Publicaties TNS NIPO onderzoek
25 juni 2003
ADSL maakt vaart
Breedband-internet (via ADSL en kabel) wint snel terrein ten koste van
ISDN en analoge telefoonverbindingen. De doorbraak van
breedband-internet, met name van ADSL, lijkt onomkeerbaar. Niet alleen
neemt het aantal huishoudens met breedband-internet toe, ook geven
steeds meer huishoudens met smalband-internet aan duidelijk voorkeur
te hebben voor breedband-internet. Dit blijkt uit gegevens van de
E-monitor, het continue marktbeschrijvende onderzoek van TNS NIPO.
Aandeel ADSL-aansluitingen in een jaar tijd verviervoudigd
ADSL maakt in de Nederlandse consumentenmarkt een sterke groei door.
Van alle huishoudens met een aansluiting op het internet heeft acht
procent een ADSL-aansluiting; een jaar geleden was dat nog twee
procent. Samen met kabelverbindingen maken inmiddels drie van de tien
Nederlandse huishoudens met een internetverbinding gebruik van
breedband-internet. Het aandeel ISDN-verbindingen begint te dalen.
Huishoudens met smalband willen breedband
Het merendeel van de huishoudens met smalband-internet geeft aan
direct over te willen stappen op breedband-internet. De voordelen van
breedband-internet wegen blijkbaar op tegen de hogere vaste
maandlasten. Vrijwel alle huishoudens met een
breedband-internetverbinding zeggen deze niet meer te willen inruilen
voor een smalband-verbinding.
Bedrijvenmarkt
Nog sterker dan in de consumentenmarkt heeft ADSL een enorme stijging
doorgemaakt in de bedrijvenmarkt. Onderstaande onderzoeksgegevens zijn
cijfers uit het eerste kwartaal (2003) van de E-Monitor van TNS NIPO:
* Maar liefst 20.000 vestigingen hebben in het afgelopen kwartaal
een ADSL-aansluiting genomen; in totaal is 15% van alle
vestigingen met internet aangesloten via ADSL.
* De totale internetpenetratie stijgt met 1% in het laatste
kwartaal. Daarentegen is 16% van alle vestigingen met internet in
de afgelopen 12 maanden overgestapt van Internet Service Provider.
De zakelijke markt voor Internet Service Providers wordt meer en
meer een vervangingsmarkt.
* Bijna de helft van alle internetabonnementen bestaat uit een vast
bedrag en daarnaast onbeperkte toegang. Het aandeel van deze
"flat-fee" abonnementen blijft groeien.
C3992 | NIPO CAPI@HOME | Het veldwerk heeft plaatsgevonden gedurende
het vierde kwartaal van 2002 en het eerste kwartaal van 2003. In
totaal zijn 4.000 respondenten ondervraagd (n=4.000).
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Wally Tas (tel: 020 522 54
33) of Anco van 't Hof (tel: 020 522 57 55).
Wilt u op de hoogte blijven van andere gratis publicaties in de
toekomst, dan kunt u zich abonneren op onze attenderingsservice.
TNS NIPO