Onderzoek bevestigt: Plan Belvédère goed voor Maastricht én regio
Noordelijk van het centrum wil de gemeente Maastricht de komende 25
jaar samen met ING en SFB als consortium het 'plan Belvédère'
realiseren. Dit omvat in totaal 280 hectare en de helft daarvan moet
opnieuw worden ingericht. Er zijn nu al allerlei bedrijven gevestigd
en het is de bedoeling dat een deel ervan wordt verplaatst. De
zittende ondernemers vragen zich af, wat hun allemaal boven het hoofd
hangt en vrezen dat er veel banen zullen verdwijnen. En de
institutionele beleggers willen de economische betekenis van het plan
onderbouwd zien. Reden voor het consortium om KPMG en Eurecom van de
Universiteit Maastricht te vragen een Economische Effecten Rapportage
op te stellen. Afgelopen vrijdag zijn de resultaten daarvan
gepresenteerd. Daaruit blijkt o.a. dat de werkgelegenheid voor
Maastricht en de regio per saldo zal toenemen met 6.000 tot 6.500
banen als het 'plan Belvédère' wordt gerealiseerd. Ook wordt duidelijk
aangetoond, dat er hoe dan ook maatregelen nodig zijn in dit gebied.
Het College van B&W is zeer blij met de resultaten. Wethouder Mirjam
Depondt van Stadsontwikkeling:"De Effectrapportage is opgesteld met
als doel de effecten voor de zittende bedrijven en de totale
werkgelegenheid te achterhalen. Bovendien moest het aangeven, wat de
situatie voor de bedrijven zou worden als we Belvédère' niet zouden
ontwikkelen. We krijgen nu de bevestiging dat niets doen helemaal geen
optie is voor de zittende bedrijven.Verder gingen we ervan uit dat het
plan een positieve uitwerking zal hebben op de werkgelegenheid en dat
blijkt inderdaad het geval te zijn. Het is al met al een prima
uitkomst. Dat doet niks af aan het feit dat we nu samen met de
bedrijven moeten kijken, hoe we het gaan aanpakken."
Doorgroei
Han Hoogma, wethouder Sociale en Economische Zaken, vindt het leuk dat
in het plan nadrukkelijk wordt gezegd, dat de manier waarop Maastricht
nadenkt over beleid, past binnen de nationale beleidskaders. "En dat
terwijl de bestuurskrachtcommissie vond, dat we geen visie hebben. De
hele planontwikkeling biedt aantoonbaar meer werkgelegenheid.
Maastricht wil gigantisch investeren in een goed woon- en werkklimaat.
We willen nieuwe gezinnen aantrekken en nieuwe bedrijven voor de
werkgelegenheid, want die gezinnen komen niet als er geen werk is. Om
ruimte te maken, zul je de zaken anders moeten inrichten. Binnen de
ruimte die we hebben, moeten we iedereen op de beste positie plaatsen.
Als we zittende bedrijven een betere vestigingsplaats kunnen geven,
dan zal dat voordelig voor zowel het planconsortium als de bedrijven
zelf. Het zijn nieuwe kansen voor de economie en de ondernemer. In ons
gezamenlijk belang moeten we ook vanuit de branche redeneren en kijken
naar de doorgroeimogelijkheden van bedrijven. Sommige ondernemers
hebben op de huidige locatie hun grenzen bereikt. We kunnen de
verplaatsing natuurlijk aan niemand opleggen, maar wel betere
faciliteiten bieden op een andere locatie. Daar heb je wellicht betere
aan- en afvoerroutes of kun je profiteren van de clustering met andere
bedrijven."
Banen
Als nieuwe vestigingslocaties komen bedrijventerreinen binnen
Maastricht, Gronsveld, Eijsden en Lanaken in aanmerking. De 100
bestaande bedrijven zorgen nu samen voor ongeveer 4.000
arbeidsplaatsen; 80% daarvan zit bij acht grote industriële firma's.
Als het plan is doorgevoerd, zullen naar schatting 1.400 werknemers
nog op dezelfde locatie werken en circa 2.000 zijn op een nieuwe plek
aan de slag, binnen de stadsregio Maastricht. Er gaan enkele honderden
banen verdwijnen, door bedrijfsbeëindiging of verhuizing naar elders,
maar dat is een natuurlijk verloop en zou volgens de onderzoekers ook
zijn gebeurd zonder het 'plan Belvédère'. Verder zal de omzet binnen
het plangebied stijgen met minimaal 670 en maximaal 810 miljoen euro
per jaar. En daarnaast nog eens met 150 tot 180 miljoen euro in de
rest van Limburg. "Er is niet alleen een kwantitatieve, maar ook een
kwalitatieve groei van de werkgelegenheid en de economische effecten
reiken veel verder dan de gemeentegrenzen waarmee Maastricht haar rol
als economische motor van de regio bevestigt", aldus KPMG/Eurecom.
Potenties
Rob Frederix van Frederix Management Consultancy was als procesmanager
nauw betrokken bij de totstandkoming van het onderzoek. "Het
onderzoeksrapport geeft duidelijk aan dat het stedelijk
herstructuringsproject Belvédère' een project met geweldige potenties
is. Dat blijkt uit de extra arbeidsplaatsen en omzet, en uit de
herkenbare rol van Maastricht als economische motor. Uit de
verplaatsingsanalyse blijkt dat bedrijven die nu in het plangebied
zijn gevestigd, nieuwe kansen krijgen om wel voldoende te groeien.
Waar ze nu zitten gaat het vaak moeizaam omdat ze qua ruimte en
milieunormen weinig perspectief hebben. Je kunt je afvragen of
Maastricht dit nog wel erbij moet doen, omdat er al zoveel projecten
lopen. Maar dit is een logisch vervolg op het gevoerde beleid en
levert een bijdrage aan de verdere ontwikkeling van de stad. Het is
een unieke locatie met zowel water als rails, een goede verbinding met
de A2 en de directe nabijheid van de binnenstad. Maastricht gaat daar
een brede mix realiseren van profit en non-profit voorzieningen:
woningen/appartementen, kantoren, grootschalige detailhandel,
industrie en culturele voorzieningen. Afgezet tegen andere projecten
zoals Arnhem-Rijnboog, de Zuid-as in Amsterdam, de Kop van Zuid in
Rotterdam of Leidsche Rijn in Utrecht scoort Belvédère door de extra
omzet goed wat betreft de toegevoegde waarde per vierkante meter."
Noodzaak
Volgens René Verhoeven, directeur regionale ontwikkeling van de Kamer
van Koophandel, staan de ondernemers achter de uitkomsten van het
onderzoek. "Zij zijn wel doordrongen van het feit dat de
vernieuwingsslag noodzakelijk is. Er moet iets gebeuren, anders gaat
het alleen maar achteruit. Dan krijg je leegstand, verloedering,
criminaliteit en alles wat daarbij hoort. De ondernemers hebben zelf
mede ervoor gezorgd dat dit onderzoek er is gekomen en ik heb in de
stuurgroep gezeten. We wilden het realiteitsgehalte van 'Belvédère'
weten, want er werd nogal vanuit een idealistische situatie
geredeneerd. Het blijkt dat er per saldo een behoorlijk positief
effect van het plan uitgaat, zowel qua omzet als werkgelegenheid. Het
onderzoek is echter geen doel, maar een middel. Dit is voor ons het
vertrekpunt. Nu willen we van de gemeente weten: welk traject gaan we
in?"
Huiswerk
Voor de bedrijven is het van belang dat de gemeente helderheid geeft
over wat er staat te gebeuren. De ondernemers zijn erbij gebaat als ze
weten wanneer welk deelgebied aan de beurt komt. "Als je weet of je de
komende 10 jaar weg moet, kun je beslissen of je nog investeert of
niet. De ondernemers moeten ook tijdig in overleg kunnen treden met de
gemeente voor herplaatsing", zo Verhoeven.
Voor de herplaatsing zijn middelen gereserveerd en daarin zal de pijn
niet zitten. Het wordt eventueel wel een probleem om alternatieve
vestigingslocaties te vinden. Verhoeven: "De genoemde
bedrijventerreinen zijn allemaal nog in ontwikkeling en de andere zijn
vaak vol. Een deel van Maastricht-Gronsveld is gereserveerd voor de
zittende bedrijven. Maar als we kijken naar het bedrijventerrein
Eijsden, dan heeft dat zo'n 12 jaar geduurd. Het wordt een hoop
huiswerk voor de gemeente om dat allemaal in balans te krijgen."
Gemeente Maastricht