Gemeente Maastricht

'Hoeg Brugk ' voor fietsers en voetgangers

Op dit moment ligt er in de Maas - ter hoogte van de Kennedybrug - een soort oversized 'kano' te dobberen op een drijvende bouwplaats. Die 'kano' is het van onderen halfronde dek van de nieuwe brug over de Maas. De Hoge Brug ofwel Hoeg Brugk verbindt het Céramique-terrein met de binnenstad en is een van de laatste onderdelen van het totale Sphinx-Céramique ontwerp van architect Jo Coenen.

Al in 1988 ging de gemeenteraad akkoord met deze fietsers- en voetgangersbrug als onderdeel van het Céramiqueproject. De kosten werden toen geraamd op zo'n 6,5 miljoen gulden. Toen in 1990 echter puntje bij paaltje kwam en de eerste brugvariant werd voorgelegd, stelde Rijkswaterstaat nieuwe eisen aan de bevaarbaarheid van de Maas. Maastricht moest voor de toekomst rekening houden met de doorgang van containerduwbakken. Dat betekende o.a. dat er geen pijlers in de Maas mochten worden gebouwd en dat de onderkant brug één meter hoger moest liggen dan de onderkant van de Kennedybrug. Iets wat Maastricht absoluut niet wilde, met het oog op de gebruiksvriendelijkheid van de brug.

Abp

De eisen van Rijkswaterstaat maakten een totaal andere constructie noodzakelijk.
Nu krijgt Maastricht dus een prachtige 'boogtui-brug' naar het ontwerp van ir. R. Greisch die in het grensgebied al heel veel bruggen op zijn naam heeft staan. De hangende brug is weliswaar dubbel zo duur geworden, maar van meet af aan is afgesproken dat ze grotendeels zou worden bekostigd door het Abp. Het pensioenfonds is namelijk projectontwikkelaar van dit deel van het Céramique-terrein en neemt bijna 90% van de kosten van de brug voor haar rekening.

Belegging

Hoezo bouwt het Abp daar nu een brug en niet de gemeente? "In 1987 heeft Abp een optie genomen op het Sphinxterrein om daar, in samenwerking met de gemeente, een woonwijk te bouwen", legt Pieter de Jong namens Abp uit. "De essentie van een pensionfonds is het beleggen van gelden ten behoeve van de uitbetalingen. Een manier om te beleggen is projectontwikkeling. Voor dit project kon Abp subsidie krijgen, mits er o.a. een nieuwe brug werd aangelegd. Het was de eerste keer dat we deelnamen aan zo'n groot herstructureringsproject en men wilde dat in de toekomst vaker doen. Later maakte Abp echter een strategische keuze om alleen nog te beleggen in kantoren, winkels en wonen en niet meer in grondontwikkeling. Als pensioenfonds heeft Abp nu geen directe relatie meer met onroerend goed. "

De bouw van de woon- en kantorenwijk Céramique verliep allemaal wat trager dan aanvankelijk gepland. Voor het pensioenfonds had het in 1998 al klaar mogen zijn. "Maar in de periode '92-'97 liep de kantorenmarkt niet zo best. Sinds '95-'96 gaat de woningbouw beter. Het is project is dus zo'n vijf jaar uitgelopen en het heeft ons wel geld gekost. Maar al met al heeft Abp toch goed kunnen beleggen."

Trappen

Heel wat jaartjes later dan gepland, wordt nu dus de laatste hand gelegd aan de nieuwe brug tussen Plein 1992 en het Stadspark. Je kunt er alleen te voet of met de fiets overheen. Brommers, auto's en alle overige gemotoriseerde verkeer hebben geen toegang. Met de bromfiets kun je over de Sint Servaasbrug en voor het autoverkeer zijn er de Kennedybrug en de Wilhelminabrug. Doordat de Hoge Brug veel hoger komt te liggen ten opzichte van de Maaspuntweg/Plein 1992 en de Maasboulevard, is de helling te steil om ze direct op te fietsen. Eerst moet je een paar zogenaamde 'luie trappen' op. Wie slecht ter been is of geen zin heeft om omhoog te lopen, kan aan beide kanten de lift pakken. De brug is opgedeeld in een fietsers- en voetgangersdeel. Voor de fietsers is er aan weerszijden van de trappen een goot waarin de fiets aan de hand kan worden meegenomen.

Aanlanding

Niet echt handig en dat vond de gemeente dus ook. "We hebben de hoogte van de brug tot op het niveau van het ministerie uitgevochten", zegt wethouder Mirjam Depondt van Stadsontwikkeling."In de raad zijn enkele jaren geleden discussies gevoerd over de vraag of de brug in deze vorm nog wel aan de doelstelling beantwoordt. Omdat de verbinding tussen Céramique en de binnenstad dermate belangrijk is, werd besloten om door te zetten. Maar er is dus heel water door de Maas gegaan, eerdat Abp de opdracht kon verstrekken."

De aanlandingen in het Stadspark en bij Céramique zijn respectievelijk 40 en 60 meter lang. In het park komt nog een cirkelvormige aanlanding ('Het Oor') van circa 28 meter om de toegang vanaf de Maasboulevard makkelijker te maken. De brug overspant in totaal 164 meter, is 7,2 meter breed en ingericht voor tweerichtingsverkeer. Bij een normale stand van de Maas hangt de Hoge Brug tien meter boven het water. Vanaf de bovenkant dek tot het hoogste punt van de boog meet ze 16 meter.

Drijven

De bouwcombinatie Van Splunder Funderingstechniek / Hollandia voegt nu de boog- en dekdelen samen die in Rotterdam en Krimpen aan de IJssel zijn voorgefabriceerd. Daar komen nog de aanbrug- en aanlandingsdelen van de Skoda-fabriek uit Tsjechië bij. "We moeten hier tussen de bestaande bruggen in bouwen en op het land was niks te vinden, dus we hebben een op het water drijvende bouwplaats gecreëerd," aldus een medewerker van aannemer Van Splunder. "Dat is een afwijkende bouwprocedure die we al eerder hebben toegepast. Zoiets doe je natuurlijk liever niet, want er beweegt van alles en je kunt je materieel niet kwijt. Alles verloopt echter goed. Het dek twee delen 82 meter, samengesteld uit vier secties die we in januari in Rotterdam hebben gemaakt. Die werden op grote pontons geladen en op transport naar Maastricht gezet. Onderweg hebben we de drie delen van de boogconstructie opgehaald bij Hollandia."

Eind mei was alles geladen en voor de Pinksteren kwamen de onderdelen in Maastricht aan. "Sinds 10 juni zijn we nu hier bezig met de montage.Op 16 augustus willen we de brug invaren op de definitieve ligplaats. Op die dag wordt de Maas gestremd en worden alle elementen compleet gemonteerd. Dat is voor ons de datum waar iedereen naar uitkijkt. Daarna komen nog de verlichting, de leuningen en de liftschachten. Voor het najaar moet alles op het water klaar zijn omdat de Maas daarna gekke dingen kan gaan doen. Ik denk dat we dat gaan halen. "
Medio november kan de brug in gebruik worden genomen.