Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Onderzoek toont aan dat de inzet van analytische software in marketing-, call center- en internetomgevingen zeer rendabel is

Cijfers demonstreren dat DataDistilleries' gebruikers de marketingkosten met een derde terugbrengen en hun conversie met 60% zien stijgen

Amsterdam, 25 juni 2003 - DataDistilleries, marktleider op het gebied van voorspellende, real-time analytische oplossingen, maakt indrukwekkende rendementscijfers bekend van haar klantinstallaties. De cijfers tonen aan dat een investering in analytische software een snelle manier is om bestaande CRM systemen te laten renderen. Het bedrijf onderzocht resultaten binnen haar omvangrijke klantenbestand en stelde vast dat de analytische oplossingen zorgen voor een toename van de conversie van gemiddeld 60% en een daling van de marketingkosten van circa 30%. Deze ROI-cijfers ondersteunen een recent rapport van Datamonitor over analytische software. Door de inzet van DataDistilleries' software voor het verbeteren van sales- en marketingactiviteiten hebben bedrijven onder meer de volgende resultaten bereikt:


* Center Parcs Europe heeft het bedrijfsresultaat met 3 miljoen Euro verbeterd. Dankzij DataDistilleries' software heeft het vakantieparkconcern de voorheen zeer grootschalige mailings aanzienlijk gereduceerd. In plaats daarvan worden klantgegevens geanalyseerd, zodat de meest geschikte klanten voor een mailing worden geselecteerd en op het juiste moment worden benaderd. Center Parcs bekijkt nu op maandag hoeveel bungalows het volgende weekend nog beschikbaar zijn en doet een selecte groep klanten een last-minute aanbieding, waardoor de parken toch worden volgeboekt. Hierdoor zijn de marketing kosten afgenomen met 46% (1,5 miljoen Euro) en is de omzet gestegen met 1,5 miljoen Euro.

* Verzekeraar FBTO (Achmea) heeft de marketingkosten met 35% omlaag gebracht en de conversie verbeterd met 40%. Waar FBTO voorheen grote marketingcampagnes organiseerde rondom de lancering van nieuwe producten, gebruikt het nu bestaande klantgegevens om campagnes af te stemmen op daadwerkelijke behoeften van de klant. Het bedrijf bepaalt nu niet alleen welk aanbod het meest interessant is voor een klant, maar houdt ook rekening met de winstgevendheid van de aanbieding, zodat de campagnes over de verschillende kanalen een maximaal rendement opleveren.
* Financiële instelling Spaarbeleg (AEGON) heeft 30 miljoen Euro extra omzet behaald in het call center. Dankzij DataDistilleries kan Spaarbeleg de medewerkers van het call center in real-time aanbevelingen doen voor specifieke aanbiedingen aan de klant. Op deze wijze wordt een inkomend telefoongesprek tevens een verkoopmogelijkheid, wat heeft geleid tot verdubbeling van de conversie en toegenomen omzet.
* Andere voorbeelden zijn zorgverzekeraar Amicon, die 50% meer conversie behaalt op cross-selling, en de Belgische verzekeraar Corona Direct, die de kosten voor acquisitiecampagnes met 25% heeft gereduceerd en tegelijkertijd de omzet heeft verhoogd.
Gemiddeld worden DataDistilleries implementaties in 2 à 3 maanden afgerond en verdienen de investeringen zich in 6 tot 9 maanden terug.

De ROI-cijfers ondersteunen een recent Datamonitor rapport over analytische software, waarin DataDistilleries wordt genoemd als toonaangevend leverancier op dit gebied. Volgens de auteur van het rapport, Ahmed Siddiqui, creëert DataDistilleries werkelijke waarde door middel van "intelligente real-time toepassingen die marketeers in staat stellen de juiste klanten op precies het juiste moment te benaderen". Een andere recente bekrachtiging van DataDistilleries' activiteiten is een rapport van april 2003 van onderzoeksbureau Forrester Research, waarin het bedrijf als een 'top keuze voor 2003' wordt aangeduid.

"Time-to-market is cruciaal voor het slagen van onze marketingcampagnes", aldus Richard Verhoeff, directeur e-commerce van Center Parcs. "De oplossing van DataDistilleries is zo aantrekkelijk doordat het ons in de gelegenheid stelt in een tijdsbestek van slechts een paar uur een zeer gerichte campagne op te zetten. We kunnen nu een snelle analyse maken om potentiële klanten te identificeren en deze onmiddellijk te benaderen. Dit resulteert in veel meer extra boekingen en een omzetgroei die we anders nooit zouden hebben gerealiseerd."

"Wie effectief de verkoop wil bevorderen, moet zijn aanbiedingen niet alleen aan de juiste personen doen, maar ook op het juiste moment. De ROI-cijfers laten zien dat als marketing- en verkoopactiviteiten gerichter worden gedaan, de opbrengsten aanzienlijk zijn: gemiddeld twee-derde meer conversie dan voorheen", aldus Marcel Holsheimer, president en oprichter van DataDistilleries. "Datamonitor heeft de analytische markt goed in kaart: op dit moment zoeken veel organisaties naar een manier om bestaande systemen zo goed mogelijk te benutten en beter gebruik te maken van de vele gegevens die al aanwezig zijn. De implementatie van analytische software vergt slechts geringe extra investeringen; echter onze klanten hebben bewezen dat de voordelen aanzienlijk zijn en al binnen korte tijd kunnen worden gerealiseerd."


---

Over DataDistilleries
DataDistilleries is marktleider op het gebied van voorspellende, real-time analytische software. DataDistilleries 3 analyseert klantgegevens en voorspelt het gedrag, de behoeften, risico's en winstgevendheid van individuele klanten. Op basis van deze kennis bepaalt de software automatisch wat de beste (commerciële) actie is tijdens elk klantcontact, zodat verbeterde cross-selling, klantbehoud, fraude detectie en credit scoring wordt gerealiseerd.
DataDistilleries optimaliseert de bestaande infrastructuur, zoals campagne managers, call centers en marketingdatabases. Gebruikers profiteren van verbeterde conversie op campagnes, lagere marketing- en verkoopkosten, verbeterde fraude detectie en toegenomen klanttevredenheid, wat resulteert in maximale klantwinstgevendheid en een snel investeringsrendement. Tot DataDistilleries' klantenkring behoren toonaangevende organisaties zoals ABN AMRO, Banque Populaire, Center Parcs, De Telegraaf, International Masters Publishers, ING Groep, Spaarbeleg (Aegon) en Vodafone. Het hoofdkantoor van DataDistilleries is gevestigd in Nederland, daarnaast zijn er kantoren in Duitsland, Engeland, België en Frankrijk. Website: www.datadistilleries.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
DataDistilleries: Nathalie Hardijzer, tel.: 020 - 5620020 of e-mail: n.hardijzer@datadistilleries.com