25-6-2003
De nieuwe Ford Focus C-MAX
Met de introductie van de nieuwe Focus C-MAX omvat de modellenreeks
van de Ford Focus nu ook een MFV, een 'Modern Family Vehicle, naast de
drie- en vijfdeurs hatchbacks, de vierdeurs sedan, de Wagon en de twee
sportieve versies RS en ST170.
Binnen het productaanbod van Ford neemt de Focus C-MAX een plaats in
tussen de compacte, nieuwe Fusion en de MPV (Multi Purpose Vehicle)
Galaxy met zeven zitplaatsen, en vult op die manier het aanbod
veelzijdige autos van Ford aan.
De Focus C-MAX bouwt duidelijk voort op de bekende sterke punten van
de Focus-familie. Diens uitstekende rijkwaliteiten zijn behouden,
terwijl deze zeer ruime modelvariant optimaal flexibel bruikbaar is.
De ingenieurs van Ford gaven de Focus C-MAX een langere wielbasis (25
mm) en een grotere spoorbreedte (40 mm) dan de andere Focus-modellen.
Maar ondanks de grotere afmetingen is de stijfheid van de carrosserie
van de Focus C-MAX even groot als die van zijn familieleden.
Liever vijf zitplaatsen
Uit intensief onderzoek is gebleken dat veel MFV-klanten geen
belangstelling hebben voor een auto met meer dan vijf zitplaatsen.
Zelfs jonge gezinnen met kinderen vertelden de onderzoekers dat ze een
derde rij stoelen wellicht niet zouden gebruiken. Andere
vertegenwoordigers van de doelgroep spraken hun bezorgdheid uit over
de veiligheid van de passagiers op de derde rij. Met die wetenschap
heeft het ontwerpteam van de Focus C-MAX besloten de
zitplaatsconfiguratie op innovatieve wijze aan te pakken. Het gevolg
is dat de Focus C-MAX vijf comfortabele zitplaatsen telt in plaats van
het comfort van de inzittenden en de flexibiliteit met twee extra
stoelen achterin de auto te beperken.
De Focus C-MAX is een van de langste en breedste autos in zijn
categorie 4.333 mm lang, 1.588 mm hoog en 1.825 mm breed en heeft de
langste wielbasis (2.640 mm) van alle Focus-modellen. Zijn afmetingen
creëren zowel voor- als achterin een indrukwekkende interieurruimte.
Het compartiment voor de achterpassagiers, dat standaard beschikt over
een bank met drie zitplaatsen, is een van de grootste in zijn klasse.
De been- en knieruimte achterin (resp. 946 en 38 mm) horen bij de
hoogste waarden in het segment. De achterbank is bijzonder flexibel en
laat zich in een verhouding van 40-20-40 naar voren klappen en
kantelen. De bagageruimte heeft een volume van 582 liter (gemeten tot
aan het dak), is de bank weg geklapt, dan heeft de Focus C-MAX een
brede en vlakke laadvloer met een maximaal laadvolume van 1.692 liter,
voldoende om zéér grote spullen te vervoeren.
Comfort Stoelsysteem
De Focus C-MAX biedt zelfs nog meer ruimte wanneer de klant kiest voor
het Comfort Stoelsysteem dat de flexibiliteit van de achterbank
verhoogt (standaard op Trend en Ghia). Door de middelste zitplaats
naar achteren in het bagagecompartiment te verschuiven, kunnen de twee
buitenste zitplaatsen diagonaal naar achter worden geschoven. De Focus
C-MAX wordt zo een vierzitter met een ongeëvenaard comfortniveau
achterin. Het systeem stelt de achterpassagiers in staat om hun stoel
een meer comfortabele positie te geven, bijvoorbeeld om tijdens een
lange reis een dutje te doen, of om volop gebruik te maken van de
optionele in-car entertainmentsystemen die op de Focus C-MAX leverbaar
zijn. Als de stoelen door het Comfort Stoelsysteem meer naar het
midden en naar achteren staan, kunnen kinderen dichter bij elkaar
zitten om spelletjes te spelen of hebben ze nog meer ruimte om hun
benen te strekken.
