bovendien vruchten af te werpen: meer dan de helft van de bakkers die de winkel herinrichtten stellen een onmiddellijke omzetverhoging vast en ruim 80 % beweert efficiëntieverbeteringen te realiseren. De werken zelf lijken weinig hinder veroorzaakt te hebben of invloed te hebben gehad op het klantenbestand, ook al werd de winkel in ruim twee derde van de gevallen gesloten tijdens de verbouwingen.
Waar de investeringen op een bijwinkel betrekking hadden, liggen de conclusies in de lijn van die voor investeringen in de hoofdwinkel. Toch wordt voor investering in een bijwinkel minder een beroep gedaan op financiering (41 %) en meer op eigen middelen (eveneens 41 %) dan voor soortgelijke investeringen in een hoofdwinkel. Het valt ook op dat 35 % van de investeringen in een bijwinkel tot een kostenstijging leidden.
De bakkers slagen er meestal vrij goed in de mogelijke opbrengst van hun investering in te schatten. In 2 op 3 gevallen komt de reële terugverdienperiode overeen met de verwachte. Voor grote investeringsdossiers (> 25.000 euro) rekent de helft van de bakkers met een terugverdienperiode van meer dan 5 jaar. Uit het onderzoek komt ook een vrij bescheiden toekomstperspectief van de bakkers naar voren: nauwelijks 13 % overweegt in de komende drie jaar een investering in de zaak, slechts 8 % voorziet een herinrichting en amper 3 % gaat extra personeel aanwerven.

Spaarprofiel

De pensioenproblematiek blijkt voor bakkers een belangrijke spaarfactor te vormen: liefst 45 % van de respondenten zegt te sparen om zijn pensioen veilig te stellen. Slechts 16 % spaart of belegt uitdrukkelijk met het oog op nieuwe investeringen. Vanuit deze vaststelling is het ook logisch dat pensioensparen, beleggingsverzekeringen en de traditionele spaarkanalen erg hoog scoren als beleggingsinstrument.

KBC Bank & Verzekering organiseerde tussen 10 en 25 juni een tiental informatieavonden voor bakkers, waarop de conclusies van dit marktonderzoek werden toegelicht en externe sprekers lezingen hielden over financiën en bedrijfsmanagement. Een duizendtal bakkers ging op de uitnodiging in.

Bron: KBC
Provider: Euronext Brussels