Gemeente Utrecht



datum:
Utrecht, 25 juni 2003



Interpellatie Parkeeroverlast omgeving Stadhouderslaan


13 februari van dit jaar heeft een meerderheid van de raad besloten betaald parkeren in te voeren in Oudwijk-Noord plus. Met de plus wordt bedoeld de extra straten die met dit gebied zijn meegenomen: de Koningslaan en de Prinses Marijkelaan. Tegenstemmers waren VVD, CDA, SP en een lid van Leefbaar Utrecht. Per 1 juni staan de parkeermeters aan en zijn de vergunningen verstrekt. Per 1 juni is de overlast begonnen in het kleine wijkje dat naast Oudwijk ligt. Overlast is waarschijnlijk te zacht uitgedrukt. Al het verkeer dat iets te zoeken heeft in Oudwijk, Buiten-Wittevrouwen, Wittevrouwen of in de Binnenstad, langdurig moet parkeren maar geen vergunning heeft of "mag" hebben, parkeerde voorheen zijn auto in het grote gebied Oudwijk-Noord en Wilhelminapark. Al deze parkeerders worden nu in een hoekje gedrukt, het hoekje tegen de Waterlinieweg aan.

Het college lijkt verrast door de mate van overlast die het geeft. Zo verrast dat pas na invoering van het betaald parkeren in Oudwijk-Noord de naastliggende omgeving is geïnformeerd. Een stadsplan is afgelopen zondag rondgebracht. In het stadsplan wordt de constatering gedaan dat er overlast is en daarbij wordt gemeld dat alleen dan betaald parkeren kan worden ingevoerd, als de parkeernota wordt vastgesteld. Dit raadsbesluit wordt in november verwacht. Ook worden gezegd dat "natuurlijke grenzen" en klachten over parkeren aanleiding waren tot het invoeren van betaald parkeren in Oudwijk-Noord plus. Er wordt opgemerkt dat er toen nog geen klachten waren rond de Stadhouderslaan.

De VVD wil even terug naar het debat van 13 februari. Tijdens dit debat heeft wethouder van den Bergh, namens het college een aantal opmerkingen gemaakt die onderbelicht zijn gebleven. Zij meldde dat het invoeren van betaald-parkeren in Oudwijk-zuid anders was dan in dit gebied omdat er toen een oneerlijke enquête was gehouden. Dat vond en vindt de VVD ook maar dat was en is niet de reden geweest om tegen te stemmen voor de VVD in februari en voor Leefbaar Utrecht in juli 1999. Het grootste commentaar was het ontbreken van visie en beleid op het gebied van parkeren.
Het beleid laat nog op zich wachten. Immers het is de wethouder geweest die 6 december 2001 meer tijd heeft gevraagd om het probleem van olievlekwerking verder te onderzoeken. Tot nu toe lijkt het college in ieder geval niet gelegen, werkelijk creatief met het probleem om te gaan. Zelfs niet als de overlast zoals nu uit de hand loopt en zelfs agressie in de hand werkt.

Ook de uitvoering is beroerd. Behalve parkeermeters die het niet doen, hebben wij mensen op straat gesproken die op de Koningslaan wonen maar nog wachten op een parkeervergunning.
De parkeeroverlast in Oudwijk-Noord is voorbij en ook op de Koningslaan. Hier zien we in vele straten, vele lege plekken, overdag en 's nachts. In plaats van de parkeerdruk verdelen over de stad wordt het bij het naastliggende kleine buurtje neergelegd. Geen wonder dat zij vragen om een zelfde voorkeursbehandeling. Zij zien de werknemers van de Maliebaan, Biltstraat en Emmalaan 's ochtends komen en 's avonds zien zij de bewoners van Buiten Wittenvrouwen, Oudwijk en de Binnenstad komen om te parkeren omdat deze mensen geen tweede vergunning konden krijgen.
Omdat het water aan de lippen staat van de bewoners in de schildersbuurt en de buurt Wilhelminapark, zoals de VVD u 13 februari voorspelde, is het nu zaak om een aantal antwoorden te krijgen van het college.

Ziet het college net als de VVD de parkeeroverlast in de omgeving Stadhouderslaan als een gevolg van het invoeren van betaald parkeren in Oudwijk-Noord plus? Had u deze parkeeroverlast voorzien en wat heeft u gedaan om deze te voorkomen?
Heeft college ooit onderzoek gedaan wie waarom gratis wil parkeren? Zo, ja wat was de uitkomst?
Bij de behandeling van het raadsvoorstel invoeren betaald parkeren in Oudwijk-Noord op 13 februari werd er geen waarde gehecht aan het vaststellen van de parkeernota. Waarom doet het college dat nu wel?
Wat heeft het college gedacht te bereiken met het rondsturen van een stadsplan waarin staat dat het college niets gaat doen om het probleem op te lossen en hoe denkt het college deze omgeving te informeren mocht de raad de parkeernota niet vaststellen om welke reden dan ook?
Waarom heeft het college geen andere suggesties gedaan voor oplossingen voor deze omvang van overlast?
Hoe is het mogelijk dat de parkeerautomaten niet behoorlijk werken en waarom moet dat dan weer lang duren voordat het opgelost wordt?

De oplossing is simpel. Laten we doen wat de VVD het CDA en ooit Leefbaar Utrecht voorstelde en wachten op parkeerbeleid en dus een parkeernota. Tot die tijd moeten de automaten in Oudwijk-Noord uit. Het gebied gaat terug naar een vrij-parkeren gebied totdat de parkeernota besproken en besloten is en er een oplossing ligt voor het olievlekprobleem. De apparaten kunnen morgen uit en dus is deze oplossing zeer snel uit te voeren en kost geen cent. Graag de reactie van het college op dit voorstel.
Mocht de meerderheid van de raad deze oplossing niet steunen dan is er nog één andere mogelijkheid en dat is het invoeren van een blauwe zone in het gebied dat nu de overlast heeft. Het college heeft daar ervaring mee rond het winkelcentrum Kanaleneiland en ook deze oplossing is snel in te voeren en niet duur.


---- --