Ingezonden persbericht

Belgische sandwichketen Panos betreedt Nederlandse markt

Gratis kennismakingsontbijt op 27 juni
Amsterdam, 26 juni 2003 - De Belgische sandwichketen Panos betreedt deze maand de Nederlandse markt en opent daarmee haar eerste buitenlandse vestiging. De nieuwe, en speciaal voor de tankstationketen ontwikkelde, 'self-service' winkelformule biedt verse en belegde broodjes en andere tussendoortjes, zoals soep en warme snacks. Voor de Nederlandse marktintroductie is het bedrijf een samenwerking aangegaan met de tankstationketen Q8. De eerste Nederlandse 'Panos Shop' vind je bij het Q8- tankstation aan de A16 richting Breda, ter hoogte van Zevenbergschen Hoek. Speciaal voor file-rijders en belangstellenden introduceert Panos hier op 27 juni een gratis kennismakingsontbijt. Het bedrijf ziet kansen in de tankstationmarkt. Onlangs bleek nog uit onderzoek dat de voedselkwaliteit bij Nederlandse tankstations relatief laag is.

Brood is het centrale en bindende element van alle Panos-bedrijfsactiviteiten. Zo is bijvoorbeeld de Panos Shop, met een compacte uitvoering, speciaal aan de behoefte van tankstations aangepast. In België heeft Panos bij Q8 inmiddels meer dan twintig Panos Shops geopend. In de Panos Shop heb je keuze uit vijf verschillende soorten broodjes en vijftien soorten beleg. Alles is er vers, want de broodjes worden continue bijgemaakt en aangevuld. Alhoewel belegde broodjes de basis zijn van de Panos-formule, vind je er ook dagsoepen, warme snacks, drankjes en zuivelwaren.

Trendy design
Thomas Dusart, Marketing Coördinator van Panos, legt uit dat het bedrijf haar succes onder meer dankt aan het design van de winkels; 'De opening van deze eerste Nederlandse vestiging is voor ons met dit totaal nieuwe concept een bijzonder moment. In België bestaan we al meer dan 20 jaar. We verwachten ook in Nederland op lange termijn succes te boeken. Want onze winkels zijn trendy ingericht en makkelijk toegankelijk'. Dusart vervolgt: 'Je ziet bovendien precies wat er gebeurt tijdens de bereiding in onze open keuken. Bovendien bieden wij een goede service en een breed assortiment. Dit alles - en natuurlijk de erkende kwaliteit van de Panos-producten - heeft tot het succes van onze bake-off winkelformule geleid, waardoor wij in België inmiddels 117 vestigingen hebben'.

Winkelinrichting
Bij de winkelinrichting van Panos draait het om snelheid, kwaliteit en verse producten. Om die reden heeft Panos bij het ontwerp veel aandacht aan details besteed. Zo kun je uit de gekoelde counter van ieder broodje uitsluitend de eerste drie nemen omdat die met een glasplaat bedekt is die onderaan open is. Met dit zogeheten FirstInFirstOut-systeem, krijg je steeds verse broodjes die continue worden aangevuld. Op het etiket staat eveneens het tijdstip vermeld waarop het broodje werd verpakt. Om te voorkomen dat broodkruimels blijven rondslingeren, bereidt het personeel deze broodjes op een speciale toonbank met een ingebouwde snijplank. Hierdoor is optimale hygiëne gewaarborgd. Uit de dispensers naast de toonbank kies je zelf je saus, zoals mayonaise, mosterd of ketchup.

Markten
In Nederland is Panos voorlopig alleen actief op de consumentenmarkt. In België opereert het bedrijf met Panos Delivery - dat aan kantoor bezorgt - ook in de business-to-business markt. Om een effectieve bedrijfsgroei te verzekeren, werkt Panos hoofdzakelijk op franchisebasis.