'Hoeg Brugk ' voor fietsers en voetgangers
Op dit moment ligt er in de Maas - ter hoogte van de Kennedybrug - een
soort oversized 'kano' te dobberen op een drijvende bouwplaats. Die
'kano' is het van onderen halfronde dek van de nieuwe brug over de
Maas. De Hoge Brug ofwel Hoeg Brugk verbindt het Céramique-terrein met
de binnenstad en is een van de laatste onderdelen van het totale
Sphinx-Céramique ontwerp van architect Jo Coenen.
Al in 1988 ging de gemeenteraad akkoord met deze fietsers- en
voetgangersbrug als onderdeel van het Céramiqueproject. De kosten
werden toen geraamd op zo'n 6,5 miljoen gulden. Toen in 1990 echter
puntje bij paaltje kwam en de eerste brugvariant werd voorgelegd,
stelde Rijkswaterstaat nieuwe eisen aan de bevaarbaarheid van de Maas.
Maastricht moest voor de toekomst rekening houden met de doorgang van
containerduwbakken. Dat betekende o.a. dat er geen pijlers in de Maas
mochten worden gebouwd en dat de onderkant brug één meter hoger moest
liggen dan de onderkant van de Kennedybrug. Iets wat Maastricht
absoluut niet wilde, met het oog op de gebruiksvriendelijkheid van de
brug.
Abp
De eisen van Rijkswaterstaat maakten een totaal andere constructie
noodzakelijk.
Nu krijgt Maastricht dus een prachtige 'boogtui-brug' naar het ontwerp
van ir. R. Greisch die in het grensgebied al heel veel bruggen op zijn
naam heeft staan. De hangende brug is weliswaar dubbel zo duur
geworden, maar van meet af aan is afgesproken dat ze grotendeels zou
worden bekostigd door het Abp. Het pensioenfonds is namelijk
projectontwikkelaar van dit deel van het Céramique-terrein en neemt
bijna 90% van de kosten van de brug voor haar rekening.
Belegging
Hoezo bouwt het Abp daar nu een brug en niet de gemeente? "In 1987
heeft Abp een optie genomen op het Sphinxterrein om daar, in
samenwerking met de gemeente, een woonwijk te bouwen", legt Pieter de
Jong namens Abp uit. "De essentie van een pensionfonds is het beleggen
van gelden ten behoeve van de uitbetalingen. Een manier om te beleggen
is projectontwikkeling. Voor dit project kon Abp subsidie krijgen,
mits er o.a. een nieuwe brug werd aangelegd. Het was de eerste keer
dat we deelnamen aan zo'n groot herstructureringsproject en men wilde
dat in de toekomst vaker doen. Later maakte Abp echter een
strategische keuze om alleen nog te beleggen in kantoren, winkels en
wonen en niet meer in grondontwikkeling. Als pensioenfonds heeft Abp
nu geen directe relatie meer met onroerend goed. "
De bouw van de woon- en kantorenwijk Céramique verliep allemaal wat
trager dan aanvankelijk gepland. Voor het pensioenfonds had het in
1998 al klaar mogen zijn. "Maar in de periode '92-'97 liep de
kantorenmarkt niet zo best. Sinds '95-'96 gaat de woningbouw beter.
Het is project is dus zo'n vijf jaar uitgelopen en het heeft ons wel
geld gekost. Maar al met al heeft Abp toch goed kunnen beleggen."
Trappen
Heel wat jaartjes later dan gepland, wordt nu dus de laatste hand
gelegd aan de nieuwe brug tussen Plein 1992 en het Stadspark. Je kunt
er alleen te voet of met de fiets overheen. Brommers, auto's en alle
overige gemotoriseerde verkeer hebben geen toegang. Met de bromfiets
kun je over de Sint Servaasbrug en voor het autoverkeer zijn er de
Kennedybrug en de Wilhelminabrug. Doordat de Hoge Brug veel hoger komt
te liggen ten opzichte van de Maaspuntweg/Plein 1992 en de
Maasboulevard, is de helling te steil om ze direct op te fietsen.
Eerst moet je een paar zogenaamde 'luie trappen' op. Wie slecht ter
been is of geen zin heeft om omhoog te lopen, kan aan beide kanten de
lift pakken. De brug is opgedeeld in een fietsers- en voetgangersdeel.
Voor de fietsers is er aan weerszijden van de trappen een goot waarin
de fiets aan de hand kan worden meegenomen.
Aanlanding
Niet echt handig en dat vond de gemeente dus ook. "We hebben de hoogte
van de brug tot op het niveau van het ministerie uitgevochten", zegt
wethouder Mirjam Depondt van Stadsontwikkeling."In de raad zijn enkele
jaren geleden discussies gevoerd over de vraag of de brug in deze vorm
nog wel aan de doelstelling beantwoordt. Omdat de verbinding tussen
Céramique en de binnenstad dermate belangrijk is, werd besloten om
door te zetten. Maar er is dus heel water door de Maas gegaan, eerdat
Abp de opdracht kon verstrekken."
De aanlandingen in het Stadspark en bij Céramique zijn respectievelijk
40 en 60 meter lang. In het park komt nog een cirkelvormige aanlanding
('Het Oor') van circa 28 meter om de toegang vanaf de Maasboulevard
makkelijker te maken. De brug overspant in totaal 164 meter, is 7,2
meter breed en ingericht voor tweerichtingsverkeer. Bij een normale
stand van de Maas hangt de Hoge Brug tien meter boven het water. Vanaf
de bovenkant dek tot het hoogste punt van de boog meet ze 16 meter.
Drijven
De bouwcombinatie Van Splunder Funderingstechniek / Hollandia voegt nu
de boog- en dekdelen samen die in Rotterdam en Krimpen aan de IJssel
zijn voorgefabriceerd. Daar komen nog de aanbrug- en aanlandingsdelen
van de Skoda-fabriek uit Tsjechië bij. "We moeten hier tussen de
bestaande bruggen in bouwen en op het land was niks te vinden, dus we
hebben een op het water drijvende bouwplaats gecreëerd," aldus een
medewerker van aannemer Van Splunder. "Dat is een afwijkende
bouwprocedure die we al eerder hebben toegepast. Zoiets doe je
natuurlijk liever niet, want er beweegt van alles en je kunt je
materieel niet kwijt. Alles verloopt echter goed. Het dek twee delen
82 meter, samengesteld uit vier secties die we in januari in Rotterdam
hebben gemaakt. Die werden op grote pontons geladen en op transport
naar Maastricht gezet. Onderweg hebben we de drie delen van de
boogconstructie opgehaald bij Hollandia."
Eind mei was alles geladen en voor de Pinksteren kwamen de onderdelen
in Maastricht aan. "Sinds 10 juni zijn we nu hier bezig met de
montage.Op 16 augustus willen we de brug invaren op de definitieve
ligplaats. Op die dag wordt de Maas gestremd en worden alle elementen
compleet gemonteerd. Dat is voor ons de datum waar iedereen naar
uitkijkt. Daarna komen nog de verlichting, de leuningen en de
liftschachten. Voor het najaar moet alles op het water klaar zijn
omdat de Maas daarna gekke dingen kan gaan doen. Ik denk dat we dat
gaan halen. "
Medio november kan de brug in gebruik worden genomen.
Gemeente Maastricht