Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

iBOOZ start consumentenonderzoek naar websites van computerfabrikanten als HP, Dell, IBM en Apple in Nederland, op basis van vernieuwde benchmark Universiteit Wageningen

Maastricht/Wageningen - 25 juni 2003. iBOOZ start een nieuw consumentenonderzoek naar corporate websites, ditmaal de websites van computerfabrikanten. Het onderzoek maakt gebruik van een volledig herziene versie van de iBOOZ-benchmark zoals eerder toegepast bij ministeries en Nederlandse banken.

Via de website http://www.sls.wau.nl/menc/homepages/fverhees/forms/hardwarescore.html kunnen consumenten meedoen aan het consumentenpanel en hun mening geven over een of meerdere websites van computerfabrikanten. Tegelijk is een expert panel gestart met een gedetailleerde analyse van de betreffende websites op basis van een veel uitgebreidere vragenlijst. Uiteindelijk zullen alleen expertscores gebruikt worden die een goede voorspeller blijken voor "consumentenvertrouwen". Fabrikantensites die onder de loep genomen worden zijn: dell.nl, hp.nl, apple.nl, acer.nl, ibm.nl, toshiba.nl, fujitsu-siemens.nl, sky.nl, sony.nl en palm.com. Vanwege faillissement valt Laser.nl af. De gemeenschappelijke deler is dat het gaat om computerfabrikanten die (handheld) pc's verkopen.

Over iBOOZ
iBOOZ ontwikkelt en valideert instrumenten om de kwaliteit van websites te kunnen meten in samenwerking met University of Illinois en Universiteit Wageningen. Met deze instrumenten worden assessments en benchmarks uitgevoerd. Eerdere benchmarks hadden betrekking op websites van ministeries (http://www.ibooz.nl/pages/content_ministeries.html) en de websites van Nederlandse banken (zie http://www.ibooz.nl/pages/content_postbank.html ).

Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met:
- Martijn Hoogeveen / Han Dols, info@ibooz.nl, 0654256476
- http://www.ibooz.nl/

- Consumentenevaluaties via http://www.sls.wau.nl/menc/homepages/fverhees/forms/hardwarescore.html