Ministerie van Economische Zaken
Berichtnaam: Slotrapportage mdw-operatie naar tweede kamer
Nummer: 300

Datum: 25-06-2003

Minister Brinkhorst van Economische Zaken en minister Donner van Justitie hebben de Tweede Kamer een afsluitende voortgangsrapportage van de operatie Marktwerking, Deregulering en Wetgevingskwaliteit (MDW) aangeboden. Binnen deze operatie zijn sinds 1994 in totaal 69 projecten ter hand genomen, die zich uitstrekken over een breed palet van onderwerpen die de samenleving raken. Enkele voorbeelden hiervan zijn de herziening van de regels voor advocaten, de verruiming van de Winkeltijdenwet, de aanpassing van de taxiwetgeving, de bevordering van de concurrentie op de benzinemarkt en de bevordering van de vraagsturing in de AWBZ.

Door vermindering van administratieve lasten, verbetering van wetgevingskwaliteit en het openbreken van markten is volgens de bewindslieden op een aantal terreinen belangrijke welvaartswinst geboekt. Enkele voorbeelden hiervan uit de laatste voortgangsrapportage:
- de herziening van de Arbowet, ook een loot aan de MDW-stam, heeft volgens berekeningen van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geleid tot een vermindering van de administratieve lasten met tenminste 120 miljoen Euro op jaarbasis;
- het afschaffen van de titelbescherming en het domeinmonopolie van makelaars heeft geleid tot een trendbreuk in de toetreding van nieuwe makelaars. Waar dit aantal tot 2001 (toen het MDW-project werd afgerond) jarenlang daalde, is er sindsdien sprake van een toename met in totaal ruim 10 procent (van 5630 in 2000 naar 6229 in 2002). Ook daalden de tarieven voor verkoopopdrachten over deze twee jaar met gemiddeld 3,6 procent en voor aankoopopdrachten met gemiddeld 7,3 procent, waarbij overigens moet worden aangetekend dat het aan de makelaar te betalen bedrag als gevolg van de gestegen huizenprijzen niet afnam. Tenslotte valt op dat makelaars flexibeler zijn geworden in hun dienstverlening. Een les die de bewindslieden trekken uit ervaringen met MDW is dat het essentieel is om burgers en bedrijven te raadplegen om goed aan te kunnen sluiten bij de maatschappelijke knelpunten met betrekking tot wet en regelgeving. Een andere les is dat er veel aandacht moet zijn voor de daadwerkelijke uitvoering van maatregelen en niet alleen voor het ontwikkelen van beleid. Deze lessen zullen door het kabinet worden meegenomen bij nieuw beleid dat gericht is op een verbetering van het bestuur voor burgers en bedrijven.