Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Woensdag 26 juni 2003

VERKRAMPTE SPOORVAKBONDEN SCHADEN TOEKOMST VAN HET SPOOR

Gebruikersbond BTTB vreest dat de actie van de spoorvakbonden de toekomstvisie overschaduwt, die voorgesteld wordt in het ondernemingsplan voor de NMBS.

Het ondernemingsplan dat de spoortop onder leiding van Karel Vinck opstelde is de laatste weken niet uit het nieuws geweest. Het gaat om een interessante intellectuele beschouwing over de toekomst van de spoorwegen in ons land en meteen ook over de toekomst van de NMBS als overheidsbedrijf.
En toch krijgt het publiek de indruk dat dit plan alleen maar negatieve elementen bevat. De verkrampte houding van de vakbonden en de onwil om hun rol te spelen in een brede maatschappelijke discussie over de toekomst van het spoor, zijn hieraan zeker niet vreemd.

De reizigersbond BTTB vraagt de vakbonden om een constructieve houding : niet staken, wel meediscussiëren over de spoortoekomst ! Het ondernemingsplan verdient een eerlijke kans, het moet als leidraad gebruikt worden bij een brede maatschappelijke discussie over de ontwikkeling van het spoor in ons land. En deze dient onverwijld opgestart en georganiseerd te worden onder het gezag van de nieuwe federale regering.

Niet staken, wel meediscussiëren

Het ondernemingsplan werd algauw afgeschilderd als een rampscenario. Het zou leiden tot flinke prijsverhogingen van de treinkaartjes. Er werd gefluisterd over het afschaffen van tal van lokale treinen. . En er zouden 10.0000 werknemers moeten afvloeien. De spoorvakbonden reageerden onmiddellijk met hun traditionele stakingswapen. Zoals steeds zal de spoorstaking van 30 juni de mensen treffen die op deze dag gaan werken of die zich voor andere zaken willen verplaatsen. En daarenboven zal deze staking duizenden festivalgangers treffen ! Dit deert de vakbonden niet : "de festivalgangers kunnen wel een dagje langer blijven". De Lijn lijmt de brokken.

Vragen om de staking uit te stellen of om een intelligente alternatieve actie te voeren werden afgewezen. De vakbondstop heeft beslist, en de basis zal staken . Hiermee toont de vakbondstop hoever zij verwijderd staat van de echte samenleving. Beseffen deze mensen dat zij door hun verkrampte houding de positie van de NMBS ondergraven ? Hun opstelling brengt een opdeling van de NMBS dichterbij. Want in verschillende kleinere bedrijven die elk een eigen taak hebben in het spoorlandschap, is geen plaats meer voor de huidige machtige spoorvakbonden.

Durven de spoorbonden een discussie aan over de toekomst van een efficiënt spoorsysteem in ons land, of kruipen zij verder weg in hun isolement ?
In plaats van de dialoog met Karel Vinck te staken zolang zijn ondernemingsplan op tafel ligt, zouden de vakbonden beter hun rol spelen in een brede maatschappelijke discussie rond dit plan.

Het ondernemingsplan is een interessante basis om over de toekomst van het spoor te discussiëren

Het ondernemingsplan moet niet alleen de NMBS "redden" maar is een intellectueel werkstuk waarin de stand van zaken bij de NMBS geschetst wordt, en waarin vooral een visie op de toekomst van onze spoorwegen uit de doeken gedaan wordt. Alles wat in zo'n plan staat is in principe bespreekbaar. De verdienste van het plan ligt hem in het aanbrengen van informatie en ideeën en in het aanbieden van een structuur voor de discussie. Het ondernemingsplan heeft in het algemeen de verdienste een wezenlijke verbetering van het treinvervoer na te streven. Concreet wordt voorgesteld om het aanbod (in reizigerskilometer uitgedrukt) met 7 % te verhogen tussen 2003 en 2007. Er worden interessante toekomstbeelden geschetst voor onder meer : een hiërarchisch opgebouwd spooraanbod; een netwerk van interstedelijke treinen met knooppunten tot over de landsgrenzen; regionaal snelspoor in alle grote agglomeraties van het land; snellere treinverbindingen op een aantal belangrijke trajecten; enz.

De beslissing om een toekomstplan vast te leggen en de uitvoering ervan te organiseren, is een zaak voor de politieke verantwoordelijken. Maar vooraleer de politieke beslissing genomen wordt, moet er met alle betrokken geledingen uit onze samenleving over gediscussieerd worden. De reizigersverenigingen uit beide landsgedeelten, ACTP voor Wallonië en BTTB voor Vlaanderen, staan klaar om hun rol te spelen. Zijn de vakbonden bereid om mee te doen ? Het spreekt voor zich dat er veel meer op het spel staat dan alleen de beroepsbelangen van het NMBS-personeel.

Van de NMBS verwachten we dat ze het ondernemingsplan in een nette publicatie uitgeven, en deze ruim verspreiden als discussiedocument.

Verdere informatie: Marc Broeckaert op tel 09/225.50.18 - Bram Dousselaere op tel 09/225.04.83