Focus C-MAX-imaal
Ford gaf zijn ruime en flexibele auto voor het C-segment bewust de
naam Focus mee om de unieke sterke punten van dit succesvolle model te
onderstrepen waarmee hij zich van zijn concurrenten onderscheidt:
---
* Focus C-MAX voor maximale controle: voorspelbare en stabiele
dynamische rijeigenschappen; het beste stuurgedrag en het beste
remvermogen in zijn klasse; eigenschappen die extra in de hand
gewerkt worden door de hoogwaardig afgewerkte bestuurdersomgeving
en de hoge zitpositie. ·
* Focus C-MAX voor maximaal comfort: veel been- en hoofdruimte
voorin; een grote mate van ergonomie; hoogwaardig vakmanschap;
goed gevormde stoelen met een goede zijdelingse en lendensteun;
plus een lange lijst van comfortvoorzieningen voor het interieur,
met een extra flexibele achterbank als optie. ·
* Focus C-MAX voor maximaal vertrouwen: de betrouwbare dynamische
eigenschappen van de Focus-familie verhogen de stabiliteit van de
auto onder normale omstandigheden; het beste remsysteem in zijn
klasse; standaard ABS-remmen met remassistent; een optioneel
Elektronisch Stabiliteitsprogramma (ESP); een indrukwekkende reeks
van veiligheidsvoorzieningen en betrouwbare, nieuwe motoren.
Nieuwe motoren
Voor de nieuwe Focus C-MAX biedt Ford een nieuwe reeks van moderne
benzine- en dieselmotoren aan die levendige prestaties bieden, snel
reageren en opvallen door de lange onderhoudsintervallen. Het
motorenaanbod omvat twee nieuwe vertegenwoordigers van de populaire
reeks Duratorq TDCi common-rail dieselmotoren (keuze tussen een
1,6-litermotor van 110 pk/81 kW of een 2,0-litermotor van 136 pk/100
kW) van de tweede generatie. De twee nieuwe Duratorq TDCi-motoren
voldoen aan de Euro III emissienormen. Later dit jaar introduceert
Ford een roetfilter op deze diesels.
Een afgeleide van de veelgeprezen 1.8 liter Duratec benzinemotor uit
de Mondeo is een nieuw lid van de familie benzinemotoren van Ford. Het
vermogen bedraagt 120 pk/ 88 kW en het koppel werd verhoogd tot 169 Nm
bij 4.500 tpm.
De 2.0 liter TDCi motor wordt gekoppeld aan de nieuwe handgeschakelde
zesversnellingsbak, die ontwikkeld is om de rijkwaliteiten van de
Focus C-MAX nog verder te verbeteren. De 1,6-liter TDCi en de
1,8-liter benzinemotor worden gekoppeld aan de handgeschakelde
vijfversnellingsbak MTX75 van Ford die zijn waarde al bewezen heeft en
die speciaal voor deze auto nog verder verbeterd werd.
Versnellingspook op het dashboard
Van beide versnellingsbakken is de bedieningspook op het dashboard
gemonteerd. De nieuwe positie van de versnellingspook onderstreept
niet alleen de bestuurdersoriëntatie van de Focus C-MAX, maar maakt
ook interieurruimte vrij. Dat doet ook de nieuwe elektrische
parkeerrem (EPB) die op de uitvoeringen Trend (optioneel) en Ghia
(standaard) van de Focus C-MAX verkrijgbaar is, een première voor Ford
in Europa. De EPB wordt automatisch geactiveerd wanneer de motor
uitgeschakeld wordt, en gedeactiveerd wanneer de motor gestart en een
versnelling ingeschakeld wordt. Hij heeft een zeer compacte schakelaar
die meer ruimte tussen de bestuurder en de voorpassagier vrijmaakt.
De EPB gaf de ontwerpers de kans een nieuwe middenconsole te creëren
met een ingebouwde armsteun die het comfort voor de passagiers op de
voorstoelen verhoogt. Daarnaast bevat de console nog bekerhouders en
een groot opbergvak onder de armsteun dat plaats biedt aan twaalf
blikjes van 0,33 liter, of aan een fles van 1,5 liter plus negen
blikjes. De console omvat ook nog twee opbergvakken voor het
achtercompartiment, waarvan het onderste voorzien is van een
stopcontact voor het optionele in-car entertainmentsysteem in het
achtercompartiment van de Focus C-MAX.
Opbergvakken voor iedereen
De EPB-console is maar één van de vele indrukwekkende
opbergmogelijkheden in de nieuwe Focus C-MAX. Alle Focus C-MAX
modellen bieden de gebruikers standaard een grote reeks van
opbergvakken, -laden en -tassen die de bruikbaarheid van de auto
verhogen en helpen om het interieur opgeruimd te houden:
* · Twee opbergvakken onder de vloer met deksels. Die vakken zijn
vóór de achterstoelen ingebouwd en zijn groot genoeg om een paar
kleine schoenen, speelgoed of een laptop in op te bergen; ·
* Een opbergvak met deksel boven op het dashboard binnen handbereik
van de bestuurder en de voorpassagier; ·
* Een open opbergvak onderin het dashboard; ·
* Een reeks van opbergsleuven ideaal voor parkeerkaarten naast de
audio-unit in het dashboard; ·
* Opbergvakken in de zijpanelen van de voorstoelen; ·
* Een opbergvak voor een zonnebril in de deurgreep van de
bestuurder; ·
* Een groot handschoenenkastje van 10,5 liter; ·
* Twee opbergvakken met deksel in de zijkant van de bagageruimte,
bedoeld voor de EHBO-kit van de auto en andere items. ·
* In totaal zijn er naast de voorconsole nog 11 opbergvakken, meer
dan voldoende opbergmogelijkheden dus.
In het interieur van de Focus C-MAX is het comfortabel vertoeven,
vooral wanneer de auto uitgerust is met de Dual-zone Electronic
Automatic Temperature Control (DEATC of automatische en elektronische
temperatuurregeling met twee instelzones). Dat systeem verhoogt het
interieurcomfort onafhankelijk van de buitenomstandigheden. Het nieuwe
systeem is standaard op de Ghia-modellen en optioneel op de Trend.
Het DEATC-systeem past de luchtstroom automatisch aan om de
temperatuur in de auto op elk moment constant te houden volgens de
door de gebruikers ingestelde waarden. Het systeem analyseert
voortdurend verschillende gegevens zoals de warmte van de zon, de
motorversie, de temperatuur van de koelvloeistof en de rijsnelheid en
past op basis daarvan de temperatuur in de auto aan.
Sony audiosystemen en DVD-navigatie
Het aanbod van audiosystemen voor de nieuwe Focus C-MAX omvat
hoogwaardige systemen van Sony naast die van Ford. Van Sony zijn er
twee hoogwaardige audiosystemen als optie beschikbaar, plus moderne
in-car entertainmentsystemen voor de achterbank en twee
navigatiesystemen, waarvan een met DVD, met plaatsbepaling via
satelliet (GPS).
Tenslotte: als primeur voor de Focus-lijn heeft de Focus C-MAX als
eerste de nieuwe elektrisch/hydraulische, snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging EHPAS. Alle modellen van de Focus C-MAX zijn er
standaard mee uitgerust. EHPAS maakt de stuurbekrachtiging op een
doeltreffende wijze onafhankelijk van het motortoerental. Daardoor
vergt het systeem minder stroom, zodat er bespaard wordt op energie en
brandstof. Tijdens tests is een brandstofbesparing tot 0,2 liter per
100 km gemeten, of ongeveer 3% van het verbruik.
De Ford Focus C-MAX wordt vanaf november leverbaar in ons land.
Prijzen en specificaties zullen rond de introductieperiode bekend
gemaakt worden.
AutoRai