Koninklijk Horeca Nederland

Persbericht 23 juni 2003

Horeca Noordelijk Flevoland vraagt: Wie is BOB?

EMMELOORD, 26 juni 2003 - "Wie is de BOB vandaag?" Dit vragen horecaondernemers in de Noordoostpolder en Urk vanaf 26 juni aan hun gasten. "Wie nog moet rijden, krijgt van ons geen druppeltje alcohol," legt Johan Visser uit, voorzitter van de afdeling Noordelijk Flevoland van Koninklijk Horeca Nederland. "We zijn gastheer van de samenleving. Dat houdt in dat je als horecaondernemer je maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt. Alcohol en het verkeer gaan niet samen."

BOB-campagne-materialen De BOB-actie wordt op 26 juni om 10.00 uur in Café The Bottom (Lange Nering 126, Emmeloord) afgetrapt door de gemeente Noordoostpolder, Politie Emmeloord, verkeersveiligheidsorganisatie 3VO en Koninklijk Horeca Nederland.

In december 2001 werd begonnen met de landelijke BOB-campagne, die afkomstig is uit België. De campagne om alcoholgebruik in het verkeer een halt toe te roepen is bij onze zuiderburen al sinds 1995 een groot succes. BOB is degene die na een gezellige avond nuchter in de auto stapt en zijn vrienden veilig thuisbrengt. De landelijke campagne tegen alcoholgebruik in het verkeer wordt steeds vaker opgepikt door de lokale horeca.

De bedrijven in de Noordoostpolder en Urk hebben de actie nu onderdeel gemaakt van de campagne de horeca, gastheer van de samenleving. "Wij zien onze gasten graag weer heelhuids terug", vertelt de heer Johan Visser van Koninklijk Horeca Nederland. "Veiligheid houdt voor ons niet op bij de deuren van onze cafés of restaurants. Dat betekent dat we ook onze verantwoordelijkheid nemen ten opzichte van alcoholgebruik en het verkeer. De ondernemers zien erop toe, dat de gasten niet achter het stuur stappen, als ze gedronken hebben."

"Het is van groot belang dat men beseft dat er altijd iemand verantwoordelijk is voor anderen," legt burgemeester W.L.F.C. Ridder van Rappard uit van de gemeente Noordoostpolder. "Ik vind het een prima zaak dat horecaondernemers hun verantwoordelijkheid kennen en gasten er op wijzen dat ze geen alcohol krijgen als ze van plan zijn te gaan rijden."

De slogan "BOB jij of BOB ik" is een schot in de roos gebleken. Zo'n 80 procent van alle bezitters van een rijbewijs is wel eens de BOB geweest en 95% van de Nederlanders kent de campagne. Bij 1 op de 5 verkeersongelukken in Nederland is alcohol in het spel. Jaarlijks vallen er 200 tot 250 doden en 3000 tot 3500 ernstig gewonden, waarvan tweederde deel in het weekend. "BOB wil daar wat aan doen door de automobilist direct aan te spreken," aldus Johan Visser

3VO Onderdeel van deze BOB campagne is een horecapakket dat gratis wordt verstrekt door 3VO Flevoland en bestaat uit: sleutelhangers, bierviltjes, freecards, biertrays, raamsticker en 2 T- shirts. Door middel van een antwoordkaart kunnen de horecaondernemers aangeven of ze aan de actie willen deelnemen. In de BOB-campagne werkt het Ministerie van Verkeer en Waterstaat onder andere samen met de verkeersveiligheidsorganisatie 3VO, Koninklijk Horeca Nederland, provincies en gemeenten.

Ledeninformatie:

Bestellen BOB-materialen.

Noot voor de redactie -