Chippen straks voor blinden, slechtzienden en ouderen eenvoudiger
Rabobank Nederland, 25/06/2003 13:22
---
De afgelopen twee jaar hebben veel ouderen het gemak en de veiligheid
van betalen met de Chipknip ontdekt. Omdat ook blinden en
slechtzienden willen profiteren van het chippen, doet de Rabobank
vanaf juli in verschillende zorginstellingen een proef met een pratend
Chipknip-oplaadpunt. De eerste ervaringen zijn positief. Momenteel
wordt het pratende Chipknip-oplaadpunt getest in drie zorginstellingen
en revalidatiecentra, verspreid over het land.
Het pratend Chipknip-oplaadpunt leidt de gebruiker eenvoudig door de
procedure. "Niet alleen ouderen en slechtzienden, maar ook blinden
raken zo bijzonder snel vertrouwd met deze moderne manier van
betalen", zegt Lianne Poels, projectleider Chipkniptoepassingen van
Rabobank Nederland. Rabobank heeft CCV, de producent van de
oplaadapparatuur, en Interact, de ontwikkelaar van de praatmodule,
verzocht de apparatuur geschikt te maken voor het gebruik van
spraaktechnologie.
Een stem leidt de gebruiker door de procedure, wat het opladen van de
Chipknip hierdoor een stuk eenvoudiger maakt. Tevens is de procedure
van het Chipknip-oplaadpunt iets vertraagd, waardoor de gebruiker meer
tijd krijgt om de juiste toetsen in te drukken. Lianne Poels: "Het is
geweldig om te zien hoe enthousiast slechtzienden en blinden reageren
op het pratende oplaadpunt. Voor de meesten van hen is dit de eerste
keer dat ook zij elektronisch kunnen betalen."
De Rabobank organiseert in zorginstellingen speciale bijeenkomsten
waar ouderen en visueel gehandicapten het gebruik van de chipknip de
eerste keren in hun eigen tempo kunnen oefenen, eventueel bijgestaan
door huisgenoten, personeel van de instelling, hun eigen familieleden
of door de Rabobank opgeleide vrijwilligers. "Het pratende oplaadpunt
is een goed hulpmiddel en sluit aan bij de behoeften van de klant.
Bovendien helpen we als Rabobank blinden, slechtzienden en ouderen zo
langer financieel zelfstandig te zijn", aldus de projectleider. Als
het project succesvol is gebleken, zal worden bekeken of alle
Chipknip-oplaadpunten van de Rabobank van deze praatmodule kunnen
worden voorzien.
De snelle groei van elektronisch betalen onder ouderen is boven
verwachting. Lianne Poels: "De sleutel tot het succes is de plaatsing
van oplaadautomaten binnen de zorginstellingen. De bewoners hoeven
daardoor niet meer naar een bankkantoor of geldautomaat om contant
geld te halen. Ze kunnen hun elektronische portemonnee - de Chipknip -
die op elke bankpas zit in hun eigen veilige omgeving opladen." Door
gebruik te maken van spraaktechnologie wil de Rabobank deze beweging
verder versnellen.
Van de ruim 100 miljoen betalingen die voor 2003 worden verwacht,
komen er zo'n 20 miljoen voor rekening van ouderen. Marktleider
Rabobank wil in het jaar 2005 bij ruim 800 van de 1.600
zorginstellingen het chippen hebben ingevoerd. Inmiddels zijn er al
250 zorginstellingen waar alleen nog maar electronisch betaald wordt.
Alleen al dit jaar verwacht de Rabobank dit aantal te verdubbelen.