TNS NIPO

Publicaties TNS NIPO onderzoek



25 juni 2003

ADSL maakt vaart

Breedband-internet (via ADSL en kabel) wint snel terrein ten koste van ISDN en analoge telefoonverbindingen. De doorbraak van breedband-internet, met name van ADSL, lijkt onomkeerbaar. Niet alleen neemt het aantal huishoudens met breedband-internet toe, ook geven steeds meer huishoudens met smalband-internet aan duidelijk voorkeur te hebben voor breedband-internet. Dit blijkt uit gegevens van de E-monitor, het continue marktbeschrijvende onderzoek van TNS NIPO.

Aandeel ADSL-aansluitingen in een jaar tijd verviervoudigd ADSL maakt in de Nederlandse consumentenmarkt een sterke groei door. Van alle huishoudens met een aansluiting op het internet heeft acht procent een ADSL-aansluiting; een jaar geleden was dat nog twee procent. Samen met kabelverbindingen maken inmiddels drie van de tien Nederlandse huishoudens met een internetverbinding gebruik van breedband-internet. Het aandeel ISDN-verbindingen begint te dalen.

Huishoudens met smalband willen breedband
Het merendeel van de huishoudens met smalband-internet geeft aan direct over te willen stappen op breedband-internet. De voordelen van breedband-internet wegen blijkbaar op tegen de hogere vaste maandlasten. Vrijwel alle huishoudens met een
breedband-internetverbinding zeggen deze niet meer te willen inruilen voor een smalband-verbinding.

Bedrijvenmarkt
Nog sterker dan in de consumentenmarkt heeft ADSL een enorme stijging doorgemaakt in de bedrijvenmarkt. Onderstaande onderzoeksgegevens zijn cijfers uit het eerste kwartaal (2003) van de E-Monitor van TNS NIPO:
* Maar liefst 20.000 vestigingen hebben in het afgelopen kwartaal een ADSL-aansluiting genomen; in totaal is 15% van alle vestigingen met internet aangesloten via ADSL.
* De totale internetpenetratie stijgt met 1% in het laatste kwartaal. Daarentegen is 16% van alle vestigingen met internet in de afgelopen 12 maanden overgestapt van Internet Service Provider. De zakelijke markt voor Internet Service Providers wordt meer en meer een vervangingsmarkt.

* Bijna de helft van alle internetabonnementen bestaat uit een vast bedrag en daarnaast onbeperkte toegang. Het aandeel van deze "flat-fee" abonnementen blijft groeien.

C3992 | NIPO CAPI@HOME | Het veldwerk heeft plaatsgevonden gedurende het vierde kwartaal van 2002 en het eerste kwartaal van 2003. In totaal zijn 4.000 respondenten ondervraagd (n=4.000).

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Wally Tas (tel: 020 522 54 33) of Anco van 't Hof (tel: 020 522 57 55).

Wilt u op de hoogte blijven van andere gratis publicaties in de toekomst, dan kunt u zich abonneren op onze attenderingsservice.