Rabobank Nederland

Chippen straks voor blinden, slechtzienden en ouderen eenvoudiger

Rabobank Nederland, 25/06/2003 13:22
---

De afgelopen twee jaar hebben veel ouderen het gemak en de veiligheid van betalen met de Chipknip ontdekt. Omdat ook blinden en slechtzienden willen profiteren van het chippen, doet de Rabobank vanaf juli in verschillende zorginstellingen een proef met een pratend Chipknip-oplaadpunt. De eerste ervaringen zijn positief. Momenteel wordt het pratende Chipknip-oplaadpunt getest in drie zorginstellingen en revalidatiecentra, verspreid over het land. Het pratend Chipknip-oplaadpunt leidt de gebruiker eenvoudig door de procedure. "Niet alleen ouderen en slechtzienden, maar ook blinden raken zo bijzonder snel vertrouwd met deze moderne manier van betalen", zegt Lianne Poels, projectleider Chipkniptoepassingen van Rabobank Nederland. Rabobank heeft CCV, de producent van de oplaadapparatuur, en Interact, de ontwikkelaar van de praatmodule, verzocht de apparatuur geschikt te maken voor het gebruik van spraaktechnologie.

Een stem leidt de gebruiker door de procedure, wat het opladen van de Chipknip hierdoor een stuk eenvoudiger maakt. Tevens is de procedure van het Chipknip-oplaadpunt iets vertraagd, waardoor de gebruiker meer tijd krijgt om de juiste toetsen in te drukken. Lianne Poels: "Het is geweldig om te zien hoe enthousiast slechtzienden en blinden reageren op het pratende oplaadpunt. Voor de meesten van hen is dit de eerste keer dat ook zij elektronisch kunnen betalen."

De Rabobank organiseert in zorginstellingen speciale bijeenkomsten waar ouderen en visueel gehandicapten het gebruik van de chipknip de eerste keren in hun eigen tempo kunnen oefenen, eventueel bijgestaan door huisgenoten, personeel van de instelling, hun eigen familieleden of door de Rabobank opgeleide vrijwilligers. "Het pratende oplaadpunt is een goed hulpmiddel en sluit aan bij de behoeften van de klant. Bovendien helpen we als Rabobank blinden, slechtzienden en ouderen zo langer financieel zelfstandig te zijn", aldus de projectleider. Als het project succesvol is gebleken, zal worden bekeken of alle Chipknip-oplaadpunten van de Rabobank van deze praatmodule kunnen worden voorzien.

De snelle groei van elektronisch betalen onder ouderen is boven verwachting. Lianne Poels: "De sleutel tot het succes is de plaatsing van oplaadautomaten binnen de zorginstellingen. De bewoners hoeven daardoor niet meer naar een bankkantoor of geldautomaat om contant geld te halen. Ze kunnen hun elektronische portemonnee - de Chipknip - die op elke bankpas zit in hun eigen veilige omgeving opladen." Door gebruik te maken van spraaktechnologie wil de Rabobank deze beweging verder versnellen.

Van de ruim 100 miljoen betalingen die voor 2003 worden verwacht, komen er zo'n 20 miljoen voor rekening van ouderen. Marktleider Rabobank wil in het jaar 2005 bij ruim 800 van de 1.600 zorginstellingen het chippen hebben ingevoerd. Inmiddels zijn er al 250 zorginstellingen waar alleen nog maar electronisch betaald wordt. Alleen al dit jaar verwacht de Rabobank dit aantal te verdubbelen.