Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Woensdag 26 juni 2003
VERKRAMPTE SPOORVAKBONDEN SCHADEN TOEKOMST VAN HET SPOOR
Gebruikersbond BTTB vreest dat de actie van de spoorvakbonden de
toekomstvisie overschaduwt, die voorgesteld wordt in het
ondernemingsplan voor de NMBS.
Het ondernemingsplan dat de spoortop onder leiding van Karel Vinck
opstelde is de laatste weken niet uit het nieuws geweest. Het gaat om
een interessante intellectuele beschouwing over de toekomst van de
spoorwegen in ons land en meteen ook over de toekomst van de NMBS als
overheidsbedrijf.
En toch krijgt het publiek de indruk dat dit plan alleen maar
negatieve elementen bevat. De verkrampte houding van de vakbonden en
de onwil om hun rol te spelen in een brede maatschappelijke discussie
over de toekomst van het spoor, zijn hieraan zeker niet vreemd.
De reizigersbond BTTB vraagt de vakbonden om een constructieve houding
: niet staken, wel meediscussiëren over de spoortoekomst ! Het
ondernemingsplan verdient een eerlijke kans, het moet als leidraad
gebruikt worden bij een brede maatschappelijke discussie over de
ontwikkeling van het spoor in ons land. En deze dient onverwijld
opgestart en georganiseerd te worden onder het gezag van de nieuwe
federale regering.
Niet staken, wel meediscussiëren
Het ondernemingsplan werd algauw afgeschilderd als een rampscenario.
Het zou leiden tot flinke prijsverhogingen van de treinkaartjes. Er
werd gefluisterd over het afschaffen van tal van lokale treinen. . En
er zouden 10.0000 werknemers moeten afvloeien. De spoorvakbonden
reageerden onmiddellijk met hun traditionele stakingswapen. Zoals
steeds zal de spoorstaking van 30 juni de mensen treffen die op deze
dag gaan werken of die zich voor andere zaken willen verplaatsen. En
daarenboven zal deze staking duizenden festivalgangers treffen ! Dit
deert de vakbonden niet : "de festivalgangers kunnen wel een dagje
langer blijven". De Lijn lijmt de brokken.
Vragen om de staking uit te stellen of om een intelligente
alternatieve actie te voeren werden afgewezen. De vakbondstop heeft
beslist, en de basis zal staken . Hiermee toont de vakbondstop hoever
zij verwijderd staat van de echte samenleving. Beseffen deze mensen
dat zij door hun verkrampte houding de positie van de NMBS ondergraven
? Hun opstelling brengt een opdeling van de NMBS dichterbij. Want in
verschillende kleinere bedrijven die elk een eigen taak hebben in het
spoorlandschap, is geen plaats meer voor de huidige machtige
spoorvakbonden.
Durven de spoorbonden een discussie aan over de toekomst van een
efficiënt spoorsysteem in ons land, of kruipen zij verder weg in hun
isolement ?
In plaats van de dialoog met Karel Vinck te staken zolang zijn
ondernemingsplan op tafel ligt, zouden de vakbonden beter hun rol
spelen in een brede maatschappelijke discussie rond dit plan.
Het ondernemingsplan is een interessante basis om over de toekomst van
het spoor te discussiëren
Het ondernemingsplan moet niet alleen de NMBS "redden" maar is een
intellectueel werkstuk waarin de stand van zaken bij de NMBS geschetst
wordt, en waarin vooral een visie op de toekomst van onze spoorwegen
uit de doeken gedaan wordt. Alles wat in zo'n plan staat is in
principe bespreekbaar. De verdienste van het plan ligt hem in het
aanbrengen van informatie en ideeën en in het aanbieden van een
structuur voor de discussie. Het ondernemingsplan heeft in het
algemeen de verdienste een wezenlijke verbetering van het treinvervoer
na te streven. Concreet wordt voorgesteld om het aanbod (in
reizigerskilometer uitgedrukt) met 7 % te verhogen tussen 2003 en
2007. Er worden interessante toekomstbeelden geschetst voor onder meer
: een hiërarchisch opgebouwd spooraanbod; een netwerk van
interstedelijke treinen met knooppunten tot over de landsgrenzen;
regionaal snelspoor in alle grote agglomeraties van het land; snellere
treinverbindingen op een aantal belangrijke trajecten; enz.
De beslissing om een toekomstplan vast te leggen en de uitvoering
ervan te organiseren, is een zaak voor de politieke
verantwoordelijken. Maar vooraleer de politieke beslissing genomen
wordt, moet er met alle betrokken geledingen uit onze samenleving over
gediscussieerd worden. De reizigersverenigingen uit beide
landsgedeelten, ACTP voor Wallonië en BTTB voor Vlaanderen, staan
klaar om hun rol te spelen. Zijn de vakbonden bereid om mee te doen ?
Het spreekt voor zich dat er veel meer op het spel staat dan alleen de
beroepsbelangen van het NMBS-personeel.
Van de NMBS verwachten we dat ze het ondernemingsplan in een nette
publicatie uitgeven, en deze ruim verspreiden als discussiedocument.
Verdere informatie: Marc Broeckaert op tel 09/225.50.18 - Bram
Dousselaere op tel 09/225.04.83