College Bescherming Persoonsgegevens
26 juni 2003
Europese gedragscode voor direct marketing branche goedgekeurd
De gedragscode van de Europese direct marketing brancheorganisatie
FEDMA (Federation of European Direct Marketing) is goedgekeurd door de
Artikel 29-werkgroep van Europese privacytoezichthouders. Dit is de
eerste gedragscode onder de Europese privacyrichtlijn 95/46/EG. De
werkgroep stelt dat de gedragscode een juiste uitwerking vormt van de
Europese richtlijn en toegevoegde waarde biedt doordat de gedragscode
de normen voor de bescherming van persoonsgegevens uitwerkt voor
specifieke kwesties in de direct marketing branche. Deze Europese
gedragscode -als instrument voor best practice- schept niet alleen
verplichtingen voor de bij de FEDMA aangesloten nationale
brancheorganisaties, maar indirect ook voor de hele branche en alle
direct marketing activiteiten.
De Artikel 29-werkgroep heeft de FEDMA geadviseerd een aparte bijlage
te ontwikkelen die specifiek gericht is op vragen en problemen in de
online sector van de direct marketing branche. Deze bijlage zou onder
andere gericht in moeten gaan op de bescherming van kinderen, die een
kwetsbare groep op internet vormen, aldus de werkgroep.
* Lees het persbericht (Engels) van de Artikel 29-werkgroep
* Bekijk de FEDMA gedragscode (Engels) in pdf-formaat
Over de Artikel 29-werkgroep
De werkgroep ontleent haar naam aan artikel 29 van de Europese
Privacyrichtlijn 95/46/EG. Alle toezichthoudende autoriteiten op het
gebied van bescherming van persoonsgegevens van de Europese Unie nemen
deel aan deze werkgroep, die een belangrijke rol speelt in de
totstandkoming van Europees beleid. De werkzaamheden van de werkgroep
leveren een bijdrage aan de ontwikkeling van Europese normen en
gemeenschappelijke interpretaties en in een aantal gevallen ook aan de
privacybewustwording op internationaal niveau.
Over het CBP
Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) - onder de Wet
bescherming persoonsgegevens (WBP) - houdt toezicht op de naleving van
wetten die het gebruik van persoonsgegevens regelen. Bij het CBP moet
het gebruik van persoonsgegevens worden gemeld, tenzij hiervoor een
vrijstelling geldt.
Het CBP adviseert de regering en organisaties over de bescherming van
persoonsgegevens en onderwerpen die daarmee samenhangen. Het CBP
toetst gedragscodes en bemiddelt in geschillen tussen burgers en
gebruikers van persoonsgegevens. Op eigen initiatief of op verzoek van
een belanghebbende kan het CBP onderzoeken of de manier waarop
persoonsgegevens in een bepaalde situatie zijn gebruikt, in
overeenstemming is met de wet en daaraan zonodig gevolgen verbinden.
Voor in gebreke blijven bij de melding kan een boete worden opgelegd.
Bij overtreding van de wet of daarop gebaseerde regelingen kan het CBP
overgaan tot bestuursdwang of een dwangsom opleggen.