Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Onderzoek toont aan dat de inzet van analytische software in marketing-,
call center- en internetomgevingen zeer rendabel is
Cijfers demonstreren dat DataDistilleries' gebruikers de marketingkosten met
een derde terugbrengen en hun conversie met 60% zien stijgen
Amsterdam, 25 juni 2003 - DataDistilleries, marktleider op het gebied van
voorspellende, real-time analytische oplossingen, maakt indrukwekkende
rendementscijfers bekend van haar klantinstallaties. De cijfers tonen aan
dat een investering in analytische software een snelle manier is om
bestaande CRM systemen te laten renderen. Het bedrijf onderzocht resultaten
binnen haar omvangrijke klantenbestand en stelde vast dat de analytische
oplossingen zorgen voor een toename van de conversie van gemiddeld 60% en
een daling van de marketingkosten van circa 30%. Deze ROI-cijfers
ondersteunen een recent rapport van Datamonitor over analytische software.
Door de inzet van DataDistilleries' software voor het verbeteren van sales-
en marketingactiviteiten hebben bedrijven onder meer de volgende resultaten
bereikt:
* Center Parcs Europe heeft het bedrijfsresultaat met 3 miljoen Euro
verbeterd. Dankzij DataDistilleries' software heeft het vakantieparkconcern
de voorheen zeer grootschalige mailings aanzienlijk gereduceerd. In plaats
daarvan worden klantgegevens geanalyseerd, zodat de meest geschikte klanten
voor een mailing worden geselecteerd en op het juiste moment worden
benaderd. Center Parcs bekijkt nu op maandag hoeveel bungalows het volgende
weekend nog beschikbaar zijn en doet een selecte groep klanten een
last-minute aanbieding, waardoor de parken toch worden volgeboekt. Hierdoor
zijn de marketing kosten afgenomen met 46% (1,5 miljoen Euro) en is de omzet
gestegen met 1,5 miljoen Euro.
* Verzekeraar FBTO (Achmea) heeft de marketingkosten met 35% omlaag
gebracht en de conversie verbeterd met 40%. Waar FBTO voorheen grote
marketingcampagnes organiseerde rondom de lancering van nieuwe producten,
gebruikt het nu bestaande klantgegevens om campagnes af te stemmen op
daadwerkelijke behoeften van de klant. Het bedrijf bepaalt nu niet alleen
welk aanbod het meest interessant is voor een klant, maar houdt ook rekening
met de winstgevendheid van de aanbieding, zodat de campagnes over de
verschillende kanalen een maximaal rendement opleveren.
* Financiële instelling Spaarbeleg (AEGON) heeft 30 miljoen Euro extra
omzet behaald in het call center. Dankzij DataDistilleries kan Spaarbeleg de
medewerkers van het call center in real-time aanbevelingen doen voor
specifieke aanbiedingen aan de klant. Op deze wijze wordt een inkomend
telefoongesprek tevens een verkoopmogelijkheid, wat heeft geleid tot
verdubbeling van de conversie en toegenomen omzet.
* Andere voorbeelden zijn zorgverzekeraar Amicon, die 50% meer
conversie behaalt op cross-selling, en de Belgische verzekeraar Corona
Direct, die de kosten voor acquisitiecampagnes met 25% heeft gereduceerd en
tegelijkertijd de omzet heeft verhoogd.
Gemiddeld worden DataDistilleries implementaties in 2 à 3 maanden afgerond
en verdienen de investeringen zich in 6 tot 9 maanden terug.
De ROI-cijfers ondersteunen een recent Datamonitor rapport over analytische
software, waarin DataDistilleries wordt genoemd als toonaangevend
leverancier op dit gebied. Volgens de auteur van het rapport, Ahmed
Siddiqui, creëert DataDistilleries werkelijke waarde door middel van
"intelligente real-time toepassingen die marketeers in staat stellen de
juiste klanten op precies het juiste moment te benaderen". Een andere
recente bekrachtiging van DataDistilleries' activiteiten is een rapport van
april 2003 van onderzoeksbureau Forrester Research, waarin het bedrijf als
een 'top keuze voor 2003' wordt aangeduid.
"Time-to-market is cruciaal voor het slagen van onze marketingcampagnes",
aldus Richard Verhoeff, directeur e-commerce van Center Parcs. "De oplossing
van DataDistilleries is zo aantrekkelijk doordat het ons in de gelegenheid
stelt in een tijdsbestek van slechts een paar uur een zeer gerichte campagne
op te zetten. We kunnen nu een snelle analyse maken om potentiële klanten te
identificeren en deze onmiddellijk te benaderen. Dit resulteert in veel meer
extra boekingen en een omzetgroei die we anders nooit zouden hebben
gerealiseerd."
"Wie effectief de verkoop wil bevorderen, moet zijn aanbiedingen niet alleen
aan de juiste personen doen, maar ook op het juiste moment. De ROI-cijfers
laten zien dat als marketing- en verkoopactiviteiten gerichter worden
gedaan, de opbrengsten aanzienlijk zijn: gemiddeld twee-derde meer conversie
dan voorheen", aldus Marcel Holsheimer, president en oprichter van
DataDistilleries. "Datamonitor heeft de analytische markt goed in kaart: op
dit moment zoeken veel organisaties naar een manier om bestaande systemen zo
goed mogelijk te benutten en beter gebruik te maken van de vele gegevens die
al aanwezig zijn. De implementatie van analytische software vergt slechts
geringe extra investeringen; echter onze klanten hebben bewezen dat de
voordelen aanzienlijk zijn en al binnen korte tijd kunnen worden
gerealiseerd."
---
Over DataDistilleries
DataDistilleries is marktleider op het gebied van voorspellende, real-time
analytische software. DataDistilleries 3 analyseert klantgegevens en
voorspelt het gedrag, de behoeften, risico's en winstgevendheid van
individuele klanten. Op basis van deze kennis bepaalt de software
automatisch wat de beste (commerciële) actie is tijdens elk klantcontact,
zodat verbeterde cross-selling, klantbehoud, fraude detectie en credit
scoring wordt gerealiseerd.
DataDistilleries optimaliseert de bestaande infrastructuur, zoals campagne
managers, call centers en marketingdatabases. Gebruikers profiteren van
verbeterde conversie op campagnes, lagere marketing- en verkoopkosten,
verbeterde fraude detectie en toegenomen klanttevredenheid, wat resulteert
in maximale klantwinstgevendheid en een snel investeringsrendement. Tot
DataDistilleries' klantenkring behoren toonaangevende organisaties zoals ABN
AMRO, Banque Populaire, Center Parcs, De Telegraaf, International Masters
Publishers, ING Groep, Spaarbeleg (Aegon) en Vodafone. Het hoofdkantoor van
DataDistilleries is gevestigd in Nederland, daarnaast zijn er kantoren in
Duitsland, Engeland, België en Frankrijk. Website: www.datadistilleries.com.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
DataDistilleries: Nathalie Hardijzer, tel.: 020 - 5620020 of e-mail:
n.hardijzer@datadistilleries.com