Gemeente Utrecht



2003 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
38 Vragen van mevrouw A. van Rooij
(ingekomen 4 juni 2003)

Op de route tussen Woerden en Vleuten is sprake van een toenemende verkeersdrukte. Veel automobilisten gebruiken deze route als aanrijroute tussen Maarssen(broek), Vleuten en de A12 richting Rotterdam/Den Haag via de oprit Woerden. Het is redelijk te vermoeden dat ook de toename van het aantal bewoners van Leidsche Rijn leidt tot meer verkeer hier.
De voormalige gemeente Harmelen en de gemeente Woerden hebben op deze route ter bevordering van de verkeersveiligheid op regelmatige afstanden snelheidremmende maatregelen genomen, bijvoorbeeld door het aanleggen van een groot aantal verkeersdrempels.
Op het binnen de gemeente Utrecht gelegen deel van deze route is dat niet het geval. Het betreft hier de Hoge Rijndijk, Parkweg en het deel van de Dorpsstraat tot aan de van Woerdenstraat. Hier ligt net binnen de bebouwde kom een door de voormalige gemeente Vleuten-de Meern aangelegde chicane. Uit eigen waarneming door D66 is gebleken dat zelfs deze chicane met hoge snelheden genomen kan worden, of dat men na de chicane weer snel een hoge snelheid bereikt. Dit gebeurt hier met hoge regelmaat. Hoewel de politie regelmatig controleert heeft dit nog niet tot structurele verbetering van de situatie geleid.
Op het stuk tussen de grens van de bebouwde kom van Vleuten tot aan de van Woerdenstraat staan woonhuizen. Het trottoir wordt zeer regelmatig gebruikt door voetgangers.
Op dit traject hebben de laatste jaren een groot aantal ongevallen plaatsgevonden, waar onder enkele zeer ernstige.

Dit brengt D66 tot de volgende vragen:

Hoeveel ongevallen met en zonder letsel of dodelijke afloop hebben op dit traject plaatsgevonden sinds 1996?
Bij hoeveel ongevallen heeft een te hoge snelheid een rol gespeeld?
Is het college bereid om de maximumsnelheid op het buiten de bebouwde kom gelegen deel van dit traject te verlagen tot 60 km per uur?
Is het college met D66 van mening dat daar de tot nu toe genomen maatregelen ter verhoging van de verkeersveiligheid nog niet tot het gewenste resultaat hebben geleid?
Indien het antwoord op de vorige vraag bevestigend luidt, is het college bereid om op korte termijn de gemeenteraad een voorstel te doen toekomen met betrekking tot het nemen van effectieve snelheidsremmende fysieke maatregelen over het gehele traject?


Antwoord van Burgemeester en Wethouders
(Verzonden 26 juni 2003)


Voor het traject Joostenlaan- Dorpsstraat en Van Woerdenstraat- Dorpsstraat zijn de ongevallen waar de politie is bijgeroepen geïnventariseerd. Hiervoor is gebruik gemaakt van het VERASongevallensysteem waarvan de input wordt geleverd door de politie. De gegevens hebben betrekking op de periode 1996 tot en met 2001 (de gegevens van 2002 komen medio 2003 beschikbaar). In de genoemde periode zijn zes ongevallen bekend, waarvan één met dodelijke afloop in 1998. Inclusief het laatste ongeval dat nog niet in het systeem is opgenomen, komt dit neer op twee dodelijke ongevallen tot op heden. Daarnaast hebben zich twee ongevallen voorgedaan waarbij gewonden zijn gevallen. In drie gevallen ging het om ongevallen met uitsluitend materiële schade. Voorkomende toedrachten zijn: het niet verlenen van doorgang, het negeren van verkeersteken(s), geen voorrang verlenen en het verliezen van de macht over het stuur.
Binnen de gegevens van de politie en de gegevens van VERASsysteem wordt zelden gemeld of een ongeval is veroorzaakt door te hard rijden. Het is zodoende moeilijk aan te geven in welk van de gevallen dat heeft voorgedaan. In een enkel geval wordt voor een ongeval in 1993 aangegeven (dus een buiten deze vraag gelegen periode) dat in één enkel geval de toedracht te hard rijden is.
Nee. In de wegencategorisering valt deze weg tot aan de bebouwde kom binnen het 80 km/u regime. Dit heeft met name te maken met de ontsluitende functie die de weg tot op heden vervult in relatie tot de inrichting van de weg en de ongevallen die hebben plaatsgevonden.
De weg is zodanig ingericht dat alle voertuigen (inclusief bussen en vrachtwagens) de chicane kunnen passeren. De chicane is voorzien van zwart-witte reflecterende zuilen/kokers en er zijn reflectoren op de trottoirbanden aangebracht. Daarnaast staan er aan beide zijde van de chicane borden met de voorrangsregeling voor de wegversmalling en is er inleidende belijning op de weg aangegeven (zie foto). Aan de buitenzijde staat vóór de wegversmalling ook nog een 'bebouwde kom' bord. Dit betekent dat een weggebruiker meerdere signalen mist als te hard langs de chicane wordt gereden. Het gebruik van de weg eist een bepaald gedrag, dat niet voor honderd procent door de overheid kan worden afgedwongen. Het vraagt ook om eigen verantwoordelijkheid van de weggebruiker.

Naar aanleiding van het tragische ongeval dat eind mei plaatsvond loopt nu nog een politieonderzoek. Als de resultaten hiervan aanleiding geven tot het treffen van aanvullende of andere maatregelen dan zullen deze worden uitgevoerd.
Zie vraag 4.


---- --