AutoRai

25-6-2003

De nieuwe Ford Focus C-MAX

Met de introductie van de nieuwe Focus C-MAX omvat de modellenreeks van de Ford Focus nu ook een MFV, een 'Modern Family Vehicle, naast de drie- en vijfdeurs hatchbacks, de vierdeurs sedan, de Wagon en de twee sportieve versies RS en ST170.

Binnen het productaanbod van Ford neemt de Focus C-MAX een plaats in tussen de compacte, nieuwe Fusion en de MPV (Multi Purpose Vehicle) Galaxy met zeven zitplaatsen, en vult op die manier het aanbod veelzijdige autos van Ford aan.

De Focus C-MAX bouwt duidelijk voort op de bekende sterke punten van de Focus-familie. Diens uitstekende rijkwaliteiten zijn behouden, terwijl deze zeer ruime modelvariant optimaal flexibel bruikbaar is. De ingenieurs van Ford gaven de Focus C-MAX een langere wielbasis (25 mm) en een grotere spoorbreedte (40 mm) dan de andere Focus-modellen. Maar ondanks de grotere afmetingen is de stijfheid van de carrosserie van de Focus C-MAX even groot als die van zijn familieleden.

Liever vijf zitplaatsen
Uit intensief onderzoek is gebleken dat veel MFV-klanten geen belangstelling hebben voor een auto met meer dan vijf zitplaatsen. Zelfs jonge gezinnen met kinderen vertelden de onderzoekers dat ze een derde rij stoelen wellicht niet zouden gebruiken. Andere vertegenwoordigers van de doelgroep spraken hun bezorgdheid uit over de veiligheid van de passagiers op de derde rij. Met die wetenschap heeft het ontwerpteam van de Focus C-MAX besloten de zitplaatsconfiguratie op innovatieve wijze aan te pakken. Het gevolg is dat de Focus C-MAX vijf comfortabele zitplaatsen telt in plaats van het comfort van de inzittenden en de flexibiliteit met twee extra stoelen achterin de auto te beperken.

De Focus C-MAX is een van de langste en breedste autos in zijn categorie 4.333 mm lang, 1.588 mm hoog en 1.825 mm breed en heeft de langste wielbasis (2.640 mm) van alle Focus-modellen. Zijn afmetingen creëren zowel voor- als achterin een indrukwekkende interieurruimte. Het compartiment voor de achterpassagiers, dat standaard beschikt over een bank met drie zitplaatsen, is een van de grootste in zijn klasse. De been- en knieruimte achterin (resp. 946 en 38 mm) horen bij de hoogste waarden in het segment. De achterbank is bijzonder flexibel en laat zich in een verhouding van 40-20-40 naar voren klappen en kantelen. De bagageruimte heeft een volume van 582 liter (gemeten tot aan het dak), is de bank weg geklapt, dan heeft de Focus C-MAX een brede en vlakke laadvloer met een maximaal laadvolume van 1.692 liter, voldoende om zéér grote spullen te vervoeren.

Comfort Stoelsysteem
De Focus C-MAX biedt zelfs nog meer ruimte wanneer de klant kiest voor het Comfort Stoelsysteem dat de flexibiliteit van de achterbank verhoogt (standaard op Trend en Ghia). Door de middelste zitplaats naar achteren in het bagagecompartiment te verschuiven, kunnen de twee buitenste zitplaatsen diagonaal naar achter worden geschoven. De Focus C-MAX wordt zo een vierzitter met een ongeëvenaard comfortniveau achterin. Het systeem stelt de achterpassagiers in staat om hun stoel een meer comfortabele positie te geven, bijvoorbeeld om tijdens een lange reis een dutje te doen, of om volop gebruik te maken van de optionele in-car entertainmentsystemen die op de Focus C-MAX leverbaar zijn. Als de stoelen door het Comfort Stoelsysteem meer naar het midden en naar achteren staan, kunnen kinderen dichter bij elkaar zitten om spelletjes te spelen of hebben ze nog meer ruimte om hun benen te strekken.

Focus C-MAX-imaal
Ford gaf zijn ruime en flexibele auto voor het C-segment bewust de naam Focus mee om de unieke sterke punten van dit succesvolle model te onderstrepen waarmee hij zich van zijn concurrenten onderscheidt:
---


* Focus C-MAX voor maximale controle: voorspelbare en stabiele dynamische rijeigenschappen; het beste stuurgedrag en het beste remvermogen in zijn klasse; eigenschappen die extra in de hand gewerkt worden door de hoogwaardig afgewerkte bestuurdersomgeving en de hoge zitpositie. ·

* Focus C-MAX voor maximaal comfort: veel been- en hoofdruimte voorin; een grote mate van ergonomie; hoogwaardig vakmanschap; goed gevormde stoelen met een goede zijdelingse en lendensteun; plus een lange lijst van comfortvoorzieningen voor het interieur, met een extra flexibele achterbank als optie. ·
* Focus C-MAX voor maximaal vertrouwen: de betrouwbare dynamische eigenschappen van de Focus-familie verhogen de stabiliteit van de auto onder normale omstandigheden; het beste remsysteem in zijn klasse; standaard ABS-remmen met remassistent; een optioneel Elektronisch Stabiliteitsprogramma (ESP); een indrukwekkende reeks van veiligheidsvoorzieningen en betrouwbare, nieuwe motoren.

Nieuwe motoren
Voor de nieuwe Focus C-MAX biedt Ford een nieuwe reeks van moderne benzine- en dieselmotoren aan die levendige prestaties bieden, snel reageren en opvallen door de lange onderhoudsintervallen. Het motorenaanbod omvat twee nieuwe vertegenwoordigers van de populaire reeks Duratorq TDCi common-rail dieselmotoren (keuze tussen een
1,6-litermotor van 110 pk/81 kW of een 2,0-litermotor van 136 pk/100 kW) van de tweede generatie. De twee nieuwe Duratorq TDCi-motoren voldoen aan de Euro III emissienormen. Later dit jaar introduceert Ford een roetfilter op deze diesels.

Een afgeleide van de veelgeprezen 1.8 liter Duratec benzinemotor uit de Mondeo is een nieuw lid van de familie benzinemotoren van Ford. Het vermogen bedraagt 120 pk/ 88 kW en het koppel werd verhoogd tot 169 Nm bij 4.500 tpm.

De 2.0 liter TDCi motor wordt gekoppeld aan de nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak, die ontwikkeld is om de rijkwaliteiten van de Focus C-MAX nog verder te verbeteren. De 1,6-liter TDCi en de
1,8-liter benzinemotor worden gekoppeld aan de handgeschakelde vijfversnellingsbak MTX75 van Ford die zijn waarde al bewezen heeft en die speciaal voor deze auto nog verder verbeterd werd.

Versnellingspook op het dashboard
Van beide versnellingsbakken is de bedieningspook op het dashboard gemonteerd. De nieuwe positie van de versnellingspook onderstreept niet alleen de bestuurdersoriëntatie van de Focus C-MAX, maar maakt ook interieurruimte vrij. Dat doet ook de nieuwe elektrische parkeerrem (EPB) die op de uitvoeringen Trend (optioneel) en Ghia (standaard) van de Focus C-MAX verkrijgbaar is, een première voor Ford in Europa. De EPB wordt automatisch geactiveerd wanneer de motor uitgeschakeld wordt, en gedeactiveerd wanneer de motor gestart en een versnelling ingeschakeld wordt. Hij heeft een zeer compacte schakelaar die meer ruimte tussen de bestuurder en de voorpassagier vrijmaakt.

De EPB gaf de ontwerpers de kans een nieuwe middenconsole te creëren met een ingebouwde armsteun die het comfort voor de passagiers op de voorstoelen verhoogt. Daarnaast bevat de console nog bekerhouders en een groot opbergvak onder de armsteun dat plaats biedt aan twaalf blikjes van 0,33 liter, of aan een fles van 1,5 liter plus negen blikjes. De console omvat ook nog twee opbergvakken voor het achtercompartiment, waarvan het onderste voorzien is van een stopcontact voor het optionele in-car entertainmentsysteem in het achtercompartiment van de Focus C-MAX.

Opbergvakken voor iedereen
De EPB-console is maar één van de vele indrukwekkende opbergmogelijkheden in de nieuwe Focus C-MAX. Alle Focus C-MAX modellen bieden de gebruikers standaard een grote reeks van opbergvakken, -laden en -tassen die de bruikbaarheid van de auto verhogen en helpen om het interieur opgeruimd te houden:
* · Twee opbergvakken onder de vloer met deksels. Die vakken zijn vóór de achterstoelen ingebouwd en zijn groot genoeg om een paar kleine schoenen, speelgoed of een laptop in op te bergen; ·
* Een opbergvak met deksel boven op het dashboard binnen handbereik van de bestuurder en de voorpassagier; ·

* Een open opbergvak onderin het dashboard; ·
* Een reeks van opbergsleuven ideaal voor parkeerkaarten naast de audio-unit in het dashboard; ·

* Opbergvakken in de zijpanelen van de voorstoelen; ·
* Een opbergvak voor een zonnebril in de deurgreep van de bestuurder; ·

* Een groot handschoenenkastje van 10,5 liter; ·
* Twee opbergvakken met deksel in de zijkant van de bagageruimte, bedoeld voor de EHBO-kit van de auto en andere items. ·
* In totaal zijn er naast de voorconsole nog 11 opbergvakken, meer dan voldoende opbergmogelijkheden dus.

In het interieur van de Focus C-MAX is het comfortabel vertoeven, vooral wanneer de auto uitgerust is met de Dual-zone Electronic Automatic Temperature Control (DEATC of automatische en elektronische temperatuurregeling met twee instelzones). Dat systeem verhoogt het interieurcomfort onafhankelijk van de buitenomstandigheden. Het nieuwe systeem is standaard op de Ghia-modellen en optioneel op de Trend.

Het DEATC-systeem past de luchtstroom automatisch aan om de temperatuur in de auto op elk moment constant te houden volgens de door de gebruikers ingestelde waarden. Het systeem analyseert voortdurend verschillende gegevens zoals de warmte van de zon, de motorversie, de temperatuur van de koelvloeistof en de rijsnelheid en past op basis daarvan de temperatuur in de auto aan.

Sony audiosystemen en DVD-navigatie
Het aanbod van audiosystemen voor de nieuwe Focus C-MAX omvat hoogwaardige systemen van Sony naast die van Ford. Van Sony zijn er twee hoogwaardige audiosystemen als optie beschikbaar, plus moderne in-car entertainmentsystemen voor de achterbank en twee navigatiesystemen, waarvan een met DVD, met plaatsbepaling via satelliet (GPS).

Tenslotte: als primeur voor de Focus-lijn heeft de Focus C-MAX als eerste de nieuwe elektrisch/hydraulische, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging EHPAS. Alle modellen van de Focus C-MAX zijn er standaard mee uitgerust. EHPAS maakt de stuurbekrachtiging op een doeltreffende wijze onafhankelijk van het motortoerental. Daardoor vergt het systeem minder stroom, zodat er bespaard wordt op energie en brandstof. Tijdens tests is een brandstofbesparing tot 0,2 liter per 100 km gemeten, of ongeveer 3% van het verbruik.

De Ford Focus C-MAX wordt vanaf november leverbaar in ons land. Prijzen en specificaties zullen rond de introductieperiode bekend gemaakt worden.