VSNU



VSNU-persbericht
Datum: 26 juni 2003

Commissie beoordeelt kwaliteit onderwijs en onderzoek lerarenopleidingen

Universitaire lerarenopleiding wordt steeds beter

Universitaire lerarenopleidingen (ULOs) zijn goed in staat gebleken om in te spelen op de grote veranderingen in hun omgeving. De concentratie van beleid en bestuur heeft de kwaliteit en effectiviteit van de opleidingen verbeterd. Tot die conclusies komt een onafhankelijke commissie onder leiding van prof. dr. Van Els (oud-rector KUN) die de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek van de ULOs onderzocht. Het rapport wordt op 26 juni aangeboden aan mr. dHondt, voorzitter van de VSNU.

Universitaire lerarenopleidingen staan onder druk om zich aan te passen aan de continu veranderende eisen van hun omgeving. Zo zijn ontwikkelingen als de toenemende multiculturaliteit van de samenleving en ICT van invloed op de eisen die aan toekomstige docenten worden gesteld. Daarnaast zijn er forse didactische veranderingen in het middelbaar onderwijs (invoering van studiehuis en profielen) die nopen tot aanpassingen in het curriculum. Het groeiende lerarentekort heeft een grote diversiteit aan instromers gecreeerd en ook veranderingen in het wetenschappelijk onderwijs zelf, zoals de invoering van het bachelor-masterstelsel, hebben invloed op de inrichting van de universitaire lerarenopleidingen (ULOs). DE ULOs hebben, volgens de commissie, in het algemeen goed ingespeeld op al deze veranderingen, waarbij steeds meer samenwerking gezocht wordt tussen ULOs onderling en met het HBO, waar tweedegraads docenten worden opgeleid.

De door de vorige visitatiecommissie gesignaleerde concentratie van beleid en bestuur binnen iin centraal instituut voor de lerarenopleiding is voltooid en begint vruchten af te werpen. De ULOs leiden, ook naar de mening van schoolleiders, goede beginnende eerstegraads leraren op en geven daarbij in eindtermen en in curricula expliciet aandacht aan het academische karakter van de opleiding. De ULOs zijn er sinds de vorige visitatie ook in toenemende mate in geslaagd een samenhangend en goed gestuurd onderzoeksprogramma uit te werken. Tevens maken de ULOs maken goede voortgang bij de ontwikkeling van een evenwichtig pakket van nascholing en dienstverlening, waarmee ze voorzien in een groeiende behoefte van afgestudeerde docenten.

Bij de visitatie waren acht onderwijs- en onderzoeksinstituten betrokken, vanuit tien universiteiten (RUG, VU, UVA, UU, WUR, KUN, UL, TUD, TUE en UT).