VSNU-persbericht
Datum: 26 juni 2003
Commissie beoordeelt kwaliteit onderwijs en onderzoek
lerarenopleidingen
Universitaire lerarenopleiding wordt steeds beter
Universitaire lerarenopleidingen (ULOs) zijn goed in staat
gebleken om in te spelen op de grote veranderingen in hun
omgeving. De concentratie van beleid en bestuur heeft de
kwaliteit en effectiviteit van de opleidingen verbeterd. Tot
die conclusies komt een onafhankelijke commissie onder
leiding van prof. dr. Van Els (oud-rector KUN) die de
kwaliteit van het onderwijs en onderzoek van de ULOs
onderzocht. Het rapport wordt op 26 juni aangeboden aan mr.
dHondt, voorzitter van de VSNU.
Universitaire lerarenopleidingen staan onder druk om zich aan
te passen aan de continu veranderende eisen van hun omgeving.
Zo zijn ontwikkelingen als de toenemende multiculturaliteit
van de samenleving en ICT van invloed op de eisen die aan
toekomstige docenten worden gesteld. Daarnaast zijn er forse
didactische veranderingen in het middelbaar onderwijs
(invoering van studiehuis en profielen) die nopen tot
aanpassingen in het curriculum. Het groeiende lerarentekort
heeft een grote diversiteit aan instromers gecreeerd en ook
veranderingen in het wetenschappelijk onderwijs zelf, zoals de
invoering van het bachelor-masterstelsel, hebben invloed op de
inrichting van de universitaire lerarenopleidingen (ULOs). DE
ULOs hebben, volgens de commissie, in het algemeen goed
ingespeeld op al deze veranderingen, waarbij steeds meer
samenwerking gezocht wordt tussen ULOs onderling en met het
HBO, waar tweedegraads docenten worden opgeleid.
De door de vorige visitatiecommissie gesignaleerde
concentratie van beleid en bestuur binnen iin centraal
instituut voor de lerarenopleiding is voltooid en begint
vruchten af te werpen. De ULOs leiden, ook naar de mening van
schoolleiders, goede beginnende eerstegraads leraren op en
geven daarbij in eindtermen en in curricula expliciet aandacht
aan het academische karakter van de opleiding. De ULOs zijn
er sinds de vorige visitatie ook in toenemende mate in
geslaagd een samenhangend en goed gestuurd onderzoeksprogramma
uit te werken. Tevens maken de ULOs maken goede voortgang bij
de ontwikkeling van een evenwichtig pakket van nascholing en
dienstverlening, waarmee ze voorzien in een groeiende behoefte
van afgestudeerde docenten.
Bij de visitatie waren acht onderwijs- en onderzoeksinstituten
betrokken, vanuit tien universiteiten (RUG, VU, UVA, UU, WUR,
KUN, UL, TUD, TUE en UT).
VSNU