---

Minder busvervoer 2003

Velsen, 26 juni 2003

Bezuinigingen in het openbaar vervoer voor Velsen

Vanaf half december dit jaar worden er 3 bezuinigingen in het openbaar vervoer voor Velsen doorgevoerd, te weten:

lijn 4 gaat geen halfuur-dienst meer rijden maar een uur-dienst;

lijn 75 wordt - in de hoogzomer periode - in frequentie verlaagd van 7 ½ minuut naar een kwartierdienst.

in Velserbroek zijn 3 haltes gemaakt voor lijn 71 in plaats van 4 zoals na de inspraak van deze nieuwe lijn was besloten

Korte inhoud

De gemeente Haarlem ontvangt de rijksgelden voor een groot deel van het openbaar (bus)vervoer in onze regio. Voor de jaren 2003, 2004 en
2005 wordt Haarlem door het Rijk gekort op de uitkering voor openbaar vervoer. Dit betreffen structurele bezuinigingen op het openbaar vervoer.

De provincie en Haarlem werken aan een `stamlijnenconcept'. Ofwel het versterken van de buslijnen die de gemeenten onderling verbinden, met name in de noord-zuid richting.

Met de bezuinigingsvoorstellen zullen de goed bezette lijnen op de noord-zuid as, op een enkele uitzondering daargelaten, ongemoeid gelaten worden en met name de slecht bezette lijnen worden getroffen.

In het kort komen de belangrijkste bezuinigingen per lijn neer op de volgende maatregelen:

Lijn 2 - opheffen lijndeel van station Spaarnwoude tot hotel De Zoete Inval

Lijn 3 - de lijn geheel opheffen

Lijn 4 - de lijn wordt tussen het station Heemstede/Aerdenhout en Santpoort-Noord

een uurdienst


- het deel van de lijn tussen Schalkwijk en het station Heemstede/Aerdenhout blijft een halfuursdienst

Lijn 7 - het westelijke deel van de lijn tussen het Ramplaankwartier en de scholen

opheffen tijdens de daluren.

Lijn 8 - opheffen

Lijn 14 - de lijn opheffen tijdens de daluren

Lijn 15 - in de middag-/avondspits gaat de lijn van een kwartierdienst naar een halfuurdienst

Lijn 73 - de kwartierfrequentie iets eerder op de dag omzetten in een halfuurdienst

Lijn 75 - tijdens de hoogzomerperiode de frequentie verlagen van eens per 7 ½ minuut naar


15 minuten en de kwartierdienst op zaterdagen in de hoogzomer omzetten in

een halfuurdienst


- opheffen enkele laatste ritten

Lijn 81 - in de daluren en op zaterdagen en zondagen buiten het zomerseizoen van een halfuurdienst naar een uurdienst

Bijgaande voorstellen zijn op 8 mei en 6 juni behandeld in het bestuurlijk VOC-overleg.

De bestuurders hebben geadviseerd terughoudend te zijn in het volledig opheffen van lijnen omdat dit vaak een onomkeerbaar proces is. Met de huidige voorstellen kan men gezien de omstandigheden instemmen.

Naar andere mogelijkheden om de bezuinigingen minder zwaar te laten wegen voor de burgers is gezocht, maar er zijn geen betere alternatieven gevonden voor dit moment